Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-09-2013 | Artikelen

Supervisie in de opleiding tot master in addiction medicine

Auteurs: Dieter Reifenschweiler, Prof. dr. Cor de Jong, Alphons van Nispen tot Pannerden

Gepubliceerd in: Verslaving | Uitgave 3/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Supervisie vormt een essentieel onderdeel van de opleiding tot master in addiction medicine (MIAM), waarbij de cursisten vaak tegen problemen aanlopen. Doel van ons onderzoek was een beter beeld te krijgen van de ervaren knelpunten in de supervisie van aiossen en het schetsen van mogelijkheden voor verbetering. Aan de hand van twee casus zijn vier onderzoeksvragen gesteld: welke knelpunten worden door MIAM-aiossen bij hun supervisie ervaren? Welke supervisorkenmerken zijn van belang voor de supervisie van MIAM-aiossen? Welke randvoorwaarden zijn noodzakelijk om de supervisie optimaal te laten verlopen? Wat zijn onderwerpen om in supervisie te bespreken? Er zijn een literatuuronderzoek en een enquêteonderzoek onder negentien MIAM-aiossen verricht om deze vragen te beantwoorden. De supervisie wordt positief beoordeeld, waarbij ervaren supervisoren een kritische succesfactor zijn. Aandacht voor individuele koppels supervisant-supervisor is belangrijk voor een succesvol supervisieproces.
Literatuur
go back to reference Boeije, H. (2008). Analyseren in kwalitatief onderzoek. Den Haag: Boom Onderwijs. Boeije, H. (2008). Analyseren in kwalitatief onderzoek. Den Haag: Boom Onderwijs.
go back to reference Boer, J.A. de, Kool, J.A. & Schoevers, R.A. (2007). Supervisie en werkbegeleiding in de opleiding tot psychiater vanuit het perspectief van de arts in opleiding en de supervisor. Tijdschrift voor Psychiatrie, 49, 693-703.PubMed Boer, J.A. de, Kool, J.A. & Schoevers, R.A. (2007). Supervisie en werkbegeleiding in de opleiding tot psychiater vanuit het perspectief van de arts in opleiding en de supervisor. Tijdschrift voor Psychiatrie, 49, 693-703.PubMed
go back to reference Fluit, C.R.M.G., Bolhuis, S., Stuyt, P. & Laan, R.F.J.M. (2011). De arts als opleider. Manieren om de kwaliteit van opleiders en supervisoren te evalueren. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 155, A3233.PubMed Fluit, C.R.M.G., Bolhuis, S., Stuyt, P. & Laan, R.F.J.M. (2011). De arts als opleider. Manieren om de kwaliteit van opleiders en supervisoren te evalueren. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 155, A3233.PubMed
go back to reference Herderschee, R. (2012). Opleidingen langs de meetlat. Medisch Contact, 40, 2205-2207. Herderschee, R. (2012). Opleidingen langs de meetlat. Medisch Contact, 40, 2205-2207.
go back to reference Jong, C.A.J. de (2010). Studiegids master in addiction medicine. Nijmegen: SPON. Jong, C.A.J. de (2010). Studiegids master in addiction medicine. Nijmegen: SPON.
go back to reference Julyan, T.E. (2009). Educational supervision and the impact of workplace-based assessments: a survey of psychiatry trainees and their supervisors. BMC Medical Educations. Julyan, T.E. (2009). Educational supervision and the impact of workplace-based assessments: a survey of psychiatry trainees and their supervisors. BMC Medical Educations.
go back to reference Pols, J. (2006). De psychiater als coach. Utrecht: De Tijdstroom. Pols, J. (2006). De psychiater als coach. Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Rele, K. & Tarrant, C.J. (2010). Educational supervision appropriate for psychiatry trainee’s needs. Academic Psychiatry, 34, 229-232.PubMedCrossRef Rele, K. & Tarrant, C.J. (2010). Educational supervision appropriate for psychiatry trainee’s needs. Academic Psychiatry, 34, 229-232.PubMedCrossRef
go back to reference Scherpbier, A.J.J.A. (2008). Eindrapportageojectgroep kwaliteitsindicatoren. Utrecht: College voor de Beroepen en Opleidingen in de Gezondheidszorg. Scherpbier, A.J.J.A. (2008). Eindrapportageojectgroep kwaliteitsindicatoren. Utrecht: College voor de Beroepen en Opleidingen in de Gezondheidszorg.
go back to reference Staveren, R. van & Os, T.W. van (2009). De opleidingsrelatie bekeken vanuit psychoanalytisch perspectief. Tijdschrift voor Psychiatrie, 51, 365-373.PubMed Staveren, R. van & Os, T.W. van (2009). De opleidingsrelatie bekeken vanuit psychoanalytisch perspectief. Tijdschrift voor Psychiatrie, 51, 365-373.PubMed
Metagegevens
Titel
Supervisie in de opleiding tot master in addiction medicine
Auteurs
Dieter Reifenschweiler
Prof. dr. Cor de Jong
Alphons van Nispen tot Pannerden
Publicatiedatum
01-09-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Verslaving / Uitgave 3/2013
Print ISSN: 1574-1842
Elektronisch ISSN: 1875-7073
DOI
https://doi.org/10.1007/s12501-013-0025-8