Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-09-2002 | Opmerkelijk

(No) harm done?

Auteur: Mevr. prof. dr. Maja Dekovic

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2002

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Zijn er grenzen aan academische vrijheid? In hoeverre moet de wetenschap zich laten beïnvloeden door opvattingen die in de maatschappij leven? Moet wetenschap er naar streven om ‘moreel neutraal’ te zijn of juist niet? In hoeverre is een wetenschapper verantwoordelijk voor gebruik of misbruik van zijn/haar data door anderen? Hoe moet wetenschap (de individuele onderzoeker, maar ook wetenschappelijke instellingen) omgaan met controversiële onderwerpen en ‘ongewenste’ resultaten? Het zal duidelijk zijn dat al deze vragen complexe onderwerpen betreffen en dat eenduidige antwoorden op deze vragen niet te geven zijn. Wie het laatste nummer van American Psychologist (maart 2002) in handen neemt zal dan ook geen simpele antwoorden vinden, maar wel een aantal boeiende artikelen waarin wetenschappers zelf laten zien hoe ze hiermee worstelen.
Literatuur
go back to reference Dallam, S. J., Gleaves, D. H., Cepeda-Benito, A., Silberg, J. L., Kreamer, H. C., & Spiegel, D. (2001). The effects of child sexual abuse: Comment on Rind, Tromovitch, and Bauserman (1998). Psychological Bulletin, 127, 715-733.CrossRefPubMed Dallam, S. J., Gleaves, D. H., Cepeda-Benito, A., Silberg, J. L., Kreamer, H. C., & Spiegel, D. (2001). The effects of child sexual abuse: Comment on Rind, Tromovitch, and Bauserman (1998). Psychological Bulletin, 127, 715-733.CrossRefPubMed
go back to reference Garrison, E. G., & Kobor, P. C. (2002). Weathering a political storm: A contextual perspective on a psychological research controversy. American Psychologist, 57, 165-175.CrossRefPubMed Garrison, E. G., & Kobor, P. C. (2002). Weathering a political storm: A contextual perspective on a psychological research controversy. American Psychologist, 57, 165-175.CrossRefPubMed
go back to reference Lilienfeld, S. O. (2002). When worlds collide. Social science, politics, and the Rind et al. (1998) child sexual abuse meta-analysis. American Psychologist, 57, 176-188.CrossRefPubMed Lilienfeld, S. O. (2002). When worlds collide. Social science, politics, and the Rind et al. (1998) child sexual abuse meta-analysis. American Psychologist, 57, 176-188.CrossRefPubMed
go back to reference Ondersma, S. J., Chaffin, M., Berliner, L., Corden, I., Goodman, G. S., & Barnett, D. (2001). Sex with children is abuse: Comment on Rind, Tromovitch, and Bauserman (1998). Psychological Bulletin, 127, 707-714.CrossRefPubMed Ondersma, S. J., Chaffin, M., Berliner, L., Corden, I., Goodman, G. S., & Barnett, D. (2001). Sex with children is abuse: Comment on Rind, Tromovitch, and Bauserman (1998). Psychological Bulletin, 127, 707-714.CrossRefPubMed
go back to reference Rind, B., Tromovitch, P., & Bauserman, R. (1998). A meta-analytic examination of assumed properties of child sexual abuse using college samples. Psychological Bulletin, 124, 22-53.CrossRefPubMed Rind, B., Tromovitch, P., & Bauserman, R. (1998). A meta-analytic examination of assumed properties of child sexual abuse using college samples. Psychological Bulletin, 124, 22-53.CrossRefPubMed
go back to reference Rind, B., Tromovitch, P., & Bauserman, R. (2001). The validity and appropriateness of methods, analyses, and conclusions in Rind et al. (1998): A rebuttal of victimological critique from Ondersma et al. (2001) and Dallam et al. (2001). Psychological Bulletin, 127, 734-758.CrossRefPubMed Rind, B., Tromovitch, P., & Bauserman, R. (2001). The validity and appropriateness of methods, analyses, and conclusions in Rind et al. (1998): A rebuttal of victimological critique from Ondersma et al. (2001) and Dallam et al. (2001). Psychological Bulletin, 127, 734-758.CrossRefPubMed
go back to reference Sher, K. J., & Eisenberg, N. (2002). Publication of Rind et al. (1998). The editors’ perspective. American Psychologist, 57, 206-210.CrossRefPubMed Sher, K. J., & Eisenberg, N. (2002). Publication of Rind et al. (1998). The editors’ perspective. American Psychologist, 57, 206-210.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
(No) harm done?
Auteur
Mevr. prof. dr. Maja Dekovic
Publicatiedatum
01-09-2002
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2002
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060850