Het management in de zorginstellingen maakt het mogelijk dat er kwaliteitsbeleid is. Door goed de doelstellingen van de organisatie te formuleren, geeft een bestuurder richting aan allerlei keuzes die gemaakt worden. Organisaties hebben een kwaliteitsplan nodig waarbinnen initiatieven van onderop ingebouwd kunnen worden. Ook is het mogelijk om met behulp van objectieve informatie uit allerlei bronnen (patiënten/cliënten, eigen medewerkers, registratiesystemen) een kwaliteitsbeleid te formuleren met bijbehorende acties en projecten. Het management stuurt op ‘harde’ kanten, zoals geleverde productie en prestatienormen, maar vergeet ook de ‘zachte’ kant niet, zodat er een open leerklimaat is waarin fouten bespreekbaar en oplosbaar zijn. Nieuwe vormen van sturing van kwaliteitszorg zijn in opkomst, waaronder zelfsturing en zelforganisatie. Als er sprake is van zelfsturing of zelforganisatie, regelt het team belangrijke zaken zelf en bewaakt de kwaliteit van de zorg met behulp van kwaliteitsinformatie en eigen doelen. Door ‘slim en slank werken’ kan de sturing op kwaliteit én kosten worden verbeterd.