Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

29-01-2021

De inzet van Minecraft bij traumatherapie voor een kind met een autismespectrumstoornis

Auteurs: Lisa Gerhardt, Jill Smith

Gepubliceerd in: Gezinstherapie Wereldwijd | Uitgave 1/2021

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) hebben meer kans om slachtoffer te worden van kindermishandeling of -verwaarlozing dan neurotypische kinderen. In dit artikel onderzoeken we de impact van trauma op deze kinderen en hun gezin, en staan we stil bij de overeenkomsten tussen ASS-symptomen en de symptomen van hechtingsstoornissen. De behandeling van getraumatiseerde kinderen met ASS is vaak een extra grote uitdaging, omdat deze kinderen doorgaans behept zijn met gebrekkige vaardigheden in sociaal gedrag, communicatie en emotieregulatie, en omdat er een overlap bestaat met de symptomen van verstoorde hechting. Bij traumatherapie voor deze kinderen is de steun en betrokkenheid van gezinsleden van cruciaal belang voor hun herstel. In het artikel wordt een casus beschreven waarin het computerspel Minecraft wordt gebruikt om – bij wijze van aangepaste narratieve component van de Trauma-Focused Cognitive Behavioural Therapy – een verhaalstructuur te bieden aan een elfjarige jongen met ASS. Deze jongen is jarenlang slachtoffer geweest van mishandeling en verwaarlozing en via Minecraft is hij in staat om zijn traumatische ervaringen om te zetten in een ‘trauma-narratief’, met ondersteuning van zijn vader. Door de behandeling verminderen de depressiesymptomen van de cliënt en neemt de invloed van het trauma af. Ook de vader van de cliënt heeft baat bij de behandeling, onder meer doordat hij hierdoor zijn zienswijze over de relatie met andere familieleden kan bijstellen.
Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association (1980). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (3e druk.). Washington, D.C.: American Psychiatric Association. American Psychiatric Association (1980). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (3e druk.). Washington, D.C.: American Psychiatric Association.
go back to reference American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5t druk.). Washington, D.C:: American Psychiatric Publishing.CrossRef American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5t druk.). Washington, D.C:: American Psychiatric Publishing.CrossRef
go back to reference Buitelaar, J. (1995). Attachment and social withdrawal in autism: hypotheses and findings. Behaviour, 132, 319–350.CrossRef Buitelaar, J. (1995). Attachment and social withdrawal in autism: hypotheses and findings. Behaviour, 132, 319–350.CrossRef
go back to reference Cohen, J. A., Deblinger, E., & Mannarino, A. (2004). Trauma-focused cognitive behavioral therapy for sexually abused children. Psychiatric Times, 21(9), 52–53. Cohen, J. A., Deblinger, E., & Mannarino, A. (2004). Trauma-focused cognitive behavioral therapy for sexually abused children. Psychiatric Times, 21(9), 52–53.
go back to reference Copeland, W. E., Keeler, G., Angold, A., & Costello, E. J. (2007). Traumatic events and post traumatic stress in childhood. Archives of General Psychiatry, 64, 577–584.CrossRef Copeland, W. E., Keeler, G., Angold, A., & Costello, E. J. (2007). Traumatic events and post traumatic stress in childhood. Archives of General Psychiatry, 64, 577–584.CrossRef
go back to reference Dissanayake, C., & Crossley, S. A. (1989). Behavior in children with early infantile autism: responsiveness to people. In P. Lovibond & P. Wilson (red.), Behavior in children with early infantile autism: responsiveness to people (pag. 221–232). Amsterdam: Elsevier. Dissanayake, C., & Crossley, S. A. (1989). Behavior in children with early infantile autism: responsiveness to people. In P. Lovibond & P. Wilson (red.), Behavior in children with early infantile autism: responsiveness to people (pag. 221–232). Amsterdam: Elsevier.
go back to reference Dubowitz, H., Kim, J., Black, M., Weisbart, C., et al. (2011). Identifying children at high risk for a child maltreatment report. Child Abuse and Neglect, 35(2), 96–104.CrossRef Dubowitz, H., Kim, J., Black, M., Weisbart, C., et al. (2011). Identifying children at high risk for a child maltreatment report. Child Abuse and Neglect, 35(2), 96–104.CrossRef
go back to reference Earl, R. K., Peterson, J. L., Wallace, A. S., Foc, E., et al. (2017). Trauma and autism spectrum disorder: a reference guide. Seattle (Washington): Bernier Lab, Center for Human Development and Disability, University of Washington. Earl, R. K., Peterson, J. L., Wallace, A. S., Foc, E., et al. (2017). Trauma and autism spectrum disorder: a reference guide. Seattle (Washington): Bernier Lab, Center for Human Development and Disability, University of Washington.
go back to reference Hanson, R. F., Self-Brown, S., Fricker-Elhai, A. E., Kilpatrick, D. G., et al. (2006). The relations between family environment and violence exposure among youth: findings from the National Survey of Adolescents. Child Maltreatment, 11(1), 3–15.CrossRef Hanson, R. F., Self-Brown, S., Fricker-Elhai, A. E., Kilpatrick, D. G., et al. (2006). The relations between family environment and violence exposure among youth: findings from the National Survey of Adolescents. Child Maltreatment, 11(1), 3–15.CrossRef
go back to reference Holstead, J., & Dalton, J. (2013). Utilization of trauma-focused cognitive behavioral therapy (TF-CBT) for children with cognitive disabilities. Journal of Public Child Welfare, 7(5), 536–548.CrossRef Holstead, J., & Dalton, J. (2013). Utilization of trauma-focused cognitive behavioral therapy (TF-CBT) for children with cognitive disabilities. Journal of Public Child Welfare, 7(5), 536–548.CrossRef
go back to reference Kanner, L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, 2, 217–250. Kanner, L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, 2, 217–250.
go back to reference Kerns, C. M., Newschaffer, C. J., & Berkowitz, S. J. (2015). Traumatic childhood events and autism spectrum disorder. J Autism Dev Disorders, 45, 3475–3486.CrossRef Kerns, C. M., Newschaffer, C. J., & Berkowitz, S. J. (2015). Traumatic childhood events and autism spectrum disorder. J Autism Dev Disorders, 45, 3475–3486.CrossRef
go back to reference Kolk, B. A. van der, Roth, S., Pelcovitz, D., Sunday, S., et al. (2005). Disorders of extreme stress: the empirical foundation of a complex adaptation to trauma. Journal of Traumatic Stress, 18, 389–399.CrossRef Kolk, B. A. van der, Roth, S., Pelcovitz, D., Sunday, S., et al. (2005). Disorders of extreme stress: the empirical foundation of a complex adaptation to trauma. Journal of Traumatic Stress, 18, 389–399.CrossRef
go back to reference Miranda, A., Tarrage, R., Fernandez, M. I., Colomer, C., et al. (2015). Parenting stress in families of children with autism spectrum disorder and ADHD. Exceptional Children, 82, 81–95.CrossRef Miranda, A., Tarrage, R., Fernandez, M. I., Colomer, C., et al. (2015). Parenting stress in families of children with autism spectrum disorder and ADHD. Exceptional Children, 82, 81–95.CrossRef
go back to reference Naber, F. B. A., Swinkles, S. H. N., Buitelaar, J. K., Bakermans-Kranenburg, M. J., et al. (2007). Attachment in toddlers with autism and other developmental disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 1123–1138.CrossRef Naber, F. B. A., Swinkles, S. H. N., Buitelaar, J. K., Bakermans-Kranenburg, M. J., et al. (2007). Attachment in toddlers with autism and other developmental disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 1123–1138.CrossRef
go back to reference Nguyen, J. (2016). Minecraft and the building blocks of creative individuality. Configurations, 24, 471–500.CrossRef Nguyen, J. (2016). Minecraft and the building blocks of creative individuality. Configurations, 24, 471–500.CrossRef
go back to reference Reid, S. (1999). Autism and trauma: autistic post-traumatic developmental disorder. In A. Alvarez & S. Reid (red.), Autism and personality: findings from the Tavistock autism workshop. Hove: Routledge. Reid, S. (1999). Autism and trauma: autistic post-traumatic developmental disorder. In A. Alvarez & S. Reid (red.), Autism and personality: findings from the Tavistock autism workshop. Hove: Routledge.
go back to reference Rutgers, A. H., Bakermans-Kranenburg, M. J., Ijzendoorn, M. H. van, & Berckelaer-Onnes, I. A. van (2004). Autism and attachment: a meta-analytic review. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45(6), 1123–1134.CrossRef Rutgers, A. H., Bakermans-Kranenburg, M. J., Ijzendoorn, M. H. van, & Berckelaer-Onnes, I. A. van (2004). Autism and attachment: a meta-analytic review. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45(6), 1123–1134.CrossRef
go back to reference Schneider, E. F., Lang, A., Shin, M., & Bradley, S. D. (2004). Death with a story: how story impacts emotional, motivational, and physiological responses to first person shooter video games. Human Communication Research, 30, 361–375. Schneider, E. F., Lang, A., Shin, M., & Bradley, S. D. (2004). Death with a story: how story impacts emotional, motivational, and physiological responses to first person shooter video games. Human Communication Research, 30, 361–375.
go back to reference Van Steijn, D. J., Oerlemans, A. M., Van Aken, M. A., Buitelaar, J. K., et al. (2014). The reciprocal relationship of ASD, ADHD, depressive symptoms and stress in parents of children with ASD and/or ADHD. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44, 1064–1076.CrossRef Van Steijn, D. J., Oerlemans, A. M., Van Aken, M. A., Buitelaar, J. K., et al. (2014). The reciprocal relationship of ASD, ADHD, depressive symptoms and stress in parents of children with ASD and/or ADHD. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44, 1064–1076.CrossRef
go back to reference Sullivan, P., & Knutson, J. (2000). Maltreatment and disabilities: a population-based epidemiological study. Child Abuse & Neglect, 24(10), 1257–1273.CrossRef Sullivan, P., & Knutson, J. (2000). Maltreatment and disabilities: a population-based epidemiological study. Child Abuse & Neglect, 24(10), 1257–1273.CrossRef
go back to reference Traube, D. (2012). The missing link to child safety, permanency, and well-being: addressing substance misuse in child welfare. Social Work Research, 36(2), 83–87.CrossRef Traube, D. (2012). The missing link to child safety, permanency, and well-being: addressing substance misuse in child welfare. Social Work Research, 36(2), 83–87.CrossRef
go back to reference US Department of Health and Human Services. SAMHSA, Office of Applied Studies (2009). The NSDUH report: Children living with substance-depending or substance-abusingparents. 2002–2007. Rockville: SAMHSA. US Department of Health and Human Services. SAMHSA, Office of Applied Studies (2009). The NSDUH report: Children living with substance-depending or substance-abusingparents. 2002–2007. Rockville: SAMHSA.
Metagegevens
Titel
De inzet van Minecraft bij traumatherapie voor een kind met een autismespectrumstoornis
Auteurs
Lisa Gerhardt
Jill Smith
Publicatiedatum
29-01-2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Gezinstherapie Wereldwijd / Uitgave 1/2021
Print ISSN: 1566-0206
Elektronisch ISSN: 1876-5874
DOI
https://doi.org/10.1007/s12440-021-00142-0