Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2004 | Artikelen

Medicatiebehandeling van ADHD: nieuwe ontwikkelingen

Auteurs: drs. Linda Oppenmeer, drs. Saskia van der Oord, Peter Maidman

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 3/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Kinderen met Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (adhd) hebben problemen met hun concentratie en aandacht; ze zijn hyperactief en impulsief. Deze symptomen zijn waarneembaar in verschillende situaties (bijvoorbeeld op school en thuis) en interfereren met het dagelijks functioneren van het kind. De symptomen bestaan langer dan zes maanden en manifesteren zich al voor het zevende levensjaar (American Psychiatric Association, 1994). adhd veroorzaakt veelal grote problemen. Het kan een grote druk leggen op het familieleven, op het zelfvertrouwen en de leerprestaties van een kind. adhd heeft niet alleen ernstige gevolgen, het komt ook veelvuldig voor. In Nederland ligt de prevalentie tussen de 2 en 9% bij kinderen in de basisschoolleeftijd en het blijft vaak voortbestaan in de adolescentie en volwassenheid. Er is sprake van een hoge co-morbiditeit met andere psychiatrische stoornissen, zoals Oppositional Defiant Disorder, Conduct Disorder, of angst- en stemmingstoornissen. adhd kan dus omschreven worden als een chronische, ernstige, veel voorkomende stoornis die meestal niet op zichzelf staat. …
Literatuur
go back to reference Ahmann, P.A., Theye, F.W., Berg, R., Linguist, A.J. & Van Erem, A.J. (2001). Placebo-controlled evaluation of amphetamine mixture ’ dextroamphetamine salts and amphetamine salts (Adderall): efficacy rate and side effects. Pediatrics, 107(1), E10. Ahmann, P.A., Theye, F.W., Berg, R., Linguist, A.J. & Van Erem, A.J. (2001). Placebo-controlled evaluation of amphetamine mixture ’ dextroamphetamine salts and amphetamine salts (Adderall): efficacy rate and side effects. Pediatrics, 107(1), E10.
go back to reference American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (4th ed.). Washington: American Psychiatric Association. American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (4th ed.). Washington: American Psychiatric Association.
go back to reference Faraone, S.V., Biederman, J., & Roe, C. (2002). Comparative efficacy of Adderall en Methylphenidate in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: a meta-analysis. Journal of Clinical Psychopharmacology, 22(5), 468-474. Faraone, S.V., Biederman, J., & Roe, C. (2002). Comparative efficacy of Adderall en Methylphenidate in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: a meta-analysis. Journal of Clinical Psychopharmacology, 22(5), 468-474.
go back to reference Findling, R.L, Short, E.J. & Manos, M.J. (2001). Short-Term cardiovascular Effects of Methylphenidate and Adderall. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry 40(5), 525-529. Findling, R.L, Short, E.J. & Manos, M.J. (2001). Short-Term cardiovascular Effects of Methylphenidate and Adderall. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry 40(5), 525-529.
go back to reference Manos, M.J., Short, E. & Findling, R.L. (1999). Differential effectiveness of methylphenidate and Adderall in school-age youths with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38(7), 813-819. Manos, M.J., Short, E. & Findling, R.L. (1999). Differential effectiveness of methylphenidate and Adderall in school-age youths with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38(7), 813-819.
go back to reference Pelham, W.E., Aronoff, H.R., Midlam, J.K., Shapiro, C.J., & Gnagy, E.M. (1999a). A comparison of Ritalin and Adderall: efficacy and time-course in children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Pediatrics 103(4), 805-827. Pelham, W.E., Aronoff, H.R., Midlam, J.K., Shapiro, C.J., & Gnagy, E.M. (1999a). A comparison of Ritalin and Adderall: efficacy and time-course in children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Pediatrics 103(4), 805-827.
go back to reference Pelham, W.E., Gnagy, E.M., & Chronis, A.M. (1999b). A comparison of morning-only and morning/late afternoon Adderall to morning-only, twice-daily, and three times-daily Methylphenidate in children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Pediatrics, 104(6), 1300-1311. Pelham, W.E., Gnagy, E.M., & Chronis, A.M. (1999b). A comparison of morning-only and morning/late afternoon Adderall to morning-only, twice-daily, and three times-daily Methylphenidate in children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Pediatrics, 104(6), 1300-1311.
go back to reference Pelham, W.E., Gnagy, E.M., & Burrows, L. (2001). Once a day Concerta methylphenidate versus three-times-daily methylphenidate in laboratory and natural settings. Pediatrics, 107(6), E105. Pelham, W.E., Gnagy, E.M., & Burrows, L. (2001). Once a day Concerta methylphenidate versus three-times-daily methylphenidate in laboratory and natural settings. Pediatrics, 107(6), E105.
go back to reference Pliszka, S.R., Browne, R.G., Olvera, R., & Wynne, S.K. (2000). A double-blind placebo-controlled study of Adderall and methylphenidate in the treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 619-626. Pliszka, S.R., Browne, R.G., Olvera, R., & Wynne, S.K. (2000). A double-blind placebo-controlled study of Adderall and methylphenidate in the treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 619-626.
go back to reference Popper, C.W. (1994). The story of four salts. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 4, 217-223. Popper, C.W. (1994). The story of four salts. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 4, 217-223.
go back to reference Steinhoff, K.W. (2003). Stimulants more effective than atomoxetine for once-daily treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Presentation at the 50th Anniversary Meeting of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. Steinhoff, K.W. (2003). Stimulants more effective than atomoxetine for once-daily treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Presentation at the 50th Anniversary Meeting of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.
go back to reference Swanson, J. (2003). Compliance with stimulants for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. cns Drugs, 17(2), 117-131. Swanson, J. (2003). Compliance with stimulants for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. cns Drugs, 17(2), 117-131.
go back to reference Swanson, J.M., Gupta, S., Lam, A, Shoulson, I., & Lerner, M. (2003). Development of a new once-a-day formulation of methylphenidate for the treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: proof-of-concept and proof-of-product studies. Archives of General Psychiatry, 60, 204-211. Swanson, J.M., Gupta, S., Lam, A, Shoulson, I., & Lerner, M. (2003). Development of a new once-a-day formulation of methylphenidate for the treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: proof-of-concept and proof-of-product studies. Archives of General Psychiatry, 60, 204-211.
go back to reference Swanson, J.M., Wigal, S, Greenhill, L.L., Browne, R. & Waslik, B. (1998). Analog Classroom Assessment of Adderall in Children with adhd. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 37(5), 519-526. Swanson, J.M., Wigal, S, Greenhill, L.L., Browne, R. & Waslik, B. (1998). Analog Classroom Assessment of Adderall in Children with adhd. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 37(5), 519-526.
go back to reference Wilens, T., Pelham, W., Stein, M., Conners, K., & Abikoff, H. (2003). adhd treatment with once-daily OROS methylphenidate: interim 12-month results from a long-term open-label study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 42(4), 424-433. Wilens, T., Pelham, W., Stein, M., Conners, K., & Abikoff, H. (2003). adhd treatment with once-daily OROS methylphenidate: interim 12-month results from a long-term open-label study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 42(4), 424-433.
go back to reference Wolraich, M.L., Greenhill, L.L., Pelham, W., Swanson, J., & Wilens T. (2001). Randomized, controlled trial of OROS methylphenidate once a day in children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Pediatrics, 108(4), 883-893. Wolraich, M.L., Greenhill, L.L., Pelham, W., Swanson, J., & Wilens T. (2001). Randomized, controlled trial of OROS methylphenidate once a day in children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Pediatrics, 108(4), 883-893.
Metagegevens
Titel
Medicatiebehandeling van ADHD: nieuwe ontwikkelingen
Auteurs
drs. Linda Oppenmeer
drs. Saskia van der Oord
Peter Maidman
Publicatiedatum
01-06-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 3/2004
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03079003