Grote verschillen in arbeidssatisfactie onder bedrijfsartsen waren de aanleiding voor het uitvoeren van een kwalitatief onderzoek naar wat bedrijfsartsen motiveert in hun werk (satisfiers) en wat hen frustreert (dissatisfiers). Daarbij is speciaal aandacht besteed aan de betekenis van de werksetting. Er zijn elf focusgroepinterviews afgenomen waarbij 87 bedrijfsartsen waren betrokken. In dit artikel wordt verslag gedaan van de satisfiers. In een volgend artikel gaan we in op de dissatisfiers.
Intrinsieke factoren (spreekuur, vakontwikkeling), autonomie en collegiaal samenwerken zijn in alle werksettings de belangrijkste satisfiers. Voor zelfstandige bedrijfsartsen is autonomie een zeer belangrijke satisfier. Bedrijfsartsen van enkelvoudige diensten identificeren zich sterk met het bedrijf waarvoor ze werken en de eigen arbodienst. Artsen van grote commerciële diensten noemen de logistieke ondersteuning en de ontplooiingsmogelijkheden.
Het onderzoek biedt concrete handvatten voor het vergroten van plezier in het werk, de identificatie met het beroep en de kwaliteit van dienstverlening.