Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-03-2008 | Artikelen

Agressie en ggz: onvermijdelijk onafscheidelijk?

Auteur: Erik Sentener

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Agressie komt regelmatig voor binnen de ggz. De kinder- en jeugdpsychiatrische kliniek De Ruyterstee vormt daarop geen uitzondering. Rond 2001 waren de problemen met betrekking tot agressiehantering op De Ruyterstee dermate verontrustend dat werd besloten, daar een structurele oplossing voor te zoeken. Het project ‘Intern Crisismanagement’ werd gestart. Bij elke (dreigende) crisissituatie zocht een crisismanager samen met de betrokken afdeling en de ‘jongere in crisis’ naar een goede oplossing. Tevens werd de ‘ABC-training’ ontwikkeld, een aanpak die gericht is op agressiepreventie en de-escalatie door middel van communicatie. De aanpak had succes. In tweeënhalf jaar tijd vond er een cultuuromslag plaats en nam het aantal interne crisissituaties sterk af. Het project Intern Crisismanagement kon worden stopgezet. Alle medewerkers worden inmiddels getraind in de ABC-methodiek, die voortdurend in ontwikkeling blijft. De recentste stap is het project ‘Met communicatie en verantwoordelijkheid op weg naar nul’ met als einddoel dat separatie niet meer nodig zal zijn.
Literatuur
1.
go back to reference Delft, F. van, Rooijendijk, L. & Sjerps, N. (1997). Agressie in het sociaal pedagogisch werk. Soest: Uitgeverij Nelissen. Delft, F. van, Rooijendijk, L. & Sjerps, N. (1997). Agressie in het sociaal pedagogisch werk. Soest: Uitgeverij Nelissen.
2.
go back to reference Regeer, L. (1998). Controle & Fysieke Beheersing (CFB-technieken). Amsterdam: LEO Management. Regeer, L. (1998). Controle & Fysieke Beheersing (CFB-technieken). Amsterdam: LEO Management.
3.
go back to reference Regeer, L. (1998). RADAR-methode. Amsterdam: LEO Management. Regeer, L. (1998). RADAR-methode. Amsterdam: LEO Management.
4.
go back to reference McFarland, G.K. & McFarlane, E.A.(1993). Nursing Diagnosis & Intervention. St.Louis: Mosby Kolk. McFarland, G.K. & McFarlane, E.A.(1993). Nursing Diagnosis & Intervention. St.Louis: Mosby Kolk.
5.
Metagegevens
Titel
Agressie en ggz: onvermijdelijk onafscheidelijk?
Auteur
Erik Sentener
Publicatiedatum
01-03-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2008
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03076662