Bij de GGZ Stadskanaal is vanaf 1999 geprobeerd wachtlijsten weg te werken zonder kwaliteitsverlies en liefst met kwaliteitsverhoging. Het hele traject van de hulpverlening is inhoudelijk zowel als logistiek tegen het licht gehouden. Veel aspecten zijn beoordeeld op rationaliteit en waar mogelijk aangepast. Het principe was te kiezen voor evidence based, bewezen werkzame, methoden. Over veel methoden is echter weinig bekend over de ‘evidence’. Als er voor een gangbare werkwijze geen bewijs van werkzaamheid bestaat (bijvoorbeeld multidisciplinair werken), is het verantwoord te kiezen voor ‘best evidence‘methoden, of uit te proberen of er alternatieven zijn. Zeker als er voor die alternatieven aanwijzingen bestaan dat ze werkzaam zijn. Als dan blijkt dat alternatieven bijvoorbeeld efficiënter, vriendelijker voor cliënten, of prettiger voor hulpverleners zijn, kunnen ze blijvend ingevoerd worden. In Stadskanaal is o.a. de cliëntenfolder herschreven, verwijzers zijn voorgelicht over hun stijl van verwijzen, de manier van presenteren van cliënten in de vergadering is gewijzigd, er is gekozen voor vrijwel monomethodisch werken en de hulpverleners hebben meer verantwoordelijkheid gekregen. Sinds drie jaar zijn er geen wachtlijsten meer. Hulpverleners doen hun werk met veel plezier en meer dan vroeger komen er cliënten, omdat ze van anderen goede verhalen hebben gehoord.