Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2007 | Artikelen

OSCE: objective structured clinical examination

Auteur: prof. dr. B. Y. De Winter

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 6/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

OSCE (Objective Structured Clinical Examination) is een toetsvorm voorgesteld in 1975 door Harden met als doel het meten van klinische competenties in een vaste setting van een student, een observator en een (gestandaardiseerde) patiënt. Bij de ontwikkeling van een OSCE dient een blauwdruk opgesteld te worden waarin de toetsvorm wordt gerelateerd aan de te meten competenties en leerdoelen. Om een voldoende hoge betrouwbaarheid en validiteit te verkrijgen, dient de OSCE te bestaan uit meerdere stations met ervaren observatoren. De OSCE speelt een belangrijke rol in het leerproces van de vaardigheden maar is wat betreft praktische haalbaarheid kost- en arbeidsintensief.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
1.
go back to reference Harden RM, Stevenson M, Downie WW, Wilson GM. Assessment of clinical competence using objective structured examinations. BMJ 1975;1:447-51. Harden RM, Stevenson M, Downie WW, Wilson GM. Assessment of clinical competence using objective structured examinations. BMJ 1975;1:447-51.
2.
go back to reference Wass V, Vleuten C van der, Shatzer J, Jones R. Assessment of clinical competence. The Lancet 2001;357:945-49. Wass V, Vleuten C van der, Shatzer J, Jones R. Assessment of clinical competence. The Lancet 2001;357:945-49.
3.
go back to reference Vleuten CPM van der, Schuwirth LWT. Assessing professional competence: from methods to programmes. Med Educ 2005;39:309-17. Vleuten CPM van der, Schuwirth LWT. Assessing professional competence: from methods to programmes. Med Educ 2005;39:309-17.
4.
go back to reference Barman A. Critiques on the objective structured clinical examination. Ann Acad Med Singapore 2005;34:478-82. Barman A. Critiques on the objective structured clinical examination. Ann Acad Med Singapore 2005;34:478-82.
5.
go back to reference Epstein RM. Assessment in medical education. N Engl J Med 2007;356:387-96. Epstein RM. Assessment in medical education. N Engl J Med 2007;356:387-96.
6.
go back to reference Crossley T, Humphris G, Jolly B. Assessing health professionals. Med Educ 2002;36:800-4. Crossley T, Humphris G, Jolly B. Assessing health professionals. Med Educ 2002;36:800-4.
7.
go back to reference Smee S. ABC of learning and teaching in medicine. Skill based assessment. BMJ 2003;326:703-6. Smee S. ABC of learning and teaching in medicine. Skill based assessment. BMJ 2003;326:703-6.
8.
go back to reference Cohen R, Rothman AI, Poldre P, Ross J. Validity and generalizability of global ratings in an objective sctructured clinical examination. Acad Med 1991;66:545-8. Cohen R, Rothman AI, Poldre P, Ross J. Validity and generalizability of global ratings in an objective sctructured clinical examination. Acad Med 1991;66:545-8.
9.
go back to reference Regehr G, MacRae H, Reznick RK, Szalay D. Comparing the psychometric properties of checklists and global rating scales for assessing performance on an OSCE-format examination. Acad Med 1998;73:993-7. Regehr G, MacRae H, Reznick RK, Szalay D. Comparing the psychometric properties of checklists and global rating scales for assessing performance on an OSCE-format examination. Acad Med 1998;73:993-7.
10.
go back to reference Hodges B, Regehr G, McNaughton N, Tiberius R, Hanson M. OSCE checklists do not capture increasing levels of expertise. Acad Med 1999;74:1129-34. Hodges B, Regehr G, McNaughton N, Tiberius R, Hanson M. OSCE checklists do not capture increasing levels of expertise. Acad Med 1999;74:1129-34.
11.
go back to reference Hodges B, McIllroy JH. Analytic global OSCE ratings are sensitive to level of training. Med Educ 2003;37:1012-6. Hodges B, McIllroy JH. Analytic global OSCE ratings are sensitive to level of training. Med Educ 2003;37:1012-6.
12.
go back to reference Frank C. Evidence-based checklists for objective structured clinical examinations. BMJ 2006;33:546-8. Frank C. Evidence-based checklists for objective structured clinical examinations. BMJ 2006;33:546-8.
13.
go back to reference Hodges B. Validity and the OSCE. Med Teacher 2003;25:250-4. Hodges B. Validity and the OSCE. Med Teacher 2003;25:250-4.
14.
go back to reference Peeraer G, Muijtjens AMM, De Winter BY, Remmen R, Hendrickx K, Bossaert L, et al. Unintentional blindness for experience in senior undergraduate Objective Structured Clinical Examination (OSCE) scoring? Med Educ, 2007, submitted. Peeraer G, Muijtjens AMM, De Winter BY, Remmen R, Hendrickx K, Bossaert L, et al. Unintentional blindness for experience in senior undergraduate Objective Structured Clinical Examination (OSCE) scoring? Med Educ, 2007, submitted.
15.
go back to reference Reznick RK, Smee S, Baumber JS, Cohen R, Rothman A, Blackmore D, et al. Guidelines for estimating the real cost of an objective structured clinical examination. Acad Med 1993;68:513-7. Reznick RK, Smee S, Baumber JS, Cohen R, Rothman A, Blackmore D, et al. Guidelines for estimating the real cost of an objective structured clinical examination. Acad Med 1993;68:513-7.
16.
go back to reference Humphrey-Murto S, Wood TJ, Touchie C. Why do physicians volunteer to be OSCE examiners? Med Teacher 2005;27:172-4. Humphrey-Murto S, Wood TJ, Touchie C. Why do physicians volunteer to be OSCE examiners? Med Teacher 2005;27:172-4.
17.
go back to reference Newble DI, Hoare J, Sheldrake PF. The selection and training of examiners for clinical examinations. Med Educ 1980;14:345-9. Newble DI, Hoare J, Sheldrake PF. The selection and training of examiners for clinical examinations. Med Educ 1980;14:345-9.
18.
go back to reference Hodges B. OSCE! Variations on a theme by Harden. Med Educ 203;37:1134-40. Hodges B. OSCE! Variations on a theme by Harden. Med Educ 203;37:1134-40.
19.
go back to reference Remmen R, Derese A, Scherpbier A, Denekens J, Hermann I, Vleuten C van der, et al. Can medical schools rely on clerkships to train students in basic clinical skills? Med Educ 1999;33:600-5. Remmen R, Derese A, Scherpbier A, Denekens J, Hermann I, Vleuten C van der, et al. Can medical schools rely on clerkships to train students in basic clinical skills? Med Educ 1999;33:600-5.
20.
go back to reference Peeraer G, Scherpbier A, Remmen R, De Winter B, Hendrickx K, Van Petegem P, et al. Clinical skills and curriculum change: pre and post evaluation. J Health, 2007 [in press]. Peeraer G, Scherpbier A, Remmen R, De Winter B, Hendrickx K, Van Petegem P, et al. Clinical skills and curriculum change: pre and post evaluation. J Health, 2007 [in press].
21.
go back to reference Hendrickx K, De Winter BY, Wyndaele JJ, Tjalma WAA, Debaene L, Selleslags B, et al. Intimate examination teaching with volunteers: implementation and assessment at the University of Antwerp. Pat Educ Counsel 2006;63:47-54. Hendrickx K, De Winter BY, Wyndaele JJ, Tjalma WAA, Debaene L, Selleslags B, et al. Intimate examination teaching with volunteers: implementation and assessment at the University of Antwerp. Pat Educ Counsel 2006;63:47-54.
22.
go back to reference Hendrickx K, De Winter BY, Tjalma W, Avonts D, Peeraer G, Wyndaele JJ. Learning intimate examinations with simulated patients: the evaluation of medical students’ performance. Med Teacher, 2007, submitted. Hendrickx K, De Winter BY, Tjalma W, Avonts D, Peeraer G, Wyndaele JJ. Learning intimate examinations with simulated patients: the evaluation of medical students’ performance. Med Teacher, 2007, submitted.
23.
go back to reference Junger J, Schafer S, Roth C, Schellberg D, Friedman Ben-David M, Nikendei C. Effects of basic clinical skills training on objective sctructured clinical examination performance. Med Educ 2005;39:1015-20. Junger J, Schafer S, Roth C, Schellberg D, Friedman Ben-David M, Nikendei C. Effects of basic clinical skills training on objective sctructured clinical examination performance. Med Educ 2005;39:1015-20.
Metagegevens
Titel
OSCE: objective structured clinical examination
Auteur
prof. dr. B. Y. De Winter
Publicatiedatum
01-06-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 6/2007
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03087579