Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-02-2001 | Artikelen

Late emotionele problematiek en cognitief functioneren bij kinderen met acute lymfatische leukemie

Auteurs: A. Mol Lous, J. D. Bosch, J. E. W. M. Dongen-Melman, J. Huisman

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Kindergeneeskunde | Uitgave 1/2001

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kinderen die voor acute lymfatische leukemie (all) behandeld zijn, hebben een verhoogd risico op problemen in het cognitief functioneren als gevolg van de profylactische behandeling van het centrale zenuwstelsel (czs), in het bijzonder door radiotherapie. Ook lijken bij ex-leukemiepatiënten meer emotionele problemen voor te komen, alhoewel de resultaten hierover niet eenduidig zijn. Aangezien beschadigingen op cognitief gebied tot emotionele problemen kunnen leiden, onderzochten wij of er een relatie bestaat tussen cognitief functioneren en emotionele problemen bij kinderen die voor leukemie behandeld zijn. Het emotioneel functioneren van 33 ex-all- patiënten werd vergeleken met dat van een groep gezonde kinderen die gematcht waren op leeftijd, geslacht en sociaal-economische klasse. De emotionele problemen werden gecorreleerd met het cognitief functioneren. Kinderen die voor leukemie behandeld zijn, hadden meer emotionele problemen dan leeftijdgenoten en een lagere intelligentie dan gemiddeld. Er bleek echter geen samenhang te zijn tussen intelligentie en emotionele problemen. Ook het type centraal zenuwstelsel-profylaxe (met of zonder schedelbestraling) en de leeftijd bij diagnose waren niet gerelateerd aan de ernst of de aard van de emotionele problematiek. Deze resultaten geven aan dat andere factoren dan schade op cognitief gebied een rol spelen bij het ontstaan van emotionele problemen bij kinderen met leukemie na het stoppen van de behandeling. Gezien de ernst en omvang van de emotionele problematiek is het belangrijk dat in het zorgbeleid van deze patiëntengroep hier aandacht aan wordt besteed.
Voetnoten
1
p < 0,01
 
2
p < 0,01
 
3
p < 0,05
 
4
p < 0,01
 
5
p < 0,01
 
6
p < 0,01
 
7
p < 0,05
 
8
niet-significant
 
9
niet-significant
 
10
niet-significant
 
11
niet-significant
 
12
niet-significant
 
13
niet-significant
 
Literatuur
go back to reference Van Dongen-Melman JEWM, Sanders-Woudstra JAR. Psychosocial aspects of childhood cancer: A review of the literature. J Child Psychol Psychiatr 1986;27:145-60. Van Dongen-Melman JEWM, Sanders-Woudstra JAR. Psychosocial aspects of childhood cancer: A review of the literature. J Child Psychol Psychiatr 1986;27:145-60.
go back to reference Kazak AE, Meadows AT. Families of young adolescents who survived cancer: social-emotional adjustment, adaptability and social support. J Pediatr Psychol 1989;14:175-91.CrossRefPubMed Kazak AE, Meadows AT. Families of young adolescents who survived cancer: social-emotional adjustment, adaptability and social support. J Pediatr Psychol 1989;14:175-91.CrossRefPubMed
go back to reference Greenberg HS, Kazak HE, Meadows AT. Psychologic functioning in 8- to 16-year-old cancer survivors and their parents. J Pediatr 1989;114:488-93.CrossRefPubMed Greenberg HS, Kazak HE, Meadows AT. Psychologic functioning in 8- to 16-year-old cancer survivors and their parents. J Pediatr 1989;114:488-93.CrossRefPubMed
go back to reference Brown RT, Kaslow NJ, Hazard AP, et al. Psychiatric and family functioning in children with leukemia and their parents. J Am Acad Child Adolesc Psychiatr 1992;31:495-502.CrossRef Brown RT, Kaslow NJ, Hazard AP, et al. Psychiatric and family functioning in children with leukemia and their parents. J Am Acad Child Adolesc Psychiatr 1992;31:495-502.CrossRef
go back to reference Madan-Swain A, Brown RT, Sexon SB, et al. Adolescent cancer survivors: Psychological and familial adaptation. Psychosomatics 1994;35:453-9.PubMed Madan-Swain A, Brown RT, Sexon SB, et al. Adolescent cancer survivors: Psychological and familial adaptation. Psychosomatics 1994;35:453-9.PubMed
go back to reference Koocher GP, O'Malley JE. The Damocles syndrome: Psychological consequences of surviving childhood cancer. New York: McGraw Hill, 1981. Koocher GP, O'Malley JE. The Damocles syndrome: Psychological consequences of surviving childhood cancer. New York: McGraw Hill, 1981.
go back to reference Van Dongen-Melman JEWM. Developing psychosocial aftercare for children surviving cancer and their families. Acta Oncol 2000;39:21-30. Van Dongen-Melman JEWM. Developing psychosocial aftercare for children surviving cancer and their families. Acta Oncol 2000;39:21-30.
go back to reference Mulhern RK, Wasserman AL, Friedman AG, Fairclough D. Social competence and behavioral adjustment in children who are long-term survivors of childhood cancer. Pediatrics 1989;83:18-25.PubMed Mulhern RK, Wasserman AL, Friedman AG, Fairclough D. Social competence and behavioral adjustment in children who are long-term survivors of childhood cancer. Pediatrics 1989;83:18-25.PubMed
go back to reference Noll RB, Bukowski WM, Rogosch FA, et al. Social interactions between children with cancer and their peers: Teacher ratings. J Pediatr Psychol 1990:15:43-56.CrossRefPubMed Noll RB, Bukowski WM, Rogosch FA, et al. Social interactions between children with cancer and their peers: Teacher ratings. J Pediatr Psychol 1990:15:43-56.CrossRefPubMed
go back to reference Madan-Swain A, Brown RT. Cognitive and psychosocial sequelae for children with acute lymphocytic leukemia and their families. Clin Psychol Rev 1991;11:267-94.CrossRef Madan-Swain A, Brown RT. Cognitive and psychosocial sequelae for children with acute lymphocytic leukemia and their families. Clin Psychol Rev 1991;11:267-94.CrossRef
go back to reference Jankovic M, Brouwers P, Valsecchi MG, et al. Association of 1800 cGy cranial irradiation with intellectual function in children with acute lymphoblastic leukaemia. Lancet 1994;344:224-7.CrossRefPubMed Jankovic M, Brouwers P, Valsecchi MG, et al. Association of 1800 cGy cranial irradiation with intellectual function in children with acute lymphoblastic leukaemia. Lancet 1994;344:224-7.CrossRefPubMed
go back to reference Ochs J, Mulhern R, Fairclough D, et al. Comparison of neuropsychological functioning and clinical indicators of neurotoxicity in long-term survivors of childhood leukemia given cranial radiation or parenteral methotrexate: A prospective study. J Clin Oncol 1991;9:145-51.PubMed Ochs J, Mulhern R, Fairclough D, et al. Comparison of neuropsychological functioning and clinical indicators of neurotoxicity in long-term survivors of childhood leukemia given cranial radiation or parenteral methotrexate: A prospective study. J Clin Oncol 1991;9:145-51.PubMed
go back to reference Van Dongen-Melman JEWM, De Groot A, Van Dongen JJM, et al. Cranial irradiation is the major cause of learning problems in children treated for leukemia and lymphoma: A comparative study. Leukemia 1997;11:1197-200.CrossRefPubMed Van Dongen-Melman JEWM, De Groot A, Van Dongen JJM, et al. Cranial irradiation is the major cause of learning problems in children treated for leukemia and lymphoma: A comparative study. Leukemia 1997;11:1197-200.CrossRefPubMed
go back to reference Cousens P, Waters, Said J, Stevens M. Cognitive effects of cranial irradiation in leukaemia: A survey and meta-analysis. J Child Psychol Psychiatr 1988;29:839-52.CrossRef Cousens P, Waters, Said J, Stevens M. Cognitive effects of cranial irradiation in leukaemia: A survey and meta-analysis. J Child Psychol Psychiatr 1988;29:839-52.CrossRef
go back to reference Lannoo E, Laureys G, Verhofstad-Denève L, Benoit Y. Het cognitief functioneren van kinderen met acute lymfoblastenleukemie na een behandeling met of zonder craniële radiotherapie. Tijdschr Kindergeneeskd 1996;64:213-8. Lannoo E, Laureys G, Verhofstad-Denève L, Benoit Y. Het cognitief functioneren van kinderen met acute lymfoblastenleukemie na een behandeling met of zonder craniële radiotherapie. Tijdschr Kindergeneeskd 1996;64:213-8.
go back to reference Jannoun L. Are cognitive and educational development affected by age at which prophylactic therapy is given in acute lymphoblastic leukemia? Arch Dis Child 1983;58:953-8.CrossRefPubMed Jannoun L. Are cognitive and educational development affected by age at which prophylactic therapy is given in acute lymphoblastic leukemia? Arch Dis Child 1983;58:953-8.CrossRefPubMed
go back to reference Peckham V, Meadows A, Bartel N, et al. Educational late-effects in long-term survivors of acute lymphoblastic leukemia. Pediatrics 1988;81:127-33.PubMed Peckham V, Meadows A, Bartel N, et al. Educational late-effects in long-term survivors of acute lymphoblastic leukemia. Pediatrics 1988;81:127-33.PubMed
go back to reference Copeland DR, Moore BD, Francis DJ, et al. Neuropsychologic effect of chemotherapy on children with cancer: A longitudinal study. J Clin Oncol 1996;14:2826-35.PubMed Copeland DR, Moore BD, Francis DJ, et al. Neuropsychologic effect of chemotherapy on children with cancer: A longitudinal study. J Clin Oncol 1996;14:2826-35.PubMed
go back to reference Mulhern, RK, Fairclough D, Ochs J. A prospective comparison of neurologic performance of children surviving leukemia who received 18-Gy, 24-Gy, or no cranial irradiation. J Clin Oncol 1991;9:1348-56.PubMed Mulhern, RK, Fairclough D, Ochs J. A prospective comparison of neurologic performance of children surviving leukemia who received 18-Gy, 24-Gy, or no cranial irradiation. J Clin Oncol 1991;9:1348-56.PubMed
go back to reference Gadeyne E, Ghesquière P, Onghena P. Psychosociale problemen bij kinderen met leerproblemen: een literatuurstudie. Pedagogisch Tijschr 1999;24:181-202. Gadeyne E, Ghesquière P, Onghena P. Psychosociale problemen bij kinderen met leerproblemen: een literatuurstudie. Pedagogisch Tijschr 1999;24:181-202.
go back to reference Verheij F. Leerproblemen en leerstoornissen. In: Sanders-Woudsta JAR, Verhulst FC, De Witte HFJ (red). Kinder- en jeugdpsychiatrie (I). (pp 434-453). Assen: Van Gorcum, 1995. Verheij F. Leerproblemen en leerstoornissen. In: Sanders-Woudsta JAR, Verhulst FC, De Witte HFJ (red). Kinder- en jeugdpsychiatrie (I). (pp 434-453). Assen: Van Gorcum, 1995.
go back to reference Verhulst FC, Akkerhuis GW, Althaus M. Mental health in Dutch children: (I) A cross cultural comparison. Acta Psychiatr Scand Suppl 1985;323:1-108.PubMed Verhulst FC, Akkerhuis GW, Althaus M. Mental health in Dutch children: (I) A cross cultural comparison. Acta Psychiatr Scand Suppl 1985;323:1-108.PubMed
go back to reference Achenbach TM. Integrative guide for the 1991 CBCL/4-18, YSR, and TRF profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry 1991. Achenbach TM. Integrative guide for the 1991 CBCL/4-18, YSR, and TRF profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry 1991.
go back to reference Van Haasen PP, De Bruyn EEJ, Pijl YJ, et al. wisc-r Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised. Nederlandstalige uitgave. Lisse: Swets & Zeitlinger, 1986. Van Haasen PP, De Bruyn EEJ, Pijl YJ, et al. wisc-r Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised. Nederlandstalige uitgave. Lisse: Swets & Zeitlinger, 1986.
go back to reference Bilo JAC, Voorhoeve HWA, Koot JM (red). Kind in ontwikkeling. Utrecht: Uitgeverij Lemma, 1995. Bilo JAC, Voorhoeve HWA, Koot JM (red). Kind in ontwikkeling. Utrecht: Uitgeverij Lemma, 1995.
go back to reference Kievit Th, De Wit J, Groenendaal JHA, Tak JA (red). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. Amersfoort: Collegeuitgevers, 1992. Kievit Th, De Wit J, Groenendaal JHA, Tak JA (red). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. Amersfoort: Collegeuitgevers, 1992.
go back to reference Geelhoed JW, Koning CE. Een systematische procedure voor het analyseren van de scores van de wisc-r(n) Duivendrecht: Paedologisch Instituut, 1992. Geelhoed JW, Koning CE. Een systematische procedure voor het analyseren van de scores van de wisc-r(n) Duivendrecht: Paedologisch Instituut, 1992.
go back to reference Drotar D. Relating parents and family functioning to the psychological adjustment of children with chronic health conditions: what have we learned, what do we need to know? J Pediatr Psychol 1997;22:149-65.CrossRefPubMed Drotar D. Relating parents and family functioning to the psychological adjustment of children with chronic health conditions: what have we learned, what do we need to know? J Pediatr Psychol 1997;22:149-65.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Late emotionele problematiek en cognitief functioneren bij kinderen met acute lymfatische leukemie
Auteurs
A. Mol Lous
J. D. Bosch
J. E. W. M. Dongen-Melman
J. Huisman
Publicatiedatum
01-02-2001
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Kindergeneeskunde / Uitgave 1/2001
Print ISSN: 0376-7442
Elektronisch ISSN: 1875-6840
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03061359