Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2007 | Artikelen

Nieuwe opzet van nascholing en herregistratie

Auteur: B. Tent

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 6/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De opzet en uitvoering van nascholing en herregistratie zijn fors in beweging.
De geschiedenis van de nascholing wordt besproken. In 1996 hebben huisartsen zich verplicht om per jaar 40 uur geaccrediteerde nascholing te volgen. Een landelijk systeem van ondersteuning werd via de LHV georganiseerd. De Districts Huisarts Verenigingen (DHV) hadden Plaatselijke Coördinatoren (PC) en veelal één Districtscoördinator (DC) in dienst; deze functionarissen werden door de LHV betaald. Ze accrediteerden, organiseerden en ondersteunden de nascholing. Eind 2004 is deze structuur ontmanteld en in 2005 zijn Regionale Ondersteunings Structuren (ROS) ingericht. Deze ROS zouden verantwoordelijk moeten zijn voor de nascholing van werkers in de eerste lijn. Dit integratieproces verloopt moeizaam. Vele oude nascholingsbetrokkenen uit huisartsenland voelen zich in deze situatie niet thuis. Een landelijke coördinatie ontbreekt. De meeste oud-Districtscoördinatoren hebben zich verenigd in een nieuwe koepelorganisatie, het Landelijk Implementatie Netwerk Kwaliteitsbeleid Huisartsen (LINKH). LINKH probeert samen met de LHV en het NHG weer tot een landelijk dekkend nascholingsnetwerk te komen. Tevens zijn er nieuwe functionarissen bij gekomen. De erkend groepsbegeleider wordt bijgeschoold tot de functie van Erkend Kwaliteits Consulent (EKC) en de Perifeer Accrediterings Medewerker (PAM) gaat nascholing accrediteren en de EKC ondersteunen. Er is in 2006 een nieuwe methode ontwikkeld om de geaccrediteerde nascholing te registreren, de Gemeenschappelijke Accreditatie Internet Applicatie (GAIA). Dit jaar, 2007, is een overgangsjaar en in 2008 wordt het gebruik van het systeem verplicht gesteld. Dit systeem heeft als voordeel dat elke (huis)arts kan bekijken hoeveel uur en welk soort nascholing hij gevolgd heeft. Het systeem is bruikbaar om te komen tot een differentiatie in onderwijssoorten en onderwerpen. Ten slotte komt een toetsgestuurd nascholingsmodel aan de orde, dat rekening houdt met blinde vlekken/‘true needs’ in de kennis en kunde van de huisarts.
Literatuur
1.
go back to reference Boink JBM. Evaluatie of effectmeting van nascholing: waar doen we het voor? Huisarts Wet 1998; 41:30-2. Boink JBM. Evaluatie of effectmeting van nascholing: waar doen we het voor? Huisarts Wet 1998; 41:30-2.
2.
go back to reference Cantillon P, Jones R. Does continuing medical education in general practice make a difference? BMJ 1999;318:1276-9. Cantillon P, Jones R. Does continuing medical education in general practice make a difference? BMJ 1999;318:1276-9.
3.
go back to reference Jamin R. Behoeftebepaling bij nascholing; een Haags vragenuurtje. Huisarts Wet 2001;44:361-3. Jamin R. Behoeftebepaling bij nascholing; een Haags vragenuurtje. Huisarts Wet 2001;44:361-3.
4.
go back to reference Pollemans MC. Kennistoetsing bij huisartsen. Maastricht: Datawyse/Universitaire Pers Maastricht,1994. Pollemans MC. Kennistoetsing bij huisartsen. Maastricht: Datawyse/Universitaire Pers Maastricht,1994.
5.
go back to reference Frijling BD. Op zoek naar een goed implementatiesysteem. Huisarts Wet 2004;4:192-3. Frijling BD. Op zoek naar een goed implementatiesysteem. Huisarts Wet 2004;4:192-3.
6.
go back to reference Hobma Sj, Ram PM, Vleuten CPM van der, Grol R. Gebruiken huisartsen toetsen voor kwaliteitsverbetering? Huisarts Wet 2002;13:726-9. Hobma Sj, Ram PM, Vleuten CPM van der, Grol R. Gebruiken huisartsen toetsen voor kwaliteitsverbetering? Huisarts Wet 2002;13:726-9.
7.
go back to reference Hobma Sj. Het systeem voor accreditering is aan verbetering toe. Huisarts Wet 2003;6-2:298. Hobma Sj. Het systeem voor accreditering is aan verbetering toe. Huisarts Wet 2003;6-2:298.
8.
go back to reference Tent B, Schuling J. Op weg naar toetsgestuurde nascholing. Huisarts Wet 2003;4:200. Tent B, Schuling J. Op weg naar toetsgestuurde nascholing. Huisarts Wet 2003;4:200.
9.
go back to reference Metsemakers J. Nascholing bewust kiezen. Huisartsen moeten nagaan waar de lacunes in hun kennis zitten. Medisch Contact 2003;44:1686-8. Metsemakers J. Nascholing bewust kiezen. Huisartsen moeten nagaan waar de lacunes in hun kennis zitten. Medisch Contact 2003;44:1686-8.
10.
go back to reference Tent B, Boendermaker PM, Schuling J. De Breedenburg, nascholing volgens het Warffummodel. Wat kan de geschiedenis ons leren? Huisarts Wet 2006;49(5):270-3. Tent B, Boendermaker PM, Schuling J. De Breedenburg, nascholing volgens het Warffummodel. Wat kan de geschiedenis ons leren? Huisarts Wet 2006;49(5):270-3.
11.
go back to reference Nederlands Huisartsen Genootschap. Meten en toetsen als onderdeel van kwaliteitsbevordering. Augustus 2001. Nederlands Huisartsen Genootschap. Meten en toetsen als onderdeel van kwaliteitsbevordering. Augustus 2001.
12.
go back to reference Tracey JM, Arroll B, Richmond DE, Barham PM. The validity of general practioners’ self assesment of knowledge: cross sectional study. BMJ 1997;315:1426-8. Tracey JM, Arroll B, Richmond DE, Barham PM. The validity of general practioners’ self assesment of knowledge: cross sectional study. BMJ 1997;315:1426-8.
13.
go back to reference Myers P. The objective assessment of general practioners’ educational needs: an under-researched aerea? Br J Gen Pract 1999;49:303-7. Myers P. The objective assessment of general practioners’ educational needs: an under-researched aerea? Br J Gen Pract 1999;49:303-7.
14.
go back to reference Cantillon P, Jones R. Does continuing medical education in general practice make a difference? BMJ 1999;318:1276-9. Cantillon P, Jones R. Does continuing medical education in general practice make a difference? BMJ 1999;318:1276-9.
15.
go back to reference Grant J. Learning needs assessment: assessing the need. BMJ 2002;324:156-9. Grant J. Learning needs assessment: assessing the need. BMJ 2002;324:156-9.
16.
go back to reference Boendermaker PM, Schuling J. Toetsing van huisarts-opleiders. De toetsinstrumenten getoetst. Huisarts Wet 2000;44:248-50. Boendermaker PM, Schuling J. Toetsing van huisarts-opleiders. De toetsinstrumenten getoetst. Huisarts Wet 2000;44:248-50.
Metagegevens
Titel
Nieuwe opzet van nascholing en herregistratie
Auteur
B. Tent
Publicatiedatum
01-06-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 6/2007
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03087581