Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-10-2000 | Artikelen

De behoefte aan wetenschappelijke training tijdens de opleiding tot specialist

Resultaten van een peiling onder kinderartsen en kinderartsen in opleiding

Auteurs: H. J. Verkade, V. Fidler, E. H. H. M. Rings

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Kindergeneeskunde | Uitgave 5/2000

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Doelen: Vaststellen van de behoefte aan wetenschappelijke training en aan differentiatie in klinische en wetenschappelijke vorming tijdens de opleiding tot specialist onder kinderartsen en kinderartsen in opleiding en bepalen of de toegekende behoefte gerelateerd is aan functie, kindergeneeskundige of wetenschappelijke ervaring.
Methoden: Op een interactieve geanonimiseerde manier werd de mening gepeild ten aanzien van specifieke aspecten betreffende wetenschappelijke training en opleiding tot specialist, onder kinderartsen (n = 100) en kinderartsen in opleiding (n = 49) gekarakteriseerd naar functie (arts-assistent, kinderarts in algemeen ziekenhuis of in academisch ziekenhuis), kindergeneeskundige ervaring en wetenschappelijke ervaring.
Resultaten: Wetenschappelijk onderzoek in algemene zin heeft voor 93% van de respondenten een meerwaarde voor de algemene praktijk en dit percentage was positief gecorreleerd met wetenschappelijke ervaring (p = 0,01). Invoering van een gestructureerde wetenschappelijke training tijdens de opleiding tot kinderarts werd door 79% van de respondenten zinvol geacht. Dit percentage varieerde met kindergeneeskundige ervaring (p = 0,04) en was het hoogst voor kinderartsen met minstens 15 jaar kindergeneeskundige ervaring. Indien in de gelegenheid gesteld, zou 54% van de respondenten kiezen voor een zesmaandse subspecialistische klinische stage en 46% voor een wetenschappelijke stage tijdens de opleiding. De keuze ‘wetenschappelijke stage’ werd meer geprefereerd (p = ,001) door kinderartsen werkzaam in academische ziekenhuizen (80%) dan door hun collega's in algemene ziekenhuizen (40%), en ook meer door kinderartsen (in opleiding) met wetenschappelijke ervaring (p = ,003). Onafhankelijk van functie, kindergeneeskundige of wetenschappelijke ervaring vond vijfendertig procent van de respondenten dat reeds tijdens de opleiding tot kinderarts gedifferentieerd moest worden in de vorming, om te komen tot wetenschappelijk of klinisch geschoolde kinderartsen.
Conclusie: De huidige resultaten van een steekproef onder kinderartsen (in opleiding) geven aan dat er een groot draagvlak bestaat voor gestructureerde wetenschappelijke vorming tijdens de opleiding tot specialist en een aanmerkelijk minder groot draagvlak voor differentiatie tijdens de opleiding in wetenschappelijk of klinisch geschoolde kinderartsen. Het toekennen van belang aan wetenschappelijke vorming correleert positief met wetenschappelijke ervaring.
Literatuur
go back to reference Hoog JC de. Opleidingseisen kindergeneeskunde. Medisch Contact 1994;49:403-9. Hoog JC de. Opleidingseisen kindergeneeskunde. Medisch Contact 1994;49:403-9.
go back to reference Rees-Wortelboer MM van, Lamberts SW, Klasen EC. ‘Assistent-geneeskundige in opleiding tot klinisch onderzoeker’ (agiko); opleidingsmodel ter versterking van klinisch-wetenschappelijk onderzoek door huisarts en specialist. Ned Tijdschr Geneeskd 1997;141:1247-51.PubMed Rees-Wortelboer MM van, Lamberts SW, Klasen EC. ‘Assistent-geneeskundige in opleiding tot klinisch onderzoeker’ (agiko); opleidingsmodel ter versterking van klinisch-wetenschappelijk onderzoek door huisarts en specialist. Ned Tijdschr Geneeskd 1997;141:1247-51.PubMed
go back to reference Ledley FD, Lovejoy FH Jr. Prospects for academically trained pediatricians in academic medicine. Clin Invest Med 1992;15: 518-26.PubMed Ledley FD, Lovejoy FH Jr. Prospects for academically trained pediatricians in academic medicine. Clin Invest Med 1992;15: 518-26.PubMed
go back to reference Aynsley-Green A. What's to be done about the malaise in science training in paediatrics and child health? Arch Dis Child 1998;78:101-4.CrossRefPubMed Aynsley-Green A. What's to be done about the malaise in science training in paediatrics and child health? Arch Dis Child 1998;78:101-4.CrossRefPubMed
go back to reference UK paediatric clinical research under threat [see comments]. Arch Dis Child 1997;76:1-3. UK paediatric clinical research under threat [see comments]. Arch Dis Child 1997;76:1-3.
go back to reference Goldstein JL, Brown MS. The clinical investigator: bewitched, bothered, and bewildered–but still beloved [editorial]. J Clin Invest 1997;99:2803-12.CrossRefPubMed Goldstein JL, Brown MS. The clinical investigator: bewitched, bothered, and bewildered–but still beloved [editorial]. J Clin Invest 1997;99:2803-12.CrossRefPubMed
go back to reference Rosenberg LE. The physician-scientist: An essential – and fragile – link in the medical research chain. J Clin Invest 1999;103: 1621-6.CrossRefPubMed Rosenberg LE. The physician-scientist: An essential – and fragile – link in the medical research chain. J Clin Invest 1999;103: 1621-6.CrossRefPubMed
go back to reference Rees-Wortelboer MM van. Het Stimuleringsprogramma Gezondheidsonderzoek (SGO). XII. Evaluatie van het deelprogramma ‘Gezondheidszorgonderzoek-Experimentele kaderopleiding huisartsen’. Ned Tijdschr Geneeskd 1998;142:974-7.PubMed Rees-Wortelboer MM van. Het Stimuleringsprogramma Gezondheidsonderzoek (SGO). XII. Evaluatie van het deelprogramma ‘Gezondheidszorgonderzoek-Experimentele kaderopleiding huisartsen’. Ned Tijdschr Geneeskd 1998;142:974-7.PubMed
go back to reference Kelley WN, Stross JK. Faculty tracks and academic success. Ann Intern Med 1992;116:654-9.PubMed Kelley WN, Stross JK. Faculty tracks and academic success. Ann Intern Med 1992;116:654-9.PubMed
go back to reference Bleker OP, Blijham GH. Zorgen voor morgen. Een perspectief op de opleiding van medisch specialisten. Medisch Contact 1999;54:384-5. Bleker OP, Blijham GH. Zorgen voor morgen. Een perspectief op de opleiding van medisch specialisten. Medisch Contact 1999;54:384-5.
go back to reference Hagenouw RGP, Schmidt FSL. KNMG neemt signalen artsentekort serieus. Medisch Contact 1999;54:1008-12. Hagenouw RGP, Schmidt FSL. KNMG neemt signalen artsentekort serieus. Medisch Contact 1999;54:1008-12.
Metagegevens
Titel
De behoefte aan wetenschappelijke training tijdens de opleiding tot specialist
Resultaten van een peiling onder kinderartsen en kinderartsen in opleiding
Auteurs
H. J. Verkade
V. Fidler
E. H. H. M. Rings
Publicatiedatum
01-10-2000
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Kindergeneeskunde / Uitgave 5/2000
Print ISSN: 0376-7442
Elektronisch ISSN: 1875-6840
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03061282