Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-04-2003 | Artikelen

Risico's, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis

Auteur: Dr. M. H. Ens-Dokkum

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Kindergeneeskunde | Uitgave 5/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

samenvatting

Aangeboren of op de vroege kinderleeftijd verworven perceptieve gehoorstoornissen zijn niet zeldzaam. Ze komen bijna net zo frequent voor als Down-syndroom en aanzienlijk frequenter dan congenitale hypothyreoïdie. Ze kunnen de ontwikkeling van het kind ook ernstig belemmeren. Niettemin is de kennis erover bij de meeste kinderartsen gering: gehoorstoornissen worden gezien als behorend tot het terrein van kno-arts en audioloog. Diagnostiek, behandeling en begeleiding van de gehoorstoornis alleen voldoen echter vaak niet om de ontwikkeling van de betreffende kinderen te optimaliseren. Stoornissen op andere terreinen moeten eveneens tijdig herkend en behandeld worden. Zij komen frequent voor, gerelateerd aan de oorzaak van de gehoorstoornis. Desondanks maakt de kinderarts in Nederland doorgaans geen deel uit van het multidisciplinaire team, dat zich vanuit het audiologisch centrum met de definitieve diagnostiek na een afwijkende gehoorscreening bezighoudt. Met de komst van de neonatale gehoorscreening en in lijn met het streven naar een zo goed mogelijke totale ontwikkeling van kinderen met beperkingen, zou het wenselijk zijn de inbreng van de kinderarts in diagnostiek en behandeling van kinderen met een gehoorstoornis te vergroten.
Literatuur
go back to reference Martin JAM, Bentzen O, Colley JRT, et al. Childhood deafness in the European Community. Scand Audiol 1981;10:165-74.PubMed Martin JAM, Bentzen O, Colley JRT, et al. Childhood deafness in the European Community. Scand Audiol 1981;10:165-74.PubMed
go back to reference Cornel MC, Tuerlings JHAM, Breed ASPM, et al. Down-syndroom in Noordoost-Nederland; verwachting en realiteit 1981-1986. Ned Tijdschr Geneeskd 1990;134:1852-5.PubMed Cornel MC, Tuerlings JHAM, Breed ASPM, et al. Down-syndroom in Noordoost-Nederland; verwachting en realiteit 1981-1986. Ned Tijdschr Geneeskd 1990;134:1852-5.PubMed
go back to reference Verkerk PH, Derksen-Lubsen G, Vulsma T. Evaluatie van een decennium neonatale screening op congenitale hypothyreoïdie in Nederland. Ned Tijdschr Geneeskd 1993;137:2199-205.PubMed Verkerk PH, Derksen-Lubsen G, Vulsma T. Evaluatie van een decennium neonatale screening op congenitale hypothyreoïdie in Nederland. Ned Tijdschr Geneeskd 1993;137:2199-205.PubMed
go back to reference Veen S, Sassen ML, Schreuder AM, et al. Hearing loss in very preterm and very low birthweight infants at the age of 5 years in a nationwide cohort. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 1993;26:11-28.CrossRefPubMed Veen S, Sassen ML, Schreuder AM, et al. Hearing loss in very preterm and very low birthweight infants at the age of 5 years in a nationwide cohort. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 1993;26:11-28.CrossRefPubMed
go back to reference WHO. International classification of Impairments, Activities and Participation. Geneva: World Health Organization; 1997. WHO. International classification of Impairments, Activities and Participation. Geneva: World Health Organization; 1997.
go back to reference Graaf R de, Knippers RWA, Bijl RV. Prevalentie en relevante achtergrondkenmerken van doofheid en ernstige slechthorendheid in Nederland. Ned Tijdschr Geneeskd 1998;142(32):1819-23.PubMed Graaf R de, Knippers RWA, Bijl RV. Prevalentie en relevante achtergrondkenmerken van doofheid en ernstige slechthorendheid in Nederland. Ned Tijdschr Geneeskd 1998;142(32):1819-23.PubMed
go back to reference Karchmer M, Allen T. The functional assessment of deaf and hard of hearing students. Am Ann Deaf 1993;144:68-77. Karchmer M, Allen T. The functional assessment of deaf and hard of hearing students. Am Ann Deaf 1993;144:68-77.
go back to reference Freeman RD, Carbin CF, Boese RJ. Als je kind niet horen kan. Baarn: Ambo; 1990. Freeman RD, Carbin CF, Boese RJ. Als je kind niet horen kan. Baarn: Ambo; 1990.
go back to reference Borg E, Risberg A, McAllister B, et al. Language development in hearing-impaired children. Establishment of a reference material for a ‘Language test for hearing-impaired children’, LATHIC. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2002;65:15-26.CrossRefPubMed Borg E, Risberg A, McAllister B, et al. Language development in hearing-impaired children. Establishment of a reference material for a ‘Language test for hearing-impaired children’, LATHIC. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2002;65:15-26.CrossRefPubMed
go back to reference Caselli MC, Volterra V. From communication to language in hearing and deaf children. In: Volterra V, Erting CJ, eds. From gesture to language in hearing and deaf children. Berlin: Springer; 1989. p. 263-77. Caselli MC, Volterra V. From communication to language in hearing and deaf children. In: Volterra V, Erting CJ, eds. From gesture to language in hearing and deaf children. Berlin: Springer; 1989. p. 263-77.
go back to reference Petitto LA, Marentette PF. Babbling in the manual mode: evidence for the ontogeny of language. Science 1991;251:1493-6.CrossRefPubMed Petitto LA, Marentette PF. Babbling in the manual mode: evidence for the ontogeny of language. Science 1991;251:1493-6.CrossRefPubMed
go back to reference Musselman C. How do children who can't hear learn to read en alphabetic script? A review of the literature on reading and deafness. J Deaf Stud Educ 2000;5(1):9-31.CrossRef Musselman C. How do children who can't hear learn to read en alphabetic script? A review of the literature on reading and deafness. J Deaf Stud Educ 2000;5(1):9-31.CrossRef
go back to reference Kelly RR, Mousley K. Solving word problems: more than reading issues for deaf students. Am Ann Deaf 2001;146:251-62.PubMed Kelly RR, Mousley K. Solving word problems: more than reading issues for deaf students. Am Ann Deaf 2001;146:251-62.PubMed
go back to reference Greenberg MT, Kushe C. Promoting social and emotional development in deaf children: the PATHS project. Seattle: University of Washington Press; 1993. Greenberg MT, Kushe C. Promoting social and emotional development in deaf children: the PATHS project. Seattle: University of Washington Press; 1993.
go back to reference Spencer PE, Meadow-Orlans KP. Play, language and maternal responsiveness: a longitudinal study of deaf and hearing infants. Child Dev 1996;67:3176-91.CrossRefPubMed Spencer PE, Meadow-Orlans KP. Play, language and maternal responsiveness: a longitudinal study of deaf and hearing infants. Child Dev 1996;67:3176-91.CrossRefPubMed
go back to reference Hindley PA. Child and adolescent psychiatry. In: Hindley P, Kitson N, eds. Mental health and deafness. London: Whurr; 2000. p. 42-74. Hindley PA. Child and adolescent psychiatry. In: Hindley P, Kitson N, eds. Mental health and deafness. London: Whurr; 2000. p. 42-74.
go back to reference Eldik T van. Psychische problemen, gezinsbelasting, gezinsfunctioneren en meegemaakte stress bij dove kinderen. Thesis. Voorburg/Zoetermeer: Effatha; 1998. Eldik T van. Psychische problemen, gezinsbelasting, gezinsfunctioneren en meegemaakte stress bij dove kinderen. Thesis. Voorburg/Zoetermeer: Effatha; 1998.
go back to reference Hindley P, Gent T van. Psychiatric aspects of specific sensory impairments. In: Rutter M, Taylor E, eds. Child and adolescent psychiatry. 4th ed. Oxford: Blackwell; 2002. p. 842-57. Hindley P, Gent T van. Psychiatric aspects of specific sensory impairments. In: Rutter M, Taylor E, eds. Child and adolescent psychiatry. 4th ed. Oxford: Blackwell; 2002. p. 842-57.
go back to reference Gezondheidsraad. Cochleaire implantatie bij kinderen. Den Haag: Gezondheidsraad, 2001; publicatie 2001/21. Gezondheidsraad. Cochleaire implantatie bij kinderen. Den Haag: Gezondheidsraad, 2001; publicatie 2001/21.
go back to reference Lamoré PJJ, Vermeulen AM. Cochleaire implantatie bij kinderen. Utrecht: Zuidam&Uithof; 2000. p. 117. Lamoré PJJ, Vermeulen AM. Cochleaire implantatie bij kinderen. Utrecht: Zuidam&Uithof; 2000. p. 117.
go back to reference Admiraal RJC. Hearing impairment and associated handicaps. Thesis. Nijmegen: Benda; 2000. Admiraal RJC. Hearing impairment and associated handicaps. Thesis. Nijmegen: Benda; 2000.
go back to reference Kiezebrink-Lindenhovius HH, Berg YLF van den, Sprikkelman AB, et al. Cytomegalovirusinfectie: congenitaal of postnataal verworven? Rol voor het hielprikkaartje. Ned Tijdschr Geneeskd. 2001;145(26):1259-61.PubMed Kiezebrink-Lindenhovius HH, Berg YLF van den, Sprikkelman AB, et al. Cytomegalovirusinfectie: congenitaal of postnataal verworven? Rol voor het hielprikkaartje. Ned Tijdschr Geneeskd. 2001;145(26):1259-61.PubMed
go back to reference Straaten, HLM van. Landelijke opsporing aangeboren gehoorstoornissen. Tijdschr Kindergeneeskd 2003;71:186-191. Straaten, HLM van. Landelijke opsporing aangeboren gehoorstoornissen. Tijdschr Kindergeneeskd 2003;71:186-191.
Metagegevens
Titel
Risico's, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis
Auteur
Dr. M. H. Ens-Dokkum
Publicatiedatum
01-04-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Kindergeneeskunde / Uitgave 5/2003
Print ISSN: 0376-7442
Elektronisch ISSN: 1875-6840
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03061428