Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-1998 | Artikelen

Gestructureerde interviews bij DSM-classificatie van probleemgedrag bij kinderen en jeugdigen

Auteurs: F. J. Esmeijer, J. W. Veerman, L. T. ten Brink, H. M. P. van Leeuwen

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/1998

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

semenvatting

In het kader van het toenemende belang van registratie in de jeugdzorg worden de eigenschappen en mogelijkheden van bekende (semi-)gestructureerde interviews voor DSM-classificatie van probleemgedrag bij kinderen en jeugdigen kort besproken. Vervolgens wordt verslag gedaan van een enquête naar gebruik van dergelijke instrumenten in Nederlandse kinder- en jeugdpsychiatrische instellingen. Uit een bevraging in 21 instellingen blijkt onder meer dat de bekendheid met gestructureerde interviews en het gebruik ervan in de klinische praktijk gering zijn, evenals de verwachtingen die men ervan heeft. In de discussie wordt ingegaan op factoren die hierbij mogelijk een rol spelen, op de noodzaak van betrouwbaarheidsverhogende procedures en op aandachtspunten bij eventueel gebruik van de interviews binnen jeugdzorg-instellingen.
Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, fourth edition. Washington DC: American Psychiatric Association. American Psychiatric Association (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, fourth edition. Washington DC: American Psychiatric Association.
go back to reference Boon, S. & Draijer, N. (1993). Multiple personality disorder in the Netherlands: A study on reliability and validity of the diagnosis. Amsterdam: Swets & Zeitlinger. Boon, S. & Draijer, N. (1993). Multiple personality disorder in the Netherlands: A study on reliability and validity of the diagnosis. Amsterdam: Swets & Zeitlinger.
go back to reference De Bruyn, E.E.J., Pameijer, N.K., Ruijssenaars, A.J.J.M. & Van Aarle, E.J.M. (1995). Diagnostische beluitvorming. Handleiding bij het doorlopen van de diagnostische cyclus. Leuven: Acco. De Bruyn, E.E.J., Pameijer, N.K., Ruijssenaars, A.J.J.M. & Van Aarle, E.J.M. (1995). Diagnostische beluitvorming. Handleiding bij het doorlopen van de diagnostische cyclus. Leuven: Acco.
go back to reference Drenth, P.J.D. & Sijtsma, K. (1990). Testtheorie. Inleiding in de theorie van de psychologische test en zijn toepassingen. Houten/Antwerpen: Bohn Stafleu Van Loghum. Drenth, P.J.D. & Sijtsma, K. (1990). Testtheorie. Inleiding in de theorie van de psychologische test en zijn toepassingen. Houten/Antwerpen: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Esmeijer, F.J., Veerman, J.W. & Leeuwen, H.M.P. van (1997). Gestructureerde interviews voor classificatie van probleemgedrag bij kinderen en jeugdigen. Intern rapport. Duivendrecht: Paedologisch Instituut. Esmeijer, F.J., Veerman, J.W. & Leeuwen, H.M.P. van (1997). Gestructureerde interviews voor classificatie van probleemgedrag bij kinderen en jeugdigen. Intern rapport. Duivendrecht: Paedologisch Instituut.
go back to reference Esmeijer, F.J., Veerman, J.W. & Leeuwen, H.M.P. van (ter publicatie aangeboden). Gestructureerde interviews voor classificatie van problematiek bij kinderen en jeugdigen: een literatuuroverzicht. Esmeijer, F.J., Veerman, J.W. & Leeuwen, H.M.P. van (ter publicatie aangeboden). Gestructureerde interviews voor classificatie van problematiek bij kinderen en jeugdigen: een literatuuroverzicht.
go back to reference Grietens, H. & Hellinckx, W. (1993). Een klinisch interview voor kinderen en jongeren. Nederlandstalige en experimentele versie van de Child Assessment Schedule ( CAS ). Apeldoorn: Garant. Grietens, H. & Hellinckx, W. (1993). Een klinisch interview voor kinderen en jongeren. Nederlandstalige en experimentele versie van de Child Assessment Schedule ( CAS ). Apeldoorn: Garant.
go back to reference Hodges, K. (1993). Structured interviews for assessing children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 34, 49-68.CrossRefPubMed Hodges, K. (1993). Structured interviews for assessing children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 34, 49-68.CrossRefPubMed
go back to reference Kasius, M.C. (1993). Nederlandse vertaling van het Diagnostic Interview Schedule for Children ( DISC 2.3)- Child Version. Rotterdam: Academisch Ziekenhuis Rotterdam/Erasmus Universiteit. Kasius, M.C. (1993). Nederlandse vertaling van het Diagnostic Interview Schedule for Children ( DISC 2.3)- Child Version. Rotterdam: Academisch Ziekenhuis Rotterdam/Erasmus Universiteit.
go back to reference Kasius, M.C. (1997). Interviewing children. Doctoral Thesis. Rotterdam: Erasmus Universiteit. Kasius, M.C. (1997). Interviewing children. Doctoral Thesis. Rotterdam: Erasmus Universiteit.
go back to reference Kievit, Th. & Tak, J.A. (1996). De praktijk van de hulpverlening en het gebruik van de regulatieve cyclus. In Th. Kievit, J. de Wit, J.H.A. Groenendaal & J.A. Tak (Red.), Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen (pp. 42-65). Utrecht: De Tijdstroom. Kievit, Th. & Tak, J.A. (1996). De praktijk van de hulpverlening en het gebruik van de regulatieve cyclus. In Th. Kievit, J. de Wit, J.H.A. Groenendaal & J.A. Tak (Red.), Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen (pp. 42-65). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Kortenbout Van der Sluijs, M.J., Levita, D.J. de, Manen, R. van & Defares, P.B. (1993). Amsterdams Diagnostisch Interview voor Kinderen en Adolescenten. Handleiding. Lisse: Swets and Zeitlinger. Kortenbout Van der Sluijs, M.J., Levita, D.J. de, Manen, R. van & Defares, P.B. (1993). Amsterdams Diagnostisch Interview voor Kinderen en Adolescenten. Handleiding. Lisse: Swets and Zeitlinger.
go back to reference Leeuwen, H.M.P. van (1995). Gestructureerd interview voor kinderpsychiatrische diagnostiek. Experimentele vertaling van de SIDAC voor intern gebruik. Duivendrecht: Paedologisch Instituut. Leeuwen, H.M.P. van (1995). Gestructureerd interview voor kinderpsychiatrische diagnostiek. Experimentele vertaling van de SIDAC voor intern gebruik. Duivendrecht: Paedologisch Instituut.
go back to reference Leeuwen, H.M.P. van (1996). Het diagnostisch interview met het kind. In Th. Kievit, J. de Wit, J.H.A. Groenendaal & J.A. Tak (Red.), Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen (pp. 108-125). Utrecht: De Tijdstroom. Leeuwen, H.M.P. van (1996). Het diagnostisch interview met het kind. In Th. Kievit, J. de Wit, J.H.A. Groenendaal & J.A. Tak (Red.), Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen (pp. 108-125). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference McConaughy, S.H. & Achenbach, T.M. (1994). Manual for the Semistructured Clinical Interview for Children and Adolescents. Burlington, VT: University of Vermont Department of Psychiatry. McConaughy, S.H. & Achenbach, T.M. (1994). Manual for the Semistructured Clinical Interview for Children and Adolescents. Burlington, VT: University of Vermont Department of Psychiatry.
go back to reference Nota, P.A., Schaft, R.A. van der & Yperen, T.A. van (1997). Toegang tot de Jeugdzorg: functies en systeemeisen. Utrecht: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Nota, P.A., Schaft, R.A. van der & Yperen, T.A. van (1997). Toegang tot de Jeugdzorg: functies en systeemeisen. Utrecht: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
go back to reference Rispens, J. (1996). Indicatiestelling in een systeem van leerlinggebonden financiering in het speciaal onderwijs. Utrecht: vakgroep Pedagogiek van de Rijksuniversiteit Utrecht. Rispens, J. (1996). Indicatiestelling in een systeem van leerlinggebonden financiering in het speciaal onderwijs. Utrecht: vakgroep Pedagogiek van de Rijksuniversiteit Utrecht.
go back to reference Scott Stroup, T. (1997). Managed behavioral health care in the public sector. Harvard Review of Psychiatry, 5, 47-49.CrossRef Scott Stroup, T. (1997). Managed behavioral health care in the public sector. Harvard Review of Psychiatry, 5, 47-49.CrossRef
go back to reference Shaffer, D., Fisher, P., Dulcan, M.K., Davies, M., Piacentini, J., Schwab-Stone, M.E., Lahey, B.B., Bourdon, K., Jensen, P.S., Bird, H.R., Canino, G. & Regier, D.A. (1996). The NIMH Diagnostic Interview Schedule for Children Version 2.3 (DISC-2.3): description, acceptability, prevalence rates and performance in the MECA study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 35, 865-877.CrossRef Shaffer, D., Fisher, P., Dulcan, M.K., Davies, M., Piacentini, J., Schwab-Stone, M.E., Lahey, B.B., Bourdon, K., Jensen, P.S., Bird, H.R., Canino, G. & Regier, D.A. (1996). The NIMH Diagnostic Interview Schedule for Children Version 2.3 (DISC-2.3): description, acceptability, prevalence rates and performance in the MECA study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 35, 865-877.CrossRef
go back to reference Siebelink, B.M. & Treffers, Ph.D.A. (1997a). Bewerking van het Anxiety Disorders Schedule for DSM - IV : Child Version, Child Interview Schedule van W.K. Silverman & A.M. Albano. Interne uitgave. Oegstgeest: Academisch Centrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie Curium. Siebelink, B.M. & Treffers, Ph.D.A. (1997a). Bewerking van het Anxiety Disorders Schedule for DSM - IV : Child Version, Child Interview Schedule van W.K. Silverman & A.M. Albano. Interne uitgave. Oegstgeest: Academisch Centrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie Curium.
go back to reference Siebelink, B.M. & Treffers, Ph.D.A. (1997b). Bewerking van het Anxiety Disorders Schedule for DSM - IV : Child Version, Parent Interview Schedule van W.K. Silverman & A.M. Albano. Interne uitgave. Oegstgeest: Academisch Centrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie Curium. Siebelink, B.M. & Treffers, Ph.D.A. (1997b). Bewerking van het Anxiety Disorders Schedule for DSM - IV : Child Version, Parent Interview Schedule van W.K. Silverman & A.M. Albano. Interne uitgave. Oegstgeest: Academisch Centrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie Curium.
go back to reference Siebelink, B.M. & Treffers, Ph.D.A. (1997c). Bewerking van het Anxiety Disorders Schedule for DSM - IV : Child Version, Clinician Manual van A.M. Albano & W.K. Silverman. Interne uitgave. Oegstgeest: Academisch Centrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie Curium. Siebelink, B.M. & Treffers, Ph.D.A. (1997c). Bewerking van het Anxiety Disorders Schedule for DSM - IV : Child Version, Clinician Manual van A.M. Albano & W.K. Silverman. Interne uitgave. Oegstgeest: Academisch Centrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie Curium.
go back to reference Silverman, W.K. (1994). Structured diagnostic interviews. In T.H. Ollendick, N.J. King & W. Yule (Eds.), International handbook of phobic and anxiety disorders in children and adolescents (pp. 293-315). New York: Plenum Press. Silverman, W.K. (1994). Structured diagnostic interviews. In T.H. Ollendick, N.J. King & W. Yule (Eds.), International handbook of phobic and anxiety disorders in children and adolescents (pp. 293-315). New York: Plenum Press.
go back to reference Steinberg, M., Rounsaville, B. & Cicchetti, D.V. (1990). The Structured Clinical Interview for DSM-III-R Dissociative Disorders: preliminary report on a new diagnostic instrument. American Journal of Psychiatry, 147, 76-82.PubMed Steinberg, M., Rounsaville, B. & Cicchetti, D.V. (1990). The Structured Clinical Interview for DSM-III-R Dissociative Disorders: preliminary report on a new diagnostic instrument. American Journal of Psychiatry, 147, 76-82.PubMed
go back to reference Vandermeulen, J.A.M. (1997). Testbespreking. Amsterdams Diagnostisch Interview voor Kinderen (ADIKA). Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, 52, 135-138. Vandermeulen, J.A.M. (1997). Testbespreking. Amsterdams Diagnostisch Interview voor Kinderen (ADIKA). Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, 52, 135-138.
go back to reference Veerman, J.W. (1996). Registratie van problematiek bij jeugdigen. Hoe verder? Kind en Adolescent, 17, 240-248.CrossRef Veerman, J.W. (1996). Registratie van problematiek bij jeugdigen. Hoe verder? Kind en Adolescent, 17, 240-248.CrossRef
go back to reference Verhulst, F.C., Ende, J. van der & Koot, H.M. (1996). Handleiding voor de CBCL /4-18. Rotterdam: afdeling kinder- en jeugdpsychiatrie, Sophia Kinderziekenhuis/Academisch Ziekenhuis Rotterdam. Verhulst, F.C., Ende, J. van der & Koot, H.M. (1996). Handleiding voor de CBCL /4-18. Rotterdam: afdeling kinder- en jeugdpsychiatrie, Sophia Kinderziekenhuis/Academisch Ziekenhuis Rotterdam.
go back to reference Wit, J. de & Veerman, J.W. (1996). De classificatie van psychische stoornissen. In Th. Kievit, J. de Wit, J.H.A. Groenendaal & J.A. Tak (Red.), Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen (pp. 223-246). Utrecht: De Tijdstroom. Wit, J. de & Veerman, J.W. (1996). De classificatie van psychische stoornissen. In Th. Kievit, J. de Wit, J.H.A. Groenendaal & J.A. Tak (Red.), Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen (pp. 223-246). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference World Health Organization (1992). The ICD -10 classification of mental and behavioural disorders. Geneva: World Health Organization. World Health Organization (1992). The ICD -10 classification of mental and behavioural disorders. Geneva: World Health Organization.
go back to reference Yperen, T.A. van (1995). Het gebruik van instrumenten: registratie in de jeugdzorg. Utrecht: NIZW. Yperen, T.A. van (1995). Het gebruik van instrumenten: registratie in de jeugdzorg. Utrecht: NIZW.
go back to reference Yperen, T.A. van (1997). Bureaus Jeugdzorg in wording. In J.D. van der Ploeg, J.M.A.M. Janssens & E.E.J. de Bruyn (Red.), Diagnostiek in de jeugdzorg. Groningen: Wolters-Noordhoff. Yperen, T.A. van (1997). Bureaus Jeugdzorg in wording. In J.D. van der Ploeg, J.M.A.M. Janssens & E.E.J. de Bruyn (Red.), Diagnostiek in de jeugdzorg. Groningen: Wolters-Noordhoff.
go back to reference Yperen, T.A. van & Hirs, W.M. (1995). Diagnostiek, classificatie en registratie. In T.A. van Yperen & R. Giel (Red.), Classificatiesystemen voor psychische stoornissen en gedragsstoornissen (pp. 27-42). Lisse: Swets & Zeitlinger. Yperen, T.A. van & Hirs, W.M. (1995). Diagnostiek, classificatie en registratie. In T.A. van Yperen & R. Giel (Red.), Classificatiesystemen voor psychische stoornissen en gedragsstoornissen (pp. 27-42). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Yperen, T.A. van & Koot, J.M. (1994). Registratie van problematiek bij jeugdigen. Kind en Adolescent, 15, 73-89. Yperen, T.A. van & Koot, J.M. (1994). Registratie van problematiek bij jeugdigen. Kind en Adolescent, 15, 73-89.
go back to reference Yperen, T.A. van & Koot, J.M. (1996). Registratie van problematiek bij jeugdigen III. Kind en Adolescent, 17, 233-239.CrossRef Yperen, T.A. van & Koot, J.M. (1996). Registratie van problematiek bij jeugdigen III. Kind en Adolescent, 17, 233-239.CrossRef
Metagegevens
Titel
Gestructureerde interviews bij DSM-classificatie van probleemgedrag bij kinderen en jeugdigen
Auteurs
F. J. Esmeijer
J. W. Veerman
L. T. ten Brink
H. M. P. van Leeuwen
Publicatiedatum
01-06-1998
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/1998
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060701