Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-03-2005 | Artikelen

Onderwijs en Jeugdzorg

Samenwerking: een zórg of één zorg?

Auteur: Koosje Naudts-Geschiere

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2005

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kinderen met een psychiatrische stoornis in combinatie met onderwijsbelemmeringen hebben naast goed onderwijs ook behandeling nodig. Daarvoor is een goede samenwerking tussen onderwijs en GGZ een voorwaarde. In dit artikel wordt de onderwijsondersteunende psychotherapie van het Pedologisch Instituut van de CED-groep1 beschreven. Deze therapie, die op school plaatsvindt, is gericht op het opheffen of verminderen van de onderwijsbelemmeringen. De samenwerking tussen school en therapeut wordt verduidelijkt aan de hand van een tweetal casussen. Tot slot worden voorwaarden en voor- en nadelen besproken.
Literatuur
go back to reference Groenendaal, J.H.A. & Yperen, T.A. van (1994). Beschermende en bedreigende factoren. In: J. Rispens, P.P. Goudena & J.J.M. Groenendaal (red.), Preventie van psychosociale problemen bij kinderen en jeugdigen (pp. 90-117). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Groenendaal, J.H.A. & Yperen, T.A. van (1994). Beschermende en bedreigende factoren. In: J. Rispens, P.P. Goudena & J.J.M. Groenendaal (red.), Preventie van psychosociale problemen bij kinderen en jeugdigen (pp. 90-117). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Kendall, P.C. & Braswell, L. (1985). Cognitive-Behavioral Therapy for impulsive Children. New York: Guilford Press. Kendall, P.C. & Braswell, L. (1985). Cognitive-Behavioral Therapy for impulsive Children. New York: Guilford Press.
go back to reference Lier, P.A.C. van (2002). Preventing disruptive behavior in early elementary schoolchildren. Rotterdam: Optima Grafische Communicatie. Lier, P.A.C. van (2002). Preventing disruptive behavior in early elementary schoolchildren. Rotterdam: Optima Grafische Communicatie.
go back to reference Prochaska, J.O. & DiClemente, C.C. (1984). The Transtheoretical Approach: Crossing Traditional Boundaries of therapy. Homewood. Illinois: DowJones-Irwin. Prochaska, J.O. & DiClemente, C.C. (1984). The Transtheoretical Approach: Crossing Traditional Boundaries of therapy. Homewood. Illinois: DowJones-Irwin.
go back to reference Ruggensteun bij de Rugzak; Handreiking voor ouders bij de schoolkeuze van hun gehandicapte kind. (z.j.) Driebergen: OUDERS & COO. Te bestellen bij: Ouders & COO, Postbus 125, 3970 AC Driebergen. Ruggensteun bij de Rugzak; Handreiking voor ouders bij de schoolkeuze van hun gehandicapte kind. (z.j.) Driebergen: OUDERS & COO. Te bestellen bij: Ouders & COO, Postbus 125, 3970 AC Driebergen.
go back to reference Sar, A.M. van der (2004). Tussenrapportage Taakspel. Rotterdam: Intern rapport CED-Groep, afdeling Pedologisch Instituut. Sar, A.M. van der (2004). Tussenrapportage Taakspel. Rotterdam: Intern rapport CED-Groep, afdeling Pedologisch Instituut.
go back to reference Struiksma, A.J.C. & Hoogenkamp, G.M. (2001). Sociale competentie in een continuüm van zorg. In: G.M. Hoogenkamp, F. Joosten & C.J. van Voorst van Beest (red.), Sociale Competentie: een vak apart (pp. 11-33). Leuven: Acco. Struiksma, A.J.C. & Hoogenkamp, G.M. (2001). Sociale competentie in een continuüm van zorg. In: G.M. Hoogenkamp, F. Joosten & C.J. van Voorst van Beest (red.), Sociale Competentie: een vak apart (pp. 11-33). Leuven: Acco.
go back to reference Struiksma, A.J.C. & Bal, I.C.M. (2002). Protocol handelingsplan voor leerlingen met een SO/LGF indicatie. Rotterdam: Pedologisch Instituut. Struiksma, A.J.C. & Bal, I.C.M. (2002). Protocol handelingsplan voor leerlingen met een SO/LGF indicatie. Rotterdam: Pedologisch Instituut.
go back to reference Verheij, F. & Doorn, E.C. van (2002). Ontwikkeling & leren; Psychiatrie op school. Assen: Van Gorcum. Verheij, F. & Doorn, E.C. van (2002). Ontwikkeling & leren; Psychiatrie op school. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Wetsvoorstel Regeling leerlinggebonden financiering/wet op de expertisecentra (2002). 's Gravenhage: Sdu Uitgevers. Wetsvoorstel Regeling leerlinggebonden financiering/wet op de expertisecentra (2002). 's Gravenhage: Sdu Uitgevers.
go back to reference De namen in dit artikel zijn om privacyredenen gefingeerd. De namen in dit artikel zijn om privacyredenen gefingeerd.
Metagegevens
Titel
Onderwijs en Jeugdzorg
Samenwerking: een zórg of één zorg?
Auteur
Koosje Naudts-Geschiere
Publicatiedatum
01-03-2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2005
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059564