Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-09-2007 | Onderzoek

Stimuleren van evidence-based werken in de bedrijfsgeneeskundige praktijk

Auteurs: Dr. F. G. Schaafsma, Drs. N. I. R. Hugenholtz, Dr. A. G. de Boer, Dr. C. T. J. Hulshof, Prof. F. J. H. van Dijk

Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde | Uitgave 9/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit onderzoek is het effect van invoering van evidence-based medicine (EBM) in de praktijk van bedrijfsartsen geëvalueerd. De interventie bestond uit een EBM-cursus en een periode van vier maanden waarin bedrijfsartsen deelnamen aan tweewekelijkse gestructureerde patiëntenbesprekingen waarin zij hun eigen casuïstiek en literatuurzoektochten bespraken. Elke maand waren de deelnemers verplicht om zoektochten in de literatuur te verrichten. Door middel van een gerandomiseerd en gecontroleerd onderzoek is het effect vier en zeven maanden na de start van de interventie gemeten. Uitkomstmaten waren toename van kennis en vaardigheden in EBM en zelfgerapporteerde toepassing van EBM. Daarnaast werd ook de kwaliteit van advies bij verzuimbegeleiding gemeten. Het bleek dat kennis en vaardigheden in EBM significant verbeterden, zowel direct na de interventieperiode als ook drie maanden later, vergeleken met de controlegroep. De kwaliteit van de adviezen bij verzuimbegeleiding verbeterde na twee maanden, maar na vier maanden zwakte het effect van de invoering van EBM op de adviezen af. Er werd geen effect gevonden op prognoseinschattingen van verzuimduur.
Literatuur
go back to reference Verbeek JH, Dijk FJ van, Malmivaara A, et al. Evidencebased medicine for occupational health. Scand J Work Environ Health 2002; 28: 197–204.PubMed Verbeek JH, Dijk FJ van, Malmivaara A, et al. Evidencebased medicine for occupational health. Scand J Work Environ Health 2002; 28: 197–204.PubMed
go back to reference Verbeek JH, Dijk FJ van, Malmivaara A, et al. Evidencebased medicine in de praktijk. Tijdschr Bedrijfs Verzekeringsgeneeskd 2004; 12: 2–8.CrossRef Verbeek JH, Dijk FJ van, Malmivaara A, et al. Evidencebased medicine in de praktijk. Tijdschr Bedrijfs Verzekeringsgeneeskd 2004; 12: 2–8.CrossRef
go back to reference Schaafsma F, Hulshof C, Dijk F van, Verbeek J. Information demands of occupational health physicians and their attitude towards evidence-based medicine. Scand J Work Environ Health 2004; 30: 327–330.PubMed Schaafsma F, Hulshof C, Dijk F van, Verbeek J. Information demands of occupational health physicians and their attitude towards evidence-based medicine. Scand J Work Environ Health 2004; 30: 327–330.PubMed
go back to reference Straus SE, Ball C, Balcombe N, et al. Teaching evidencebased medicine skills can change practice in a community hospital. J Gen Intern Med 2005; 20: 340–343.CrossRefPubMed Straus SE, Ball C, Balcombe N, et al. Teaching evidencebased medicine skills can change practice in a community hospital. J Gen Intern Med 2005; 20: 340–343.CrossRefPubMed
go back to reference Coomarasamy A, Khan KS. What is the evidence that postgraduate teaching in evidence based medicine changes anything? A systematic review. BMJ 2004; 329: 1017.CrossRefPubMed Coomarasamy A, Khan KS. What is the evidence that postgraduate teaching in evidence based medicine changes anything? A systematic review. BMJ 2004; 329: 1017.CrossRefPubMed
go back to reference Shaneyfelt T, Baum KD, Bell D, et al. Instruments for evaluating education in evidence-based practice: a systematic review. JAMA 2006; 296: 1116–1127.CrossRefPubMed Shaneyfelt T, Baum KD, Bell D, et al. Instruments for evaluating education in evidence-based practice: a systematic review. JAMA 2006; 296: 1116–1127.CrossRefPubMed
go back to reference Schaafsma FG, Smits PBA, Hugenholtz NIR, et al. Evidence-based patiëntenbespreking. Tijdschr Bedrijfs Verzekeringsgeneeskd 2006; 14: 10 Schaafsma FG, Smits PBA, Hugenholtz NIR, et al. Evidence-based patiëntenbespreking. Tijdschr Bedrijfs Verzekeringsgeneeskd 2006; 14: 10
go back to reference Ramos KD, Schafer S, Tracz SM. Validation of the Fresno test of competence in evidence based medicine. BMJ 2003; 326: 319–321.CrossRefPubMed Ramos KD, Schafer S, Tracz SM. Validation of the Fresno test of competence in evidence based medicine. BMJ 2003; 326: 319–321.CrossRefPubMed
go back to reference Vries H de, Dijkstra M, Kuhlman P. Self-efficacy: The third factor besides attitude and subjective norm as predictor of behavioral intentions. Health Educ Res 2006; 3: 273–282.CrossRef Vries H de, Dijkstra M, Kuhlman P. Self-efficacy: The third factor besides attitude and subjective norm as predictor of behavioral intentions. Health Educ Res 2006; 3: 273–282.CrossRef
go back to reference Fishbein M, Ajzen I. Belief, attitude, intention, and behavior: an introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley, 1975. Fishbein M, Ajzen I. Belief, attitude, intention, and behavior: an introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley, 1975.
go back to reference Bradley DR, Rana GK, Martin PW, Schumacher RE. Real-time, evidence-based medicine instruction: a randomised controlled trial in a neonatal intensive care unit. J Med Libr Assoc 2002; 90: 194–201.PubMed Bradley DR, Rana GK, Martin PW, Schumacher RE. Real-time, evidence-based medicine instruction: a randomised controlled trial in a neonatal intensive care unit. J Med Libr Assoc 2002; 90: 194–201.PubMed
go back to reference Grad R, Macaulay AC, Warner M. Teaching evidencebased medical care: description and evaluation. Fam Med 2001; 33: 602–606.PubMed Grad R, Macaulay AC, Warner M. Teaching evidencebased medical care: description and evaluation. Fam Med 2001; 33: 602–606.PubMed
go back to reference McGinn T, Seltz M, Korenstein D. A method for realtime, evidence-based general medical attending rounds. Acad Med 2002; 77: 1150–1152.CrossRefPubMed McGinn T, Seltz M, Korenstein D. A method for realtime, evidence-based general medical attending rounds. Acad Med 2002; 77: 1150–1152.CrossRefPubMed
go back to reference Straus SE, Green ML, Bell DS, et al. Evaluating the teaching of evidence based medicine: conceptual framework. BMJ 2004; 329: 1029–1032.CrossRefPubMed Straus SE, Green ML, Bell DS, et al. Evaluating the teaching of evidence based medicine: conceptual framework. BMJ 2004; 329: 1029–1032.CrossRefPubMed
go back to reference Nordin-Johansson A, Asplund K. Randomized controlled trials and consensus as a basis for interventions in internal medicine. J Intern Med 2000; 247: 94–104.CrossRefPubMed Nordin-Johansson A, Asplund K. Randomized controlled trials and consensus as a basis for interventions in internal medicine. J Intern Med 2000; 247: 94–104.CrossRefPubMed
go back to reference Suarez-Varela MM, Llopis-Gonzalez A, Bell J, et al. Evidence based general practice. Eur J Epidemiol 1999; 15: 815–819.CrossRefPubMed Suarez-Varela MM, Llopis-Gonzalez A, Bell J, et al. Evidence based general practice. Eur J Epidemiol 1999; 15: 815–819.CrossRefPubMed
go back to reference Schaafsma FG, Hulshof CT, Boer AG de, Dijk FJ van. Effectiveness and efficiency of a literature search strategy to answer questions on the etiology of occupational diseases, a controlled trial. Int Arch Occup Environ Health 2007; 80(3): 239–247.CrossRefPubMed Schaafsma FG, Hulshof CT, Boer AG de, Dijk FJ van. Effectiveness and efficiency of a literature search strategy to answer questions on the etiology of occupational diseases, a controlled trial. Int Arch Occup Environ Health 2007; 80(3): 239–247.CrossRefPubMed
go back to reference Forsetlund L, Bradley P, Forsen L, et al. Randomised controlled trial of a theoretically grounded tailored intervention to diffuse evidence-based public health practice. BMC Med Educ 2003; 3: 2.CrossRefPubMed Forsetlund L, Bradley P, Forsen L, et al. Randomised controlled trial of a theoretically grounded tailored intervention to diffuse evidence-based public health practice. BMC Med Educ 2003; 3: 2.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Stimuleren van evidence-based werken in de bedrijfsgeneeskundige praktijk
Auteurs
Dr. F. G. Schaafsma
Drs. N. I. R. Hugenholtz
Dr. A. G. de Boer
Dr. C. T. J. Hulshof
Prof. F. J. H. van Dijk
Publicatiedatum
01-09-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde / Uitgave 9/2007
Print ISSN: 0929-600X
Elektronisch ISSN: 1876-5858
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03074649