Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-03-1999 | Artikelen

Validiteit en betrouwbaarheid van de VSPS

Onderzoek bij adolescenten in residentiële centra voor lichamelijk gehandicapte en chronisch zieke jeugdigen

Auteurs: Dr. E. M. Scholte, Drs. M. Douma

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/1999

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De validiteit en de betrouwbaarheid van de gedrags- en persoonlijkheidschalen van de Vragenlijst Sociale en Pedagogische Situatie (VSPS) zijn onderzocht bij 250 adolescenten in residentiële centra voor lichamelijk gehandicapte en chronisch zieke jeugdigen. De door groepsleiders ­gescoorde schalen toonden een bevredigende interne consistentie en een voldoende tussenbeoordelaarsbetrouwbaarheid. De begripsvaliditeit van de gedragsschalen werd gedekt door de overeenkomstige schalen van de CBCL. Het CBCL-onderscheid ‘jeugdigen met en zonder klinische problematiek’ kon aan de hand van de VSPS-schalen goed worden voorspeld. Dat de VSPS naast gedrags- en emotionele ontwikkelingaspecten tevens een aantal persoonlijkheidskenmerken onderzoekt, zou een meerwaarde kunnen vormen ten opzichte van de CBCL.
Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, fourth edition. Washington dc: apa. American Psychiatric Association (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, fourth edition. Washington dc: apa.
go back to reference Anderson, C.S. (1982). The Search for the School-climate: a Review of the Research. Review of Educational Research, 53, 368-420. Anderson, C.S. (1982). The Search for the School-climate: a Review of the Research. Review of Educational Research, 53, 368-420.
go back to reference Angenent, H. (1991). Achtergronden van jeugdcriminaliteit. Houten/Antwerpen: Bohn Stafleu Van Loghum. Angenent, H. (1991). Achtergronden van jeugdcriminaliteit. Houten/Antwerpen: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Baartman, H. (1996). Opvoeden kan zeer doen. Utrecht: swp. Baartman, H. (1996). Opvoeden kan zeer doen. Utrecht: swp.
go back to reference Baumeister, R.F., Smart, L. & Boden, J.M. (1996). Relation of threatened egotism to violence and agression: the dark side of self-esteem. Psychological Bulletin, 103, 5-33. Baumeister, R.F., Smart, L. & Boden, J.M. (1996). Relation of threatened egotism to violence and agression: the dark side of self-esteem. Psychological Bulletin, 103, 5-33.
go back to reference Block, J.H. & Block, J. (1980). The role of ego-control and ego-resiliency in the organisation of behavior. In W.A. Collin (Ed.), Development of cognition, affect and social relations (pp. 39-101) Hillsdale, NJ: Erlbaum. Block, J.H. & Block, J. (1980). The role of ego-control and ego-resiliency in the organisation of behavior. In W.A. Collin (Ed.), Development of cognition, affect and social relations (pp. 39-101) Hillsdale, NJ: Erlbaum.
go back to reference Bruyn, E.E.J. De, Pameijer, N.K., Ruijssenaars, A.J.J.M. & Van Aarle, E.J.M. (1995). Diagnostische besluitvorming: handleiding bij het doorlopen van de diagnostische cyclus. Leuven: Acco. Bruyn, E.E.J. De, Pameijer, N.K., Ruijssenaars, A.J.J.M. & Van Aarle, E.J.M. (1995). Diagnostische besluitvorming: handleiding bij het doorlopen van de diagnostische cyclus. Leuven: Acco.
go back to reference Carmines, E.G. & Zeller, R.A. (1994). Reliability and validity assessment. In Lewis-Beck (Ed.), Basic Measurement (pp. 1-47). London: Sage. Carmines, E.G. & Zeller, R.A. (1994). Reliability and validity assessment. In Lewis-Beck (Ed.), Basic Measurement (pp. 1-47). London: Sage.
go back to reference Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the social sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the social sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
go back to reference Cronbach, L.J. (1990). Essentials of psychological testing. New York: Harper & Row. Cronbach, L.J. (1990). Essentials of psychological testing. New York: Harper & Row.
go back to reference Deyo, R.A., Hiehr, P. & Patrick, D.L. (1991). Reproducibility and responsiveness of health status measures. Controlled Clinical Trials, 12, 142s-158s.CrossRefPubMed Deyo, R.A., Hiehr, P. & Patrick, D.L. (1991). Reproducibility and responsiveness of health status measures. Controlled Clinical Trials, 12, 142s-158s.CrossRefPubMed
go back to reference Dishion, Th.L. (1990) The peer context of troublesome child and adolescent behavior. In P.E. Leone (Ed.), Understanding troubled and troubling youth: Multidisciplinary Perspective (pp. 128-153). Newbury C.A., Sage. Dishion, Th.L. (1990) The peer context of troublesome child and adolescent behavior. In P.E. Leone (Ed.), Understanding troubled and troubling youth: Multidisciplinary Perspective (pp. 128-153). Newbury C.A., Sage.
go back to reference Douma, M. (1994). Functioneringskenmerken en zorgbehoeften van de bewoners van voorzieningscentra voor lichamelijk gehandicapte jongeren. Bunde: Stichting Louis Marie Jamin – Research & Development. Douma, M. (1994). Functioneringskenmerken en zorgbehoeften van de bewoners van voorzieningscentra voor lichamelijk gehandicapte jongeren. Bunde: Stichting Louis Marie Jamin – Research & Development.
go back to reference Drenth, P.J.D. & Sijtsma, K. (1994). Testtheorie. Inleiding in de theorie van de psychologische test en zijn toepassingen. Houtem/Zaventhem: Bohn Stafleu Van Loghum. Drenth, P.J.D. & Sijtsma, K. (1994). Testtheorie. Inleiding in de theorie van de psychologische test en zijn toepassingen. Houtem/Zaventhem: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Fleiss, J.L. (1981). Statistical methods for rates and proportions. New York: John Wiley. Fleiss, J.L. (1981). Statistical methods for rates and proportions. New York: John Wiley.
go back to reference Hawkins, D., Herrenkohl, T., Farrington, D.P., Brewer, D., Catalano, R.F. & Harachi, T. (1997). A review of predictors of youth violence. In Loeber, R. & Farrington, D.P. (Eds.), Serious & Violent juvenile offenders (pp. 106-146). Thousand Oakes: Sage. Hawkins, D., Herrenkohl, T., Farrington, D.P., Brewer, D., Catalano, R.F. & Harachi, T. (1997). A review of predictors of youth violence. In Loeber, R. & Farrington, D.P. (Eds.), Serious & Violent juvenile offenders (pp. 106-146). Thousand Oakes: Sage.
go back to reference Junger, M., Vinken, H., Laan, A. van der, Diepstraten, I. & Akker, P. van den (1997). Jongeren en risicogedrag. Definities, trends en factoren. Leiden/Tilburg: nscr/iva. Junger, M., Vinken, H., Laan, A. van der, Diepstraten, I. & Akker, P. van den (1997). Jongeren en risicogedrag. Definities, trends en factoren. Leiden/Tilburg: nscr/iva.
go back to reference Junger-Tas, J. (1983). Jeugddelinquentie I. Achtergronden en justitiële reactie. Den Haag: Staatsuitgeverij. Junger-Tas, J. (1983). Jeugddelinquentie I. Achtergronden en justitiële reactie. Den Haag: Staatsuitgeverij.
go back to reference Kashani, J.H., Daniel, A.E., Dandoy, A.C. & Holcomb, W.R. (1992). Family violence: Impact on children. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 31, 181-189.CrossRefPubMed Kashani, J.H., Daniel, A.E., Dandoy, A.C. & Holcomb, W.R. (1992). Family violence: Impact on children. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 31, 181-189.CrossRefPubMed
go back to reference Klecka, W.R. (1982). Discriminant analysis. Londen: Sage. Klecka, W.R. (1982). Discriminant analysis. Londen: Sage.
go back to reference Kohnstamm, G.A. (1991). Hoe voorspelbaar zijn individuele verschillen in agressie? Kind en Adolescent, 12, 27-37. Kohnstamm, G.A. (1991). Hoe voorspelbaar zijn individuele verschillen in agressie? Kind en Adolescent, 12, 27-37.
go back to reference Lambermon, M.W.E. & IJzendoorn, M.H. van (1991). Over de appel en de boom: Intergenerationele overdracht bij verwaarlozing en mishandeling in gehechtheidstheoretisch perspectief. Nederlands Tijdschrift voor Vorming, Opvoeding en Onderwijs, 7, 66-82. Lambermon, M.W.E. & IJzendoorn, M.H. van (1991). Over de appel en de boom: Intergenerationele overdracht bij verwaarlozing en mishandeling in gehechtheidstheoretisch perspectief. Nederlands Tijdschrift voor Vorming, Opvoeding en Onderwijs, 7, 66-82.
go back to reference Loeber, R. & Dishion, T.J. (1983). Early predictors of male delinquency: a review. Psychological Bulletin, 94, 68-98.CrossRefPubMed Loeber, R. & Dishion, T.J. (1983). Early predictors of male delinquency: a review. Psychological Bulletin, 94, 68-98.CrossRefPubMed
go back to reference Morrison, D.G. (1969). On the interpretation of discriminantanalysis. Journal of Marketing Research, 6, 156-163.CrossRef Morrison, D.G. (1969). On the interpretation of discriminantanalysis. Journal of Marketing Research, 6, 156-163.CrossRef
go back to reference Patterson, G.R. (1982). A social learning approach, Vol. 3: Coercive family process. Eugene: Castalia Publishing Company. Patterson, G.R. (1982). A social learning approach, Vol. 3: Coercive family process. Eugene: Castalia Publishing Company.
go back to reference Ploeg, J.D. van der (1993). Leven (z)onder vrienden. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 5, 204-216. Ploeg, J.D. van der (1993). Leven (z)onder vrienden. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 5, 204-216.
go back to reference Ploeg, J.D. van der (1997). Gedragsproblemen. Ontwikkelingen en risico's. Vierde geheel herziene druk. Rotterdam: Lemniscaat. Ploeg, J.D. van der (1997). Gedragsproblemen. Ontwikkelingen en risico's. Vierde geheel herziene druk. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Ploeg, J.D. van der & Scholte, E.M. (1990). Lastposten of slachtoffers van de samenleving. Rotterdam: Lemniscaat. Ploeg, J.D. van der & Scholte, E.M. (1990). Lastposten of slachtoffers van de samenleving. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Riksen-Walraven, M. (1988). Sociale ondersteuning en competentie: een vicieuze spiraal? In P.P. Goudena, J.H.A. Groenendaal & F.A. Swets-Gronert (Red.), Kind in geding: bedreigende en beschermende factoren in de psychosociale ontwikkeling van kinderen (pp. 47-61). Amersfoort/Leuven: Acco. Riksen-Walraven, M. (1988). Sociale ondersteuning en competentie: een vicieuze spiraal? In P.P. Goudena, J.H.A. Groenendaal & F.A. Swets-Gronert (Red.), Kind in geding: bedreigende en beschermende factoren in de psychosociale ontwikkeling van kinderen (pp. 47-61). Amersfoort/Leuven: Acco.
go back to reference Rutter, M. (1985). Family and schoolinfluences on behavioral development. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 126, 493-509. Rutter, M. (1985). Family and schoolinfluences on behavioral development. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 126, 493-509.
go back to reference Rutter, M. (1987). Psychosocial resilience and protective mechanisms. American Journal of Orthopsychiatry, 57, 316-331.CrossRefPubMed Rutter, M. (1987). Psychosocial resilience and protective mechanisms. American Journal of Orthopsychiatry, 57, 316-331.CrossRefPubMed
go back to reference Rutter, M., Maugham, B., Mortimore, P. & Ouston, J. (1979). Fifteen thousand hours: secondary schools and their effects on children. London: Open Books. Rutter, M., Maugham, B., Mortimore, P. & Ouston, J. (1979). Fifteen thousand hours: secondary schools and their effects on children. London: Open Books.
go back to reference Rutter, M. & Quinton, D. (1984). Parental psychiatric disorders: Effects on children. Psychological Medicine, 14, 853-880.CrossRefPubMed Rutter, M. & Quinton, D. (1984). Parental psychiatric disorders: Effects on children. Psychological Medicine, 14, 853-880.CrossRefPubMed
go back to reference Scholte, E.M. (1988). Jeugd, politie en hulpverlening. Leuven: Acco. Scholte, E.M. (1988). Jeugd, politie en hulpverlening. Leuven: Acco.
go back to reference Scholte, E.M. (1991). Diagnostiek van psychosociale gedragsproblematiek. Voorstel voor een sociaal-ecologische benadering. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 29, 80-92. Scholte, E.M. (1991). Diagnostiek van psychosociale gedragsproblematiek. Voorstel voor een sociaal-ecologische benadering. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 29, 80-92.
go back to reference Scholte, E.M. (1993). Basisdiagnostiek in de psychosociale jeugdhulpverlening I: de Vragenlijst Sociale en Pedagogische Situatie. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 32, 251-270. Scholte, E.M. (1993). Basisdiagnostiek in de psychosociale jeugdhulpverlening I: de Vragenlijst Sociale en Pedagogische Situatie. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 32, 251-270.
go back to reference Scholte, E.M. (1996a). Handleiding bij de Vragenlijst Sociale en Pedagogische Situatie, versie 4.0. Delft/ Amsterdam: Eburon/Nippo. Scholte, E.M. (1996a). Handleiding bij de Vragenlijst Sociale en Pedagogische Situatie, versie 4.0. Delft/ Amsterdam: Eburon/Nippo.
go back to reference Scholte, E.M. (1996b). Computerprogramma van de Vragenlijst Sociale en Pedagogische Situatie, versie 4.0. Amsterdam: Nippo/swa&a. Scholte, E.M. (1996b). Computerprogramma van de Vragenlijst Sociale en Pedagogische Situatie, versie 4.0. Amsterdam: Nippo/swa&a.
go back to reference Scholte, E.M. (1998). Psychological risk characteristics of children in welfare programmes in Holland. The role of risk-factor analysis in the planning of welfare services for children. Childhood. A global journal of child research, 5, 185-205. Scholte, E.M. (1998). Psychological risk characteristics of children in welfare programmes in Holland. The role of risk-factor analysis in the planning of welfare services for children. Childhood. A global journal of child research, 5, 185-205.
go back to reference Scholte, E.M., Buuren, E. van, Nijkerk, J.& Ploeg, J.D. van der (1992). Pre-delinquente jeugdigen. Leiden: dswo-press. Scholte, E.M., Buuren, E. van, Nijkerk, J.& Ploeg, J.D. van der (1992). Pre-delinquente jeugdigen. Leiden: dswo-press.
go back to reference Scholte, E.M., Messing, C.H.T.M , Nijkerk, J.& Van der Ploeg, J.D. (1992). Probleemgedrag en Interventie. Leiden: dswo-press. Scholte, E.M., Messing, C.H.T.M , Nijkerk, J.& Van der Ploeg, J.D. (1992). Probleemgedrag en Interventie. Leiden: dswo-press.
go back to reference Scholte, E.M. & Ploeg, J.D. van der (1998). Handleiding bij de vragenlijst ADHD-problemen (AVL). Lisse: Swet & Zeitlinger. Scholte, E.M. & Ploeg, J.D. van der (1998). Handleiding bij de vragenlijst ADHD-problemen (AVL). Lisse: Swet & Zeitlinger.
go back to reference Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (1989). Using Multivariate Statistics. New-York: Harper & Collins. Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (1989). Using Multivariate Statistics. New-York: Harper & Collins.
go back to reference Tatsuoka, M.M. (1988). Multivariate analysis. Londen: MacMillan. Tatsuoka, M.M. (1988). Multivariate analysis. Londen: MacMillan.
go back to reference Verhulst, F.C., Ende, J. van der & Koot, H.M. (1996). Handleiding voor de cbcl /4-18. Rotterdam: Erasmus Universiteit. Verhulst, F.C., Ende, J. van der & Koot, H.M. (1996). Handleiding voor de cbcl /4-18. Rotterdam: Erasmus Universiteit.
go back to reference Wenar, C. (1995). Developmental psychopathology. From infancy through adolescence. New York: McGraw-Hill. Wenar, C. (1995). Developmental psychopathology. From infancy through adolescence. New York: McGraw-Hill.
go back to reference Werner, E.E. (1986) The concept of risk from a developmental perspective. In B.K. Keogh (Ed.), Advances in special education. Vol. 5. (pp. 1-24). Greenwich: Jai Press. Werner, E.E. (1986) The concept of risk from a developmental perspective. In B.K. Keogh (Ed.), Advances in special education. Vol. 5. (pp. 1-24). Greenwich: Jai Press.
go back to reference Yperen, T.A. van (1995). Het gebruik van instrumenten. Utrecht: nizw. Yperen, T.A. van (1995). Het gebruik van instrumenten. Utrecht: nizw.
go back to reference Yperen, T.A. van & Koot, J.M. (1994). Registratie van problematiek bij jeugdigen. Kind en Adolescent, 15, 73-89.CrossRef Yperen, T.A. van & Koot, J.M. (1994). Registratie van problematiek bij jeugdigen. Kind en Adolescent, 15, 73-89.CrossRef
go back to reference Zeeuw, J. de (1996). Algemene psychodiagnostiek II. Lisse: Swets & Zeitlinger. Zeeuw, J. de (1996). Algemene psychodiagnostiek II. Lisse: Swets & Zeitlinger.
Metagegevens
Titel
Validiteit en betrouwbaarheid van de VSPS
Onderzoek bij adolescenten in residentiële centra voor lichamelijk gehandicapte en chronisch zieke jeugdigen
Auteurs
Dr. E. M. Scholte
Drs. M. Douma
Publicatiedatum
01-03-1999
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 1/1999
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060722