Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-09-2009 | Artikelen

Ook kinderen met PDD-NOS kunnen profiteren van het VRIENDEN-programma

Ervaringen vanuit de P.I.-school in Rotterdam

Auteurs: Drs. Anne-Marie Bakker, Drs. Cordula van Haersma Buma

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het VRIENDEN-programma is een (groeps)behandeling ter preventie en aanpak van angst en depressie bij kinderen, op basis van cognitieve gedragstherapie. Op ‘De Piloot’, een cluster 4 school, verbonden aan het pedologisch Instituut te Rotterdam (P.I.-school), wordt het VRIENDENprogramma gebruikt bij de individuele aanpak van angsten bij kinderen met een pervasieve ontwikkelingsstoornis niet anders omschreven (pervasive development disorder not otherwise specified, PDD-NOS). Bij de indicatie is het vooral van belang of er sprake is van angsten, of het kind minimaal functioneert op een moeilijk lerend niveau en of ouders en kind voldoende te motiveren zijn. Elk kind krijgt een individuele aanpak waarbij het aantal sessies en de wijze van uitvoeren van de opdrachten kan worden aangepast aan de leerling.
Wij zien goede resultaten bij de leerlingen met PDD-NOS, gemeten op de Vragenlijst voor Angst bij Kinderen (VAK), de Child Behavior Checklist (CBCL) en de Teacher Report Form (TRF). Follow-upresultaten zijn nog niet bekend.
Literatuur
go back to reference Barrett, P.M., Duffy, A.L., Dadds, M.R., & Rapee, R.M. (2001). Cognitivebehavioral treatment of anxiety disorders in children: Long-term (6-year) follow-up. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 69, 135-141. Barrett, P.M., Duffy, A.L., Dadds, M.R., & Rapee, R.M. (2001). Cognitivebehavioral treatment of anxiety disorders in children: Long-term (6-year) follow-up. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 69, 135-141.
go back to reference Frith, U. (2005). Autisme, verklaringen van het raadsel. Berchem (B): EPO. Frith, U. (2005). Autisme, verklaringen van het raadsel. Berchem (B): EPO.
go back to reference Heeswijk, E. van. (2005). Behandel- en preventie programma kan veel leed voorkomen: VRIENDEN tegen angst. Balans Magazine 18, 3, 22-23. Heeswijk, E. van. (2005). Behandel- en preventie programma kan veel leed voorkomen: VRIENDEN tegen angst. Balans Magazine 18, 3, 22-23.
go back to reference Jacobs, G., Muller, N., & Brink, E. ten. (2001). Uit de knoop; Rationeelemotieve therapie en andere cognitieve gedragstherapieën bij kinderen en adolescenten. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum. Jacobs, G., Muller, N., & Brink, E. ten. (2001). Uit de knoop; Rationeelemotieve therapie en andere cognitieve gedragstherapieën bij kinderen en adolescenten. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Liber, J.M., Widernfelt, B.M. van, Utens, E.M., Ferdinand, R.F., Leeden, A.J. van der, Gastel, W. van, & Treffers, P.D. (2008). No differences between group versus individual treatments of childhood anxiety disorders in a randomised clinical trial. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49, 886-893. Liber, J.M., Widernfelt, B.M. van, Utens, E.M., Ferdinand, R.F., Leeden, A.J. van der, Gastel, W. van, & Treffers, P.D. (2008). No differences between group versus individual treatments of childhood anxiety disorders in a randomised clinical trial. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49, 886-893.
go back to reference Naudts, K. (2005). Onderwijs en Jeugdzorg. Samenwerking: een zorg of één zorg? Kind en Adolescent Praktijk 1, 16-21. Naudts, K. (2005). Onderwijs en Jeugdzorg. Samenwerking: een zorg of één zorg? Kind en Adolescent Praktijk 1, 16-21.
go back to reference Oosterlaan, J., Prins, P.J.M., Hartman, C.A., & Sergeant, J.A. (1995). Handleiding bij de vragenlijst voor angst bij kinderen. Lisse: Swets en Zeitlinger. Oosterlaan, J., Prins, P.J.M., Hartman, C.A., & Sergeant, J.A. (1995). Handleiding bij de vragenlijst voor angst bij kinderen. Lisse: Swets en Zeitlinger.
go back to reference Stallard, P. (2006). Denk goed voel je goed. Cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. Stallard, P. (2006). Denk goed voel je goed. Cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds.
go back to reference Utens, E., Nijs, P. de, & Ferdinand, R. (2000). VRIENDEN voor kinderen. Handleiding voor groepsleiders. Rotterdam: Afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie ErasmusMC. Utens, E., Nijs, P. de, & Ferdinand, R. (2000). VRIENDEN voor kinderen. Handleiding voor groepsleiders. Rotterdam: Afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie ErasmusMC.
Metagegevens
Titel
Ook kinderen met PDD-NOS kunnen profiteren van het VRIENDEN-programma
Ervaringen vanuit de P.I.-school in Rotterdam
Auteurs
Drs. Anne-Marie Bakker
Drs. Cordula van Haersma Buma
Publicatiedatum
01-09-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2009
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03088056