Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Deugdzaamheid aanleren

Auteur : Frans Brinkman

Gepubliceerd in: Denken over je vak

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De Griekse wijsgeer Socrates (470-399 v. Chr.) zou de relevantie van informatie die mensen uitwisselen willen bepalen door drie zeven te gebruiken: betreft de mededeling een waarheid, is de mededeling opbouwend (een goed) en is de mededeling noodzakelijk? Hij vraagt daarmee nogal wat. Ten eerste moet je nadenken of wat je wilt zeggen zoveel mogelijk waarheid bevat of dat je in geval van een vraag oprecht zoekt naar waarheid. Ten tweede moet je je bedenken of je mededeling niet alleen maar negativiteit bevat; anderen en jijzelf moeten er iets mee kunnen. Dan nog is Socrates niet tevreden, want ten derde moet je je afvragen of het niet beter is om te zwijgen. De drie zeven toegepast tijdens een avondje zappen zou het tv-scherm overwegend op zwart zetten?
Voetnoten
1
Zie ook het populaire boek: Covey, Stephen R. (2000). De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Amsterdam/Antwerpen: Business Bibliotheek.
 
Metagegevens
Titel
Deugdzaamheid aanleren
Auteur
Frans Brinkman
Copyright
2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9268-1_3