Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-04-2003 | Artikelen

Lichamelijke beperkingen en andere gezondheidsproblemen bij kinderen in het speciaal onderwijs in vergelijking met het regulier onderwijs

Auteurs: Dr. S. A. Reijneveld, J. Spee-van der Wekke, S. P. Verloove-Vanhorick

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Kindergeneeskunde | Uitgave 5/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

samenvatting

Veel kinderen met problemen in de ontwikkeling, vooral op sociaal en emotioneel of cognitief terrein, komen terecht in het speciaal onderwijs. Of leerlingen in het speciaal onderwijs meer lichamelijke beperkingen, handicaps en andere gezondheidsproblemen hebben dan leerlingen in het regulier onderwijs was tot voor kort niet beschreven. Jeugdartsen en -verpleegkundigen verzamelden hierover gegevens bij 2630 kinderen in het speciaal onderwijs en bij 5515 kinderen in het regulier onderwijs, in de leeftijdsrange 4-15 jaar. De resultaten laten zien dat kinderen in het speciaal onderwijs veel vaker een ernstige lichamelijke beperking, bijvoorbeeld in spreken of lopen, ervaren dan kinderen in het regulier onderwijs (respectievelijk 20,0 en 4,1%) en veel vaker enige beperking (respectievelijk 49,3 en 19,8%). Deze beperkingen interfereren vaak met het dagelijks leven; kinderen in het speciaal onderwijs ervaren daarin dan ook veel vaker belemmeringen. Daarnaast hebben zij vaker andere gezondheidsproblemen, en is hun zorggebruik hoger. Conclusie is dat de medische zorgbehoefte van kinderen in het speciaal onderwijs groot is. Zorgverleners, vooral kinderartsen, zullen relatief veel met deze kinderen te maken hebben. Desondanks zal een deel van de kinderen ten onrechte niet voor diagnostiek en behandeling bij een kinderarts komen.
Het beschreven onderzoek vond een aantal jaren geleden plaats. Sindsdien is het beleid erop gericht kinderen met ontwikkelingsproblemen zo mogelijk te plaatsen in het regulier onderwijs. Verwacht kan worden dat daardoor de kinderen die achterblijven in het speciaal onderwijs vaker en ernstiger gezondheidsproblemen zullen hebben, maar dat paradoxaal genoeg hetzelfde geldt voor kinderen in het regulier onderwijs.
Literatuur
go back to reference Spee-van der Wekke J, Meulmeester JF, Radder JJ. Gezondheidsverschillen tussen leerlingen in het reguliere en het speciaal onderwijs. Tijdschr Orthopedagogiek 1998;37:87-96. Spee-van der Wekke J, Meulmeester JF, Radder JJ. Gezondheidsverschillen tussen leerlingen in het reguliere en het speciaal onderwijs. Tijdschr Orthopedagogiek 1998;37:87-96.
go back to reference Spee-van der Wekke J, Meulmeester JF, Radder JJ, et al. Peilingen in de jeugdgezondheidszorg; PGO-Peiling 1994/1995; Speciaal Onderwijs. Leiden: TNO-PG; 1996. Spee-van der Wekke J, Meulmeester JF, Radder JJ, et al. Peilingen in de jeugdgezondheidszorg; PGO-Peiling 1994/1995; Speciaal Onderwijs. Leiden: TNO-PG; 1996.
go back to reference Spee-van der Wekke J, Meulmeester JF, Radder JJ, et al. Peilingen in de jeugdgezondheidszorg; PGO-Peiling 1992/1993. Leiden: TNO-PG; 1994. Spee-van der Wekke J, Meulmeester JF, Radder JJ, et al. Peilingen in de jeugdgezondheidszorg; PGO-Peiling 1992/1993. Leiden: TNO-PG; 1994.
go back to reference Fredriks AM, Buuren S van, Verloove-Vanhorick SP. Body index measurements in 1996-7 compared with 1980. Arch Dis Child 2000;82:107-12.CrossRefPubMed Fredriks AM, Buuren S van, Verloove-Vanhorick SP. Body index measurements in 1996-7 compared with 1980. Arch Dis Child 2000;82:107-12.CrossRefPubMed
go back to reference Brugman E, Reijneveld SA, Verhulst FC, Verloove-Vanhorick SP. Identifìcation and management of psychosocial problems by Preventive Child Healthcare. Arch Pediatr Adol Med 2001;155:462-9. Brugman E, Reijneveld SA, Verhulst FC, Verloove-Vanhorick SP. Identifìcation and management of psychosocial problems by Preventive Child Healthcare. Arch Pediatr Adol Med 2001;155:462-9.
go back to reference Brugman E, Reijneveld SA, Verhulst FC, Verloove-Vanhorick SP. Onderkenning van en beleid bij psychosociale problemen in de schoolgezondheidszorg. Ned Tijdschr Geneeskd 2001;145:1790-5. Brugman E, Reijneveld SA, Verhulst FC, Verloove-Vanhorick SP. Onderkenning van en beleid bij psychosociale problemen in de schoolgezondheidszorg. Ned Tijdschr Geneeskd 2001;145:1790-5.
go back to reference Reijneveld SA, Brugman E, Hirasing RA. Parental reports of excessive infant crying: the impact of varying definitions. Pediatrics 2001;108:893-7.CrossRefPubMed Reijneveld SA, Brugman E, Hirasing RA. Parental reports of excessive infant crying: the impact of varying definitions. Pediatrics 2001;108:893-7.CrossRefPubMed
go back to reference CBS/NIMAWO. Lichamelijke beperkingen bij de Nederlandse bevolking, 1996/1998. Den Haag: Sdu; 1990. CBS/NIMAWO. Lichamelijke beperkingen bij de Nederlandse bevolking, 1996/1998. Den Haag: Sdu; 1990.
go back to reference WHO. International Classification of Impairments, Disabilities and Handicaps. Geneva: WHO; 1980. WHO. International Classification of Impairments, Disabilities and Handicaps. Geneva: WHO; 1980.
go back to reference Opgenoorth E, Reijneveld SA, Pauw-Plomp H, Zijlmans SWM. Het toelatingsonderzoek in het speciaal onderwijs: verschillen in acties van de JGZ per etnische groep. Tijdschr Jeugdgezondheidszorg 1999;31:51-5. Opgenoorth E, Reijneveld SA, Pauw-Plomp H, Zijlmans SWM. Het toelatingsonderzoek in het speciaal onderwijs: verschillen in acties van de JGZ per etnische groep. Tijdschr Jeugdgezondheidszorg 1999;31:51-5.
go back to reference Bijlsma-Schlösser JFM, Hilgersom JWA Ontwikkelingen in het speciaal onderwijs REC en LGF (rugzak) en de taak van de jeugdarts. Utrecht: NVJG/GGD Nederland; 2002. Bijlsma-Schlösser JFM, Hilgersom JWA Ontwikkelingen in het speciaal onderwijs REC en LGF (rugzak) en de taak van de jeugdarts. Utrecht: NVJG/GGD Nederland; 2002.
go back to reference Walther FJ, Ouden AL den, Verloove-Vanhorick SP. Looking back in time: outcome of a national cohort of very preterm infants born in The Netherlands in 1983. Early Hum Dev 2000;59:175-91.CrossRefPubMed Walther FJ, Ouden AL den, Verloove-Vanhorick SP. Looking back in time: outcome of a national cohort of very preterm infants born in The Netherlands in 1983. Early Hum Dev 2000;59:175-91.CrossRefPubMed
go back to reference Ouden AL den, Drijkoningen CE, Spee-van der Wekke J, et al. Gevolgen van vroeggeboorte: veel medische consumptie en lichamelijke beperkingen; enquête onder ouders van 10-jarigen. Ned Tijdschr Geneeskd 1998;142:138-42. Ouden AL den, Drijkoningen CE, Spee-van der Wekke J, et al. Gevolgen van vroeggeboorte: veel medische consumptie en lichamelijke beperkingen; enquête onder ouders van 10-jarigen. Ned Tijdschr Geneeskd 1998;142:138-42.
Metagegevens
Titel
Lichamelijke beperkingen en andere gezondheidsproblemen bij kinderen in het speciaal onderwijs in vergelijking met het regulier onderwijs
Auteurs
Dr. S. A. Reijneveld
J. Spee-van der Wekke
S. P. Verloove-Vanhorick
Publicatiedatum
01-04-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Kindergeneeskunde / Uitgave 5/2003
Print ISSN: 0376-7442
Elektronisch ISSN: 1875-6840
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03061433