Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-03-2002 | Artikel

Worden kinderen intelligenter? Een kwart eeuw onderzoek met de Leidse Diagnostische Test

Auteurs: Mevr. dr. Wilma C. M. Resing, Mevr. drs. Marjon I Nijland

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/2002

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Bij kinderen van gemiddeld zes jaar is een intelligentietest met relatief oude normen afgenomen. De verwachting is dat de intelligentiescores nu hoger liggen dan bij de normgroep als gevolg van het ‘Flynn-effect’: de prestaties op intelligentietests nemen, gemiddeld genomen, wereldwijd al jaren toe. Uit het onderzoek komt naar voren dat de IQ-scores, zoals gemeten met de Leidse Diagnostische Test (LDT), in 25 jaar tijd tussen de tien en twaalf punten zijn gestegen. Deze stijging komt overeen met die van het Flynn-effect. Geadviseerd wordt een test als de LDT niet meer te gebruiken voordat nieuwe normen zijn ontwikkeld.
Literatuur
go back to reference Cattell, R. B. (1963). Theory of fluid and crystallized intelligence: A critical experiment. Journal of Educational Psychology, 54, 1-22.CrossRef Cattell, R. B. (1963). Theory of fluid and crystallized intelligence: A critical experiment. Journal of Educational Psychology, 54, 1-22.CrossRef
go back to reference De Bruyn, E. E. J., Vander Steene, G., & Van Haasen, P. P. (1986) (Red.). WISC-R . Nederlandstalige uitgave. Verantwoording. Lisse: Swets & Zeitlinger. De Bruyn, E. E. J., Vander Steene, G., & Van Haasen, P. P. (1986) (Red.). WISC-R . Nederlandstalige uitgave. Verantwoording. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Flynn, J. R. (1984). The mean IQ of Americans: Massive gains 1932 to 1978. Psychological Bulletin, 95, 29-51.CrossRef Flynn, J. R. (1984). The mean IQ of Americans: Massive gains 1932 to 1978. Psychological Bulletin, 95, 29-51.CrossRef
go back to reference Flynn, J. R. (1987). Massive IQ gains in 14 nations: What IQ tests really measure. Psychological Bulletin, 101, 171-191.CrossRef Flynn, J. R. (1987). Massive IQ gains in 14 nations: What IQ tests really measure. Psychological Bulletin, 101, 171-191.CrossRef
go back to reference Flynn, J. R. (1999). Searching for justice: The discovery of IQ gains over time. American Psychologist, 54, 5-20.CrossRef Flynn, J. R. (1999). Searching for justice: The discovery of IQ gains over time. American Psychologist, 54, 5-20.CrossRef
go back to reference Neisser, U., Boodoo, G., Bouchard, T. J. Jr., Boykin, A. W., Brody, N., Ceci, S. J., Halpern, D. F., Loehlin, J. C., Perloff, R., Sternberg, R. J., & Urbina, S. (1996). Intelligence: Knowns and unknowns. American Psychologist, 51, 77-101.CrossRef Neisser, U., Boodoo, G., Bouchard, T. J. Jr., Boykin, A. W., Brody, N., Ceci, S. J., Halpern, D. F., Loehlin, J. C., Perloff, R., Sternberg, R. J., & Urbina, S. (1996). Intelligence: Knowns and unknowns. American Psychologist, 51, 77-101.CrossRef
go back to reference Nijland, M. I. (2000). Intelligentie en persoonlijkheid nader onderzocht: Het gebruik van LDT, SCHOBL-R en BLIK-6 bij jonge kinderen. Doctoraalscriptie. Leiden: Universiteit Leiden. Nijland, M. I. (2000). Intelligentie en persoonlijkheid nader onderzocht: Het gebruik van LDT, SCHOBL-R en BLIK-6 bij jonge kinderen. Doctoraalscriptie. Leiden: Universiteit Leiden.
go back to reference Resing, W. C. M., & Drenth, P. J. D. (2001). Intelligentie: weten en meten. Amsterdam: Nieuwe Zijds. Resing, W. C. M., & Drenth, P. J. D. (2001). Intelligentie: weten en meten. Amsterdam: Nieuwe Zijds.
go back to reference Schroots, J. J. F. (1979). Leidse Diagnostische Test: deel 5. Cognitieve ontwikkeling, leervermogen en schoolprestaties. Lisse: Swets & Zeitlinger. Schroots, J. J. F. (1979). Leidse Diagnostische Test: deel 5. Cognitieve ontwikkeling, leervermogen en schoolprestaties. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Schroots, J. J. F., Akkerman, A. E., & De Groot, A. (1978). Leidse Diagnostische Test: deel 2. Handleiding voor het stroomdiagram; van klinisch oordeel tot psychologisch rapport. Lisse: Swets & Zeitlinger. Schroots, J. J. F., Akkerman, A. E., & De Groot, A. (1978). Leidse Diagnostische Test: deel 2. Handleiding voor het stroomdiagram; van klinisch oordeel tot psychologisch rapport. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Schroots, J. J. F., & Van Alphen de Veer, R. J. (1984). Leidse Diagnostische Test: deel 1. Handleiding (3e druk). Lisse: Swets & Zeitlinger. Schroots, J. J. F., & Van Alphen de Veer, R. J. (1984). Leidse Diagnostische Test: deel 1. Handleiding (3e druk). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Sternberg, R. J. (1997). The concept of intelligence and its role in lifelong learning and success. American Psychologist, 52, 1030-1037.CrossRef Sternberg, R. J. (1997). The concept of intelligence and its role in lifelong learning and success. American Psychologist, 52, 1030-1037.CrossRef
Metagegevens
Titel
Worden kinderen intelligenter? Een kwart eeuw onderzoek met de Leidse Diagnostische Test
Auteurs
Mevr. dr. Wilma C. M. Resing
Mevr. drs. Marjon I Nijland
Publicatiedatum
01-03-2002
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 1/2002
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060829