Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2003 | Artikelen

Opvoeden doe je samen en niet in je eentje

Het ouderproject op een school voor speciaal onderwijs

Auteurs: Jeannette Doornenbal, Jan Bijsta

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Met het in werking treden van de Wet op de Expertisecentra vindt er een belangrijke omslag plaats in het speciaal onderwijs. In het vervolg gaat niet de school, maar de vraag van ouders het onderwijsaanbod bepalen. Dit kan voor scholen een reden zijn om een omschakeling te maken van het deskundigheidsmodel naar het samenwerkingsmodel. Beschreven wordt hoe dit omschakelingproces is verlopen op de prof. W.J. Bladergroenschool, een school voor kinderen met gedragsproblemen en psychiatrische stoornissen, een zogenaamde cluster 4-school. Uitgangspunt is dat ouders meedenken over het handelingsplan van hun kind. De concrete invulling van het samenwerkingsmodel wordt besproken, evenals aandachtspunten waar scholen die eenzelfde omschakeling willen maken, rekening mee dienen te houden. Wij besluiten met hoe de school de omslag heeft ervaren.
Literatuur
go back to reference Bakker, H., Koning, W., Pameijer, N. & Pijnenburg, H. (2000). Protocol handelingsgerichte diagnostiek binnen het REC. Zoetermeer: Wegbereiders Expertisecentra LGF. Bakker, H., Koning, W., Pameijer, N. & Pijnenburg, H. (2000). Protocol handelingsgerichte diagnostiek binnen het REC. Zoetermeer: Wegbereiders Expertisecentra LGF.
go back to reference Bennema-Sybrandy, J. (1992). Het contractmodel in de hulpverlening. Groningen: Wolters-Noordhoff. Bennema-Sybrandy, J. (1992). Het contractmodel in de hulpverlening. Groningen: Wolters-Noordhoff.
go back to reference Pameijer, N. & Beukering, T. van (1997). Handelingsgerichte diagnostiek; een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering bij onderwijs, leer- en opvoedingsproblemen. Leuven/Amersfoort: Acco. Pameijer, N. & Beukering, T. van (1997). Handelingsgerichte diagnostiek; een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering bij onderwijs, leer- en opvoedingsproblemen. Leuven/Amersfoort: Acco.
go back to reference PINN (Pedalogisch Instituut Noord Nederland) (2001). Meerjarenbeleidsplan 2001 - 2006: inhoudelijke uitgangspunten voor onderwijs en zorg Groningen: Interne publicatie. PINN (Pedalogisch Instituut Noord Nederland) (2001). Meerjarenbeleidsplan 2001 - 2006: inhoudelijke uitgangspunten voor onderwijs en zorg Groningen: Interne publicatie.
go back to reference PINN (Pedalogisch Instituut Noord Nederland) (2002). Protocol Samenwerking met ouders in de Bladergroenschool. Groningen: interne publicatie. PINN (Pedalogisch Instituut Noord Nederland) (2002). Protocol Samenwerking met ouders in de Bladergroenschool. Groningen: interne publicatie.
go back to reference RMO (Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling) (2001). Aansprekend opvoeden. Balanceren tussen steun en toezicht. Advies 18. Den Haag. RMO (Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling) (2001). Aansprekend opvoeden. Balanceren tussen steun en toezicht. Advies 18. Den Haag.
go back to reference Themanummer Vernieuwing (2002). Vernieuwing, Tijdschrift voor Onderwijs en Opvoeding, nr. 3 - 4. Themanummer Vernieuwing (2002). Vernieuwing, Tijdschrift voor Onderwijs en Opvoeding, nr. 3 - 4.
go back to reference Winter, M. de (2000). Beter maatschappelijk opvoeden. Hoofdlijnen van een eigentijdse participatiepedagogiek. Assen: Van Gorcum. Winter, M. de (2000). Beter maatschappelijk opvoeden. Hoofdlijnen van een eigentijdse participatiepedagogiek. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Wit, C. de (2003). Opvoeden doe je samen. De wereld van het jonge kind, januari, 130-133. Wit, C. de (2003). Opvoeden doe je samen. De wereld van het jonge kind, januari, 130-133.
go back to reference Wit, C. de, de Ridder-Hessing, C. & Elenbaas-van Ommen, A. (2002). Opvoeden doe je samen. Werken aan een inspirerend pedagogisch klimaat. Den Haag: Makelaar VVE. Wit, C. de, de Ridder-Hessing, C. & Elenbaas-van Ommen, A. (2002). Opvoeden doe je samen. Werken aan een inspirerend pedagogisch klimaat. Den Haag: Makelaar VVE.
Metagegevens
Titel
Opvoeden doe je samen en niet in je eentje
Het ouderproject op een school voor speciaal onderwijs
Auteurs
Jeannette Doornenbal
Jan Bijsta
Publicatiedatum
01-06-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2003
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059488