Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2000

Psychodiagnostische besluitvorming in teamverband

Auteurs: Drs. H. M. Pijnenburg, Prof. dr. E. E. J. De Bruyn

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2000

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Ingegaan wordt op de resultaten en implicaties van onderzoek naar psychodiagnostiek als besluitvormingsproces. De aandacht wordt gericht op onderzoek naar psychodiagnostische besluitvorming door teams, actief binnen jeugdzorg en speciaal onderwijs. Uitgangspunt voor de bespreking vormt een door de auteurs voorgesteld ordeningsschema. Vergeleken met andere werkvelden blijkt teambesluitvorming in jeugdzorg en speciaal onderwijs nog weinig onderzocht. De beschikbare onderzoeksresultaten bevestigen die van onderzoek naar individuele diagnostische besluitvorming: de besluitvormingskwaliteit laat veel te wensen over. Dat geldt zowel voor het verloop van het besluitvormingsproces als voor de uitkomst hiervan. Er zijn echter ook enige hoopgevende resultaten. Afgerond wordt met een schets van mogelijkheden voor beslissingsondersteuning van de psychodiagnostiek als professionele hulpverleningspraktijk, en voor toekomstig onderzoek dat kan bijdragen aan kwaliteitsverbetering.
Literatuur
go back to reference Bruyn, E.E.J. De (1988). Besluitvorming in de klinische psychodiagnostiek. Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, 43 , 263–279. Bruyn, E.E.J. De (1988). Besluitvorming in de klinische psychodiagnostiek. Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, 43 , 263–279.
go back to reference Bruyn, E.E.J. De (1990). Clinical decision making in a multidisciplinary team. In K. Borcherding, O.I. Larichev & D.M. Messick (Eds.), Contemporary issues in decision making (pp. 317–332). Amsterdam: North Holland. Bruyn, E.E.J. De (1990). Clinical decision making in a multidisciplinary team. In K. Borcherding, O.I. Larichev & D.M. Messick (Eds.), Contemporary issues in decision making (pp. 317–332). Amsterdam: North Holland.
go back to reference Bruyn, E.E.J. De (1992). A normative–prescriptive view on clinical psychodiagnostic decision making. European Journal of Psychological Assessment, 8, 163–171. Bruyn, E.E.J. De (1992). A normative–prescriptive view on clinical psychodiagnostic decision making. European Journal of Psychological Assessment, 8, 163–171.
go back to reference Bruyn, E.E.J. De, Pijnenburg, H.M. & Kessel, P. van (1986). Diagnostische besluitvorming in een multidisciplinair team. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 25, 574–587. Bruyn, E.E.J. De, Pijnenburg, H.M. & Kessel, P. van (1986). Diagnostische besluitvorming in een multidisciplinair team. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 25, 574–587.
go back to reference Chase, S., Wright, J.H. & Ragade, R. (1981). Decision making in an interdisciplinary team. Behavioral Science, 26, 206–215.CrossRefPubMed Chase, S., Wright, J.H. & Ragade, R. (1981). Decision making in an interdisciplinary team. Behavioral Science, 26, 206–215.CrossRefPubMed
go back to reference Christensen, C. & Elstein, A.S. (1990). Informal reasoning in the medical profession. In J. Voss, D.N. Perkins & J. Segal (Eds.), Informal reasoning in education (pp. 17–35). Hillsdale, NJ: Erlbaum. Christensen, C. & Elstein, A.S. (1990). Informal reasoning in the medical profession. In J. Voss, D.N. Perkins & J. Segal (Eds.), Informal reasoning in education (pp. 17–35). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
go back to reference Corby, B. & Mills, Ch. (1986). Child abuse: Risks and resources. British Journal of Social Work, 16, 531–542. Corby, B. & Mills, Ch. (1986). Child abuse: Risks and resources. British Journal of Social Work, 16, 531–542.
go back to reference Gilgun, J.F. (1988). Decision–making in interdisciplinary treatment teams. Child Abuse & Neglect, 12, 231–239.CrossRefPubMed Gilgun, J.F. (1988). Decision–making in interdisciplinary treatment teams. Child Abuse & Neglect, 12, 231–239.CrossRefPubMed
go back to reference Gilliam, J.E. & Coleman, M.C. (1981). Who influences IEP committee decisions? Exceptional Children, 48, 642–644. Gilliam, J.E. & Coleman, M.C. (1981). Who influences IEP committee decisions? Exceptional Children, 48, 642–644.
go back to reference Groot, R.I. de & Snel, G. (1992). Diagnose– en indicatiestelling in de jeugdhulpverlening: Eindrapport van een onderzoek naar de voorwaarden voor de realisatie van een optimale diagnostiek in de jeugdhulpverlening. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, Vakgroep Pedagogische Wetenschappen. Groot, R.I. de & Snel, G. (1992). Diagnose– en indicatiestelling in de jeugdhulpverlening: Eindrapport van een onderzoek naar de voorwaarden voor de realisatie van een optimale diagnostiek in de jeugdhulpverlening. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, Vakgroep Pedagogische Wetenschappen.
go back to reference HaNo–Roth, F., Longabaugh, R. & Ryback, R. (1973). Mental health: Systems and non–systems. British Journal of Medical Psychology , 46, 317–336. HaNo–Roth, F., Longabaugh, R. & Ryback, R. (1973). Mental health: Systems and non–systems. British Journal of Medical Psychology , 46, 317–336.
go back to reference Jäger, R.S. (1986). Der diagnostische Prozess: Eine Diskussion psychologischer und methodischer Randbedingungen. Göttingen: Verlag für Psychologie Dr. C.J. Hogrefe. Jäger, R.S. (1986). Der diagnostische Prozess: Eine Diskussion psychologischer und methodischer Randbedingungen. Göttingen: Verlag für Psychologie Dr. C.J. Hogrefe.
go back to reference Jäger, R.S. & Petermann, F. (Hrsg.) (1992). Psychologische Diagnostik: Ein Lehrbuch (2e veränderte Auflage). Weinheim: Psychologie Verlags Union. Jäger, R.S. & Petermann, F. (Hrsg.) (1992). Psychologische Diagnostik: Ein Lehrbuch (2e veränderte Auflage). Weinheim: Psychologie Verlags Union.
go back to reference Kleinmuntz, B. (1990). Why we still use our heads instead of formulas: Toward an integrative approach. Psychological Bulletin, 107, 211–228.CrossRef Kleinmuntz, B. (1990). Why we still use our heads instead of formulas: Toward an integrative approach. Psychological Bulletin, 107, 211–228.CrossRef
go back to reference Knorth, E.J. & Smit, M. (Red.) (1990). Residentiële jeugdhulpverlening: Mogelijkheden voor planmatig werken. Apeldoorn: Garant. Knorth, E.J. & Smit, M. (Red.) (1990). Residentiële jeugdhulpverlening: Mogelijkheden voor planmatig werken. Apeldoorn: Garant.
go back to reference Luce, R.D. & Raiffa, H. (1957). Games and decisions: Introduction and critical survey. New York: Wiley. Luce, R.D. & Raiffa, H. (1957). Games and decisions: Introduction and critical survey. New York: Wiley.
go back to reference Meehl, P.E. (1954). Clinical versus statistical prediction: A theoretical analysis and review of the evidence. Minneapolis: University of Minnesota Press.CrossRef Meehl, P.E. (1954). Clinical versus statistical prediction: A theoretical analysis and review of the evidence. Minneapolis: University of Minnesota Press.CrossRef
go back to reference Pfeiffer, S.I. & Naglieri, J.A. (1983). An investigation of multidisciplinary team decision making. Journal of Learning Disabilities, 16, 588–590.CrossRefPubMed Pfeiffer, S.I. & Naglieri, J.A. (1983). An investigation of multidisciplinary team decision making. Journal of Learning Disabilities, 16, 588–590.CrossRefPubMed
go back to reference Pijnenburg, H.M. (1989, november). Diagnostic decision making in a multidisciplinary team. Paper gepresenteerd tijdens het First European Congress of Residential Youth Care, De Haan, België. Pijnenburg, H.M. (1989, november). Diagnostic decision making in a multidisciplinary team. Paper gepresenteerd tijdens het First European Congress of Residential Youth Care, De Haan, België.
go back to reference Pijnenburg, H.M. & Bruyn, E.E.J. De (1992). The coding system for protocols of clinical conferences (CSPCC): A reliability and validation study. Technical Report 9210. Nijmegen: Katholieke Universiteit, Nijmeegs Instituut voor Cognitie en Informatie. Pijnenburg, H.M. & Bruyn, E.E.J. De (1992). The coding system for protocols of clinical conferences (CSPCC): A reliability and validation study. Technical Report 9210. Nijmegen: Katholieke Universiteit, Nijmeegs Instituut voor Cognitie en Informatie.
go back to reference Pijnenburg, H.M. & Bruyn, E.E.J. De (in druk). The quality of clinical team decision making in residential and non–residential youth care. In H.E. Colla, T. Gabriel, S. Millham, S. Müller–Teusler & M. Winkler (Hrsg.), Handbuch Heimerziehung und Pflegekinderwesen in Europa. Neuwied: Luchterhand Verlag. Pijnenburg, H.M. & Bruyn, E.E.J. De (in druk). The quality of clinical team decision making in residential and non–residential youth care. In H.E. Colla, T. Gabriel, S. Millham, S. Müller–Teusler & M. Winkler (Hrsg.), Handbuch Heimerziehung und Pflegekinderwesen in Europa. Neuwied: Luchterhand Verlag.
go back to reference Ridder, D.T.D. de (1992). Beslissingsondersteuning bij klinische beoordelingen. De Psycholoog, 27, 105–110. Ridder, D.T.D. de (1992). Beslissingsondersteuning bij klinische beoordelingen. De Psycholoog, 27, 105–110.
go back to reference Rispens, J. (1984). Het gebruik van diagnostische modellen. In J. Rispens, E. Carlier & P. Schoorl (Red.), Diagnostiek in de hulpverlening: Methodische aspecten van de diagnostiek van opvoedings– en leermoeilijkheden (pp. 9–40). Lisse: Swets & Zeitlinger. Rispens, J. (1984). Het gebruik van diagnostische modellen. In J. Rispens, E. Carlier & P. Schoorl (Red.), Diagnostiek in de hulpverlening: Methodische aspecten van de diagnostiek van opvoedings– en leermoeilijkheden (pp. 9–40). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Rispens, J., Carlier, E. & Schoorl, P. (Red.) (1990). Diagnostiek in de hulpverlening: Methodische aspecten. Amsterdam: Swets & Zeitlinger. Rispens, J., Carlier, E. & Schoorl, P. (Red.) (1990). Diagnostiek in de hulpverlening: Methodische aspecten. Amsterdam: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Ross, J., Mercer, C., Hendrickson, J.M., Peterson, S.K. & Hughes, Ch. (1985). The multidisciplinary team: Reaching beyond traditional assessment. International Journal of Partial Hospitalization, 3, 117–129. Ross, J., Mercer, C., Hendrickson, J.M., Peterson, S.K. & Hughes, Ch. (1985). The multidisciplinary team: Reaching beyond traditional assessment. International Journal of Partial Hospitalization, 3, 117–129.
go back to reference Ruijssenaars, W. & Bruyn, E. De (1987). Expertsystemen in de klinische diagnostiek. De Psycholoog, 22, 6–9. Ruijssenaars, W. & Bruyn, E. De (1987). Expertsystemen in de klinische diagnostiek. De Psycholoog, 22, 6–9.
go back to reference Shaddock, A.J. & Batchler, M.W. (1986). An analysis of the use of teleconferencing to support a rural early intervention program. Exceptional Children, 33, 215–219. Shaddock, A.J. & Batchler, M.W. (1986). An analysis of the use of teleconferencing to support a rural early intervention program. Exceptional Children, 33, 215–219.
go back to reference Tack, W.H. (1982). Der diagnostische Prozess als Entscheidungsprozess. In K. Pawlik (Hrsg.), Diagnose der Diagnostik: Beiträge zur Diskussion der psychologischen Diagnostik in der Verhaltens–modification (pp. 103–130). Stuttgart: Ernst Klett. Tack, W.H. (1982). Der diagnostische Prozess als Entscheidungsprozess. In K. Pawlik (Hrsg.), Diagnose der Diagnostik: Beiträge zur Diskussion der psychologischen Diagnostik in der Verhaltens–modification (pp. 103–130). Stuttgart: Ernst Klett.
go back to reference Vries, N.K. de (1993). Groepsbeslissingen. In P. Koele & J. van der Pligt (Red.), Beslissen en beoordelen (pp. 251–284). Amsterdam: Boom. Vries, N.K. de (1993). Groepsbeslissingen. In P. Koele & J. van der Pligt (Red.), Beslissen en beoordelen (pp. 251–284). Amsterdam: Boom.
go back to reference Weinstein, M.C. & Fineberg, H.V. (1980). Clinical decision analysis. Philadelphia: Saunders. Weinstein, M.C. & Fineberg, H.V. (1980). Clinical decision analysis. Philadelphia: Saunders.
go back to reference Westenberg, M.R.M. & Koele, P. (1993). Klinische besliskunde. In P. Koele & J. van der Pligt (Red.), Beslissen en beoordelen (pp. 346–373). Amsterdam: Boom. Westenberg, M.R.M. & Koele, P. (1993). Klinische besliskunde. In P. Koele & J. van der Pligt (Red.), Beslissen en beoordelen (pp. 346–373). Amsterdam: Boom.
go back to reference Ysseldyke, J.E., Algozinne, B. & Mitchell, J. (1982). Special education team decision making: An analysis of current practice. The Personnel and Guidance Journal, 60, 308–313. Ysseldyke, J.E., Algozinne, B. & Mitchell, J. (1982). Special education team decision making: An analysis of current practice. The Personnel and Guidance Journal, 60, 308–313.
go back to reference Ysseldyke, J.E., Thurlow, M., Graden, J., Wesson, C., Algozinne, B. & Deno, S. (1983). Generalizations from five years of research on assessment and decision making: The University of Minnesota Institute. Exceptional Education Quarterly, 4, 75–93. Ysseldyke, J.E., Thurlow, M., Graden, J., Wesson, C., Algozinne, B. & Deno, S. (1983). Generalizations from five years of research on assessment and decision making: The University of Minnesota Institute. Exceptional Education Quarterly, 4, 75–93.
Metagegevens
Titel
Psychodiagnostische besluitvorming in teamverband
Auteurs
Drs. H. M. Pijnenburg
Prof. dr. E. E. J. De Bruyn
Publicatiedatum
01-06-2000
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2000
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060761