Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

03-02-2021

Meer veiligheid binnen het gezin, minder ouderlijke stress en minder sociaal-emotionele problemen bij kinderen met de Resolutions Approach: een single-case experimental design onderzoeksprotocol

Auteurs: Annemariek J. W. Sepers, Vera van der Werff, Carlijn de Roos, Trudy Mooren, Marija Maric

Gepubliceerd in: Gezinstherapie Wereldwijd | Uitgave 1/2021

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In deze studie beschrijven we een single-case experimental design (SCED) onderzoeksprotocol. Daarvoor deden we een onderzoek naar de effectiviteit en mogelijke mechanismen van de Resolutions Approach (RA), een multidisciplinaire interventie voor het stoppen van kindermishandeling en voor het bevorderen van veiligheid binnen het gezin. Vanwege de heterogeniteit van de populatie en het nieuwe onderwerp, maakten we een opzet voor een SCED, met een baselineperiode (fase A) en een behandelperiode (fase B). De deelnemersgroep bestaat uit vijftien gezinnen met kinderen tussen acht en achttien jaar, waarbij door meer dan een informant specifieke signalen van kindermishandeling zijn gemeld. RA bestaat uit twintig sessies en deze interventie wordt aangeboden binnen de context van individu, gezin en sociaal netwerk. Metingen voor primaire uitkomsten (incidenten van kindermishandeling) en secundaire uitkomsten (emotionele en gedragsproblemen van de kinderen, ouderlijke stress, band tussen ouder en kind) vinden plaats bij aanvang van de baselineperiode, bij het begin en einde van de behandeling en bij de twee follow-ups. Gepersonaliseerde, idiosyncratische metingen van de belangrijkste problemen binnen het gezin vinden wekelijks plaats. Aan het einde van de behandeling wordt met het gezin een kwalitatief interview afgenomen, waarin wordt gekeken wat de krachtigste verandermechanismen en behandelcomponenten waren. Tijdens bijeenkomsten met het sociaal netwerk worden de ervaren veiligheid gemeten, en de openheid over kindermishandeling. Met deze studie komen we onzes inziens tegemoet aan de vraag van ggz-medewerkers naar meer evidence-based interventies voor kindermishandeling. Beperkingen van de studie, zoals vertekeningen in de rapportage van ouders over kindermishandeling, worden ook besproken.
Literatuur
go back to reference Alisic, E., Eland, J., & Kleber, R. J. (2006). Children’s responses to trauma inventory—revised version. Utrecht: Institute for Psychotrauma in collaboration with clinical psychology Utrecht University and Psychotrauma Center for Children and Youth (UMC Utrecht). Alisic, E., Eland, J., & Kleber, R. J. (2006). Children’s responses to trauma inventory—revised version. Utrecht: Institute for Psychotrauma in collaboration with clinical psychology Utrecht University and Psychotrauma Center for Children and Youth (UMC Utrecht).
go back to reference ATLAS.ti (2016). Version 8.0. Berlin: Scientific software development GmbH. ATLAS.ti (2016). Version 8.0. Berlin: Scientific software development GmbH.
go back to reference Barlow, D. H., Nock, M. K., & Hersen, M. (2009). Single case experimental designs. Strategies for studying behavior change (3e druk.). Boston: Allyn and Bacon. Barlow, D. H., Nock, M. K., & Hersen, M. (2009). Single case experimental designs. Strategies for studying behavior change (3e druk.). Boston: Allyn and Bacon.
go back to reference Brock, A. J. L. L., Vermulst, A. A., Gerris, J. R. M., & Abidin, R. R. (1992). NOSI, Handleiding Nijmeegse Ouderlijke Stress Index. Amsterdam: Pearson. Brock, A. J. L. L., Vermulst, A. A., Gerris, J. R. M., & Abidin, R. R. (1992). NOSI, Handleiding Nijmeegse Ouderlijke Stress Index. Amsterdam: Pearson.
go back to reference Felitti, V. J., Anda, R. F., Nordenberg, D., Williamson, D. F., Spitz, A. M., Edwards, V., & Marks, J. S. (1998). Relationship of childhood abuse and household dysfunction to many of the leading causes of death in adults: the adverse childhood experiences study. American Journal of Preventive Medicine, 14, 245–258. https://doi.org/10.1016/s0749-3797(98)00017-8.CrossRef Felitti, V. J., Anda, R. F., Nordenberg, D., Williamson, D. F., Spitz, A. M., Edwards, V., & Marks, J. S. (1998). Relationship of childhood abuse and household dysfunction to many of the leading causes of death in adults: the adverse childhood experiences study. American Journal of Preventive Medicine, 14, 245–258. https://​doi.​org/​10.​1016/​s0749-3797(98)00017-8.CrossRef
go back to reference Finan, S., Salveron, M., & Bromfield, L. (2016). BListen to me^: exploring children’s participation during child protection assessment. Communities, Children and Families Australia, 10, 27–44. Finan, S., Salveron, M., & Bromfield, L. (2016). BListen to me^: exploring children’s participation during child protection assessment. Communities, Children and Families Australia, 10, 27–44.
go back to reference Gumbleton, J. (1997). Untreatable families?: Working with denial in cases of severe child abuse. Bristol: University of Bristol. Gumbleton, J. (1997). Untreatable families?: Working with denial in cases of severe child abuse. Bristol: University of Bristol.
go back to reference Maguire, S. A., Williams, B., Naughton, A. M., Cowley, L. E., Tempest, V., Mann, M. K., & & Kemp, A. M. (2014). A systematic review of the emotional, behavioral and cognitive features exhibited by schoolaged children experiencing neglect or emotional abuse. Child: Care, Health and Development, 41, 641–653. https://doi.org/10.1111/cch.12227.CrossRef Maguire, S. A., Williams, B., Naughton, A. M., Cowley, L. E., Tempest, V., Mann, M. K., & & Kemp, A. M. (2014). A systematic review of the emotional, behavioral and cognitive features exhibited by schoolaged children experiencing neglect or emotional abuse. Child: Care, Health and Development, 41, 641–653. https://​doi.​org/​10.​1111/​cch.​12227.CrossRef
go back to reference Maric, M., Haan, E. de, Hogendoorn, S. M., Wolters, L. H., & Huizenga, H. M. (2015). Evaluating statistical and clinical significance of intervention effects in single-case experimental designs: an SPSS method to analyze univariate data. Behavior Therapy, 46, 230–241.CrossRef Maric, M., Haan, E. de, Hogendoorn, S. M., Wolters, L. H., & Huizenga, H. M. (2015). Evaluating statistical and clinical significance of intervention effects in single-case experimental designs: an SPSS method to analyze univariate data. Behavior Therapy, 46, 230–241.CrossRef
go back to reference Prinzie, P., Onghena, P., & Hellinckx, W. (2007). Reexamining the parenting scale: reliability, factor structure, and concurrent validity of a scale for assessing the discipline practices of mothers and fathers of elementary-school-aged children. European Journal of Psychological Assessment, 23, 24–31. https://doi.org/10.1027/1015-5759.23.1.24.CrossRef Prinzie, P., Onghena, P., & Hellinckx, W. (2007). Reexamining the parenting scale: reliability, factor structure, and concurrent validity of a scale for assessing the discipline practices of mothers and fathers of elementary-school-aged children. European Journal of Psychological Assessment, 23, 24–31. https://​doi.​org/​10.​1027/​1015-5759.​23.​1.​24.CrossRef
go back to reference Salveron, M., Bromfield, L., Kirika, C., Simmons, J., Murphy, T., & Turnell, A. (2015). Changing the way we do child protection: the implementation of the signs of safety within the Western Australia Department of Child Protection and Family Support. Children and Youth Services Review, 48, 126–139.CrossRef Salveron, M., Bromfield, L., Kirika, C., Simmons, J., Murphy, T., & Turnell, A. (2015). Changing the way we do child protection: the implementation of the signs of safety within the Western Australia Department of Child Protection and Family Support. Children and Youth Services Review, 48, 126–139.CrossRef
go back to reference Sedlak, A. J., Mettenburg, J., Basena, M., Petta, I., McPherson, K., Greene, A., & Li, S. (2010). Fourth national incidence study of child abuse and neglect (NIS–4): report to congress. Hubert H. Humphrey Building Washington, D.C.: U.S. Department of Health and Human Services, Administration for Children and Families. Sedlak, A. J., Mettenburg, J., Basena, M., Petta, I., McPherson, K., Greene, A., & Li, S. (2010). Fourth national incidence study of child abuse and neglect (NIS–4): report to congress. Hubert H. Humphrey Building Washington, D.C.: U.S. Department of Health and Human Services, Administration for Children and Families.
go back to reference Sierau, S., Brand, T., Manly, J. T., Schlesier-Michel, A., Klein, A. M., Andreas, A., Garzón, L. Q., Keil, J., Binser, M. J., Klitzing, K. von, & White, L. O. (2017). A multisource approach to assessing child maltreatment from records, caregivers, and children. Child Maltreatment, 22, 45–57.CrossRef Sierau, S., Brand, T., Manly, J. T., Schlesier-Michel, A., Klein, A. M., Andreas, A., Garzón, L. Q., Keil, J., Binser, M. J., Klitzing, K. von, & White, L. O. (2017). A multisource approach to assessing child maltreatment from records, caregivers, and children. Child Maltreatment, 22, 45–57.CrossRef
go back to reference Task Force on Promotion and Dissemination of Psychological Procedures, & Division of Clinical Psychology, American Psychological Association (1995). Training in and dissemination of empirically validated psychological treatments: report and recommendations. The Clinical Psychologist, 48, 3–23. Task Force on Promotion and Dissemination of Psychological Procedures, & Division of Clinical Psychology, American Psychological Association (1995). Training in and dissemination of empirically validated psychological treatments: report and recommendations. The Clinical Psychologist, 48, 3–23.
go back to reference Turnell, A., & Edwards, S. (1999). Sings of safety: a solutions and safety oriented approach to child protection casework. New York: Norton. Turnell, A., & Edwards, S. (1999). Sings of safety: a solutions and safety oriented approach to child protection casework. New York: Norton.
go back to reference Turnell, A., & Essex, S. (2006). Working with ‘denied’ child abuse: the resolutions approach. Maidenhead: Open University Press. Turnell, A., & Essex, S. (2006). Working with ‘denied’ child abuse: the resolutions approach. Maidenhead: Open University Press.
go back to reference Weisz, J. R., Chorpita, B. F., Frye, A., Ng, M. Y., & Hoagwood, K. E. (2011). Youth top problems: using idiographic, consumer-guided assessment to identify treatment needs and to track change during psychotherapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 79, 369–380.CrossRef Weisz, J. R., Chorpita, B. F., Frye, A., Ng, M. Y., & Hoagwood, K. E. (2011). Youth top problems: using idiographic, consumer-guided assessment to identify treatment needs and to track change during psychotherapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 79, 369–380.CrossRef
Metagegevens
Titel
Meer veiligheid binnen het gezin, minder ouderlijke stress en minder sociaal-emotionele problemen bij kinderen met de Resolutions Approach: een single-case experimental design onderzoeksprotocol
Auteurs
Annemariek J. W. Sepers
Vera van der Werff
Carlijn de Roos
Trudy Mooren
Marija Maric
Publicatiedatum
03-02-2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Gezinstherapie Wereldwijd / Uitgave 1/2021
Print ISSN: 1566-0206
Elektronisch ISSN: 1876-5874
DOI
https://doi.org/10.1007/s12440-021-00141-1