Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2004 | Artikelen

Vreemde vogels

Kinderen die buiten een onderzoeksprotocol voor de behandeling van angststoornissen vallen

Auteurs: Drs. Charlotte Nuhoff, Dr Else de Haan, Dr. Susan Bögels

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

samenvatting

Behandelingen die worden uitgevoerd in researchcentra blijken betere resultaten op te leveren dan behandelingen in de gewone praktijk. Een mogelijke verklaring voor dit verschil is het gegeven dat ‘moeilijke patiënten’ vaak worden uitgesloten in onderzoeksgroepen. Daarmee dreigt de situatie te ontstaan dat juist kinderen met ernstige en complexe problemen, die in groten getale aangemeld worden bij RIAGG's en gewone behandelpraktijken, niet kunnen profiteren van effectieve behandelprotocollen.
De dertienjarige Otto, die een forse angststoornis heeft, is zo‘n ‘vreemde vogel’, die vanwege een te laag IQ en comorbiditeit werd uitgesloten van een behandeling binnen een behandelonderzoek. Toch werd hij behandeld volgens de richtlijnen van het onderzoeksprotocol (cognitieve gedragstherapie voor angst bij kinderen), waarin exposure en cognitieve interventies centraal staan. De behandeling verloopt niet zonder slag of stoot. Otto is niet gemotiveerd, hij begrijpt niets van de cognitieve interventies en verzet zich tegen de behandeling. Het vergt geduld en flexibiliteit van de therapeut om Otto te helpen zijn angsten te overwinnen. Aanpassingen in het protocol en de samenwerking met Otto's moeder hebben het mogelijk gemaakt om Otto succesvol te kunnen behandelen.
Literatuur
go back to reference Bögels, S. (2003a). Behandeling van kinderen met angststoornissen: via het kind of via de ouders? Kind en Adolescent Praktijk, 2, 40. Bögels, S. (2003a). Behandeling van kinderen met angststoornissen: via het kind of via de ouders? Kind en Adolescent Praktijk, 2, 40.
go back to reference Bögels, S.M. (2003b). Family CBT for children and adolescents with clinical anxiety disorders. Presentatie op the European Congress for Behavioural and Cognitive Therapy. September.Praag. Bögels, S.M. (2003b). Family CBT for children and adolescents with clinical anxiety disorders. Presentatie op the European Congress for Behavioural and Cognitive Therapy. September.Praag.
go back to reference Bögels, S.M. & Boer, F. (2002). Systeemtherapeutische interventies bij kinderen met angststoornissen. Kind en Adolescent, 4, 337-352. Bögels, S.M. & Boer, F. (2002). Systeemtherapeutische interventies bij kinderen met angststoornissen. Kind en Adolescent, 4, 337-352.
go back to reference Heijmens Visser, J., Ende, J. van der, Koot, H.M. & Verhulst, F.C.(2003). Predicting change in psychopathology in youth referred to mental health services in childhood or adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44, 509-519. Heijmens Visser, J., Ende, J. van der, Koot, H.M. & Verhulst, F.C.(2003). Predicting change in psychopathology in youth referred to mental health services in childhood or adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44, 509-519.
go back to reference Weisz, J.R. (2000). Agenda for child and adolescent psychotherapy research. On the need to put science into practice. Archives of General Psychiatry, 57, 837-838. Weisz, J.R. (2000). Agenda for child and adolescent psychotherapy research. On the need to put science into practice. Archives of General Psychiatry, 57, 837-838.
go back to reference Weisz, J.R., Donenberg, G.R., Han, S.S. & Weiss, B. (1995). Bridging the gap between lab and clinic in child and adolescent psychotherapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 63, 688-701. Weisz, J.R., Donenberg, G.R., Han, S.S. & Weiss, B. (1995). Bridging the gap between lab and clinic in child and adolescent psychotherapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 63, 688-701.
Metagegevens
Titel
Vreemde vogels
Kinderen die buiten een onderzoeksprotocol voor de behandeling van angststoornissen vallen
Auteurs
Drs. Charlotte Nuhoff
Dr Else de Haan
Dr. Susan Bögels
Publicatiedatum
01-06-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2004
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059517