Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-09-2000 | Onderzoek kort

Zelfwaardering bij kleuters met verstorend gedrag

Auteurs: K. Verschueren, A. Marcoen

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2000

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De stelling dat kinderen met verstorend gedrag een lage zelfwaardering hebben, wordt niet ondubbelzinnig bevestigd in empirisch onderzoek. Dit kan het gevolg zijn van het feit a. dat deze kinderen hun negatieve zelfwaardering vaak verbergen, en b. dat de gebruikte zelfrapporteringsmetingen van zelfwaardering niet door de façade heen prikken. Deze interpretatie werd getoetst in een niet–klinische groep van 95 kleuters. De zelfwaardering werd gemeten met Harters Competentiebelevingsschaal voor Jonge Kinderen (CBSJK), een directe zelfrapporteringsmeting, en met Cassidy's Handpop Interview, een indirecte interview–meting van het zelfwaardegevoel. Uit de resultaten blijkt dat kleuters met verstorend gedrag, in vergelijking met de controlegroep, een lagere zelfwaardering tonen in het Handpop Interview, maar niet in de CBSJK. Bovenvermelde interpretatie wordt hierdoor meer plausibel. Indirecte interview–metingen zoals het Handpop Interview, lijken bijzonder geschikt om het werkelijke, onderliggende zelfwaardegevoel te vatten.
Voetnoten
1
Noot: Gemiddelden met dezelfde letter in het onderschrift verschillen niet significant van elkaar (Tukey toets, p < 0,05).
 
2
p < 0,05
 
Literatuur
go back to reference Behar, L. & Stringfield, S. (1974). A behavior rating scale for the preschool child. Developmental Psychology, 10, 601–610.CrossRef Behar, L. & Stringfield, S. (1974). A behavior rating scale for the preschool child. Developmental Psychology, 10, 601–610.CrossRef
go back to reference Bowlby, J. (1973). Attachment and loss. Vol. II. Separation: Anxiety and anger. New York: Basic Books. Bowlby, J. (1973). Attachment and loss. Vol. II. Separation: Anxiety and anger. New York: Basic Books.
go back to reference Bretherton, I. (1991). Pouring new wine into old bottles: The social self as internal working model. In M. R. Gunnar & L. A. Sroufe (Eds.), Self processes and development: The Minnesota Symposia on Child Psychology, 23, 1–41. Bretherton, I. (1991). Pouring new wine into old bottles: The social self as internal working model. In M. R. Gunnar & L. A. Sroufe (Eds.), Self processes and development: The Minnesota Symposia on Child Psychology, 23, 1–41.
go back to reference Bretherton, I. (1993). From dialogue to internal working models: The co–construction of self in relationships. In C. A. Nelson (Ed.), Memory and affect in development: The Minnesota Symposia on Child Psychology, 26, 237–263. Bretherton, I. (1993). From dialogue to internal working models: The co–construction of self in relationships. In C. A. Nelson (Ed.), Memory and affect in development: The Minnesota Symposia on Child Psychology, 26, 237–263.
go back to reference Cassidy, J. (1988). Child–mother attachment and the self in six–year–olds. Child Development, 59, 121–134.CrossRefPubMed Cassidy, J. (1988). Child–mother attachment and the self in six–year–olds. Child Development, 59, 121–134.CrossRefPubMed
go back to reference Cassidy, J. (1990). Theoretical and methodological considerations in the study of attachment and the self in young children. In M. T. Greenberg, D. Cicchetti, & E. M. Cummings (Eds.), Attachment in the preschool years: Theory, research and intervention (pp. 87–119). Chicago: University of Chicago Press. Cassidy, J. (1990). Theoretical and methodological considerations in the study of attachment and the self in young children. In M. T. Greenberg, D. Cicchetti, & E. M. Cummings (Eds.), Attachment in the preschool years: Theory, research and intervention (pp. 87–119). Chicago: University of Chicago Press.
go back to reference Cassidy, J. &Kobak, R.R. (1988). Avoidance and its relation to other defensive processes. In J. Belsky &T. Nezworski (Eds.), Clinical implications of attachment (pp. 300–323). Hillsdale: Lawrence Erlbaum. Cassidy, J. &Kobak, R.R. (1988). Avoidance and its relation to other defensive processes. In J. Belsky &T. Nezworski (Eds.), Clinical implications of attachment (pp. 300–323). Hillsdale: Lawrence Erlbaum.
go back to reference Chandler, L. A. (1983). The stress response scale: An instrument for use in assessing emotional adjustment reactions. School Psychology Review, 12, 260–265. Chandler, L. A. (1983). The stress response scale: An instrument for use in assessing emotional adjustment reactions. School Psychology Review, 12, 260–265.
go back to reference Chandler, L. A. & Shermis, M. D. (1986). Behavioral Responses to Stress: Profile Patterns of Children. Journal of Clinical Child Psychology, 15, 317–322.CrossRef Chandler, L. A. & Shermis, M. D. (1986). Behavioral Responses to Stress: Profile Patterns of Children. Journal of Clinical Child Psychology, 15, 317–322.CrossRef
go back to reference Damon, W. & Hart, D. (1988). Self–understanding in childhood and adolescence. Cambridge: Cambridge University Press. Damon, W. & Hart, D. (1988). Self–understanding in childhood and adolescence. Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference Harter, S. (1985). Manual for the self–perception profile for children. Denver: University of Denver. Harter, S. (1985). Manual for the self–perception profile for children. Denver: University of Denver.
go back to reference Harter, S. (1988). Issues in the assessment of the self–concept of children and adolescents. In A. La Greca (Ed.), Childhood assessment: Through the eNo of a child (pp. 292–325). Ally & Bacon. Harter, S. (1988). Issues in the assessment of the self–concept of children and adolescents. In A. La Greca (Ed.), Childhood assessment: Through the eNo of a child (pp. 292–325). Ally & Bacon.
go back to reference Harter, S. & Pike, R. (1984). The pictorial scale of perceived competence and social acceptance for young children. Child Development, 55, 1969–1983.CrossRefPubMed Harter, S. & Pike, R. (1984). The pictorial scale of perceived competence and social acceptance for young children. Child Development, 55, 1969–1983.CrossRefPubMed
go back to reference Matthys, W. (1993). Zelfwaardering bij kinderen met antisociaal gedrag. Klinische beschouwingen van empirische bevindingen. Kind en Adolescent, 14, 187–193.CrossRef Matthys, W. (1993). Zelfwaardering bij kinderen met antisociaal gedrag. Klinische beschouwingen van empirische bevindingen. Kind en Adolescent, 14, 187–193.CrossRef
go back to reference Meulen, M. van der (1993). Zelfbeeld en psychisch functioneren. Een introductie. Kind en Adolescent, 14, 115–126.CrossRef Meulen, M. van der (1993). Zelfbeeld en psychisch functioneren. Een introductie. Kind en Adolescent, 14, 115–126.CrossRef
go back to reference Oosterwegel, A. (1993). Zelfconceptie, zelfwaardering en competentiebeleving. De perceptie van een onderzoeker. Kind en Adolescent, 14, 205–214.CrossRef Oosterwegel, A. (1993). Zelfconceptie, zelfwaardering en competentiebeleving. De perceptie van een onderzoeker. Kind en Adolescent, 14, 205–214.CrossRef
go back to reference Straathof, M., Treffers, P., Siebelink, B. & Goedhart, A. (1991). Eigenwaarde en competentiebeleving: Een onderzoek bij 8–12 jaar oude kinderen op een polikliniek kinderpsychiatrie. Tijdschrift voor Psychiatrie, 33, 375–390. Straathof, M., Treffers, P., Siebelink, B. & Goedhart, A. (1991). Eigenwaarde en competentiebeleving: Een onderzoek bij 8–12 jaar oude kinderen op een polikliniek kinderpsychiatrie. Tijdschrift voor Psychiatrie, 33, 375–390.
go back to reference Veerman, J. W. (1989). De competentiebelevingsschaal voor kinderen (CBSK). Een experimentele handleiding. Duivendrecht: Paedologisch Instituut, Episcript nr. 9. Veerman, J. W. (1989). De competentiebelevingsschaal voor kinderen (CBSK). Een experimentele handleiding. Duivendrecht: Paedologisch Instituut, Episcript nr. 9.
go back to reference Veerman, J. W. & Straathof, M. A. E. (1993). Zelfwaardering bij depressieve en gedragsgestoorde kinderen. Kind en Adolescent, 14, 173–186. Veerman, J. W. & Straathof, M. A. E. (1993). Zelfwaardering bij depressieve en gedragsgestoorde kinderen. Kind en Adolescent, 14, 173–186.
go back to reference Verschueren, K. & Marcoen, A. (1993). De Zelfbelevingsschaal voor Jonge Kinderen. Ongepubliceerde handleiding, K. U. Leuven. Verschueren, K. & Marcoen, A. (1993). De Zelfbelevingsschaal voor Jonge Kinderen. Ongepubliceerde handleiding, K. U. Leuven.
go back to reference Verschueren, K. & Marcoen, A. (1994). Correlates of perceived competence and social acceptance in five–year–olds. Research Report No. 94.01, Center for Developmental Psychology, K. U. Leuven. Verschueren, K. & Marcoen, A. (1994). Correlates of perceived competence and social acceptance in five–year–olds. Research Report No. 94.01, Center for Developmental Psychology, K. U. Leuven.
go back to reference Verschueren, K., Marcoen, A. & Schoefs, V. (submitted). Attachment, self–perceptions and competence: Correlates of the internal working model of self in five–year–olds. Manuscript submitted for publication. Verschueren, K., Marcoen, A. & Schoefs, V. (submitted). Attachment, self–perceptions and competence: Correlates of the internal working model of self in five–year–olds. Manuscript submitted for publication.
go back to reference Verschueren, K., Schoefs, V. & Marcoen, A. (1994). Handpop Interview: instructies en codering. Aanpassing van het Puppet interview van Cassidy (1986). Ongepubliceerde handleiding, Centrum voor Ontwikkelingspsychologie, K. U. Leuven. Verschueren, K., Schoefs, V. & Marcoen, A. (1994). Handpop Interview: instructies en codering. Aanpassing van het Puppet interview van Cassidy (1986). Ongepubliceerde handleiding, Centrum voor Ontwikkelingspsychologie, K. U. Leuven.
go back to reference Witte, H. F. J. de (1986). Ontwikkelingspsychopathie en psychopathiforme gedragsstoornissen (conduct disorders). In J. A. R. Sanders–Woudstra & H. F. J. de Witte (Red.), Leerboek kinder– en jeugdpsychiatrie. Assen: Van Gorcum. Witte, H. F. J. de (1986). Ontwikkelingspsychopathie en psychopathiforme gedragsstoornissen (conduct disorders). In J. A. R. Sanders–Woudstra & H. F. J. de Witte (Red.), Leerboek kinder– en jeugdpsychiatrie. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Wylie, R. C. (1979). The self–concept. Vol. II: Theory and research on selected topics. Lincoln: University of Nebraska Press. Wylie, R. C. (1979). The self–concept. Vol. II: Theory and research on selected topics. Lincoln: University of Nebraska Press.
Metagegevens
Titel
Zelfwaardering bij kleuters met verstorend gedrag
Auteurs
K. Verschueren
A. Marcoen
Publicatiedatum
01-09-2000
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2000
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060767