Het VRIENDEN-programma is een (groeps)behandeling ter preventie en aanpak van angst en depressie bij kinderen, op basis van cognitieve gedragstherapie. Op ‘De Piloot’, een cluster 4 school, verbonden aan het pedologisch Instituut te Rotterdam (P.I.-school), wordt het VRIENDENprogramma gebruikt bij de individuele aanpak van angsten bij kinderen met een pervasieve ontwikkelingsstoornis niet anders omschreven (pervasive development disorder not otherwise specified, PDD-NOS). Bij de indicatie is het vooral van belang of er sprake is van angsten, of het kind minimaal functioneert op een moeilijk lerend niveau en of ouders en kind voldoende te motiveren zijn. Elk kind krijgt een individuele aanpak waarbij het aantal sessies en de wijze van uitvoeren van de opdrachten kan worden aangepast aan de leerling.
Wij zien goede resultaten bij de leerlingen met PDD-NOS, gemeten op de Vragenlijst voor Angst bij Kinderen (VAK), de Child Behavior Checklist (CBCL) en de Teacher Report Form (TRF). Follow-upresultaten zijn nog niet bekend.