Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

62. Specifieke geneesmiddelen

Auteur : Dr. N. G. M. Hunfeld

Gepubliceerd in: Leerboek intensivecare-verpleegkunde 2

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk gaan we uitgebreid in op een groot aantal specifieke geneesmiddelen. Daarbij worden alle essentiële aspecten besproken: de werking, farmacokinetiek (absorptie, distributie, metabolisme en eliminatie), bijwerkingen, indicaties en contra-indicaties, intoxicaties, de toepassing, vormen van toediening en de verschillende preparaten die tot desbetreffende groep behoren. Achtereenvolgens worden besproken: digitalisglycosiden (digoxine), antiaritmica, calciumantagonisten, antibradycardiemiddelen, bètablokkers en bètasympathicolytica, alfasympathicomimetica, vaatverwijders, diuretica, bronchodilatatoren, antitrombotica, hemostatica, maag-darmpreparaten, antidepressiva, antipsychotica, antibiotica, antifungale geneesmiddelen en tot slot psychofarmaca zoals analgetica, anxiolytica/sedativa (o.a. benzodiazepinen) en hypnotica.
Metagegevens
Titel
Specifieke geneesmiddelen
Auteur
Dr. N. G. M. Hunfeld
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3004-1_62