Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

03-03-2020 | Onderzoeksartikel

(On)gezond gamegedrag van Nederlandse jongeren

Auteurs: A. J. van Rooij, N. Dalinghaus, R. van den Eijnden

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 2/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Spelen hoort bij een gezond leven: digitaal spelen net zo zeer. De analyses in dit artikel laten zien dat gamen – ook frequent gamen – niet gepaard hoeft te gaan met geestelijke of lichamelijke gezondheidsproblemen. In tegendeel: hobbygamers roken, blowen en drinken minder vaak dan niet-gamende jongeren – ze spelen zo’n 14 uur per week en ervaren weinig problemen. Zo’n 7 % van de jongens behoort tot de risicogamende groep. Deze groep vertoont vijf keer zo vaak lichamelijke en geestelijke gezondheidsproblemen en speelt gemiddeld zo’n 23 uur per week. Het advies aan professionals is dan ook om waakzaam te zijn bij extreem gamegedrag, zeker als dit samenhangt met andere problemen.
Literatuur
1.
go back to reference Sonck N, Haan JD. Media: tijd in beeld. Den Haag: SCP; 2015. pag. 148. Sonck N, Haan JD. Media: tijd in beeld. Den Haag: SCP; 2015. pag. 148.
2.
go back to reference Rooij AJ van, Schoenmakers TM. Monitor internet en jongeren 2010–2012. Het (mobiele) gebruik van sociale media en games door jongeren. Rotterdam: Center for Behavioral Internet Science & IVO; 2013. Rooij AJ van, Schoenmakers TM. Monitor internet en jongeren 2010–2012. Het (mobiele) gebruik van sociale media en games door jongeren. Rotterdam: Center for Behavioral Internet Science & IVO; 2013.
3.
go back to reference Stevens G, Dorsselaer S van, Boer M, et al. Gezondheid en welzijn van jongeren in Nederland. Utrecht, Den Haag: Universiteit Utrecht, Trimbos Instituut, SCP; 2017. Stevens G, Dorsselaer S van, Boer M, et al. Gezondheid en welzijn van jongeren in Nederland. Utrecht, Den Haag: Universiteit Utrecht, Trimbos Instituut, SCP; 2017.
4.
go back to reference Lemmens JS, Valkenburg PM, Gentile DA. The internet gaming disorder scale. Psychol Assess. 2015;27(2):567–82.CrossRef Lemmens JS, Valkenburg PM, Gentile DA. The internet gaming disorder scale. Psychol Assess. 2015;27(2):567–82.CrossRef
5.
go back to reference American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5e druk. DSM‑5. Arlington: American Psychiatric Association; 2013.CrossRef American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5e druk. DSM‑5. Arlington: American Psychiatric Association; 2013.CrossRef
Metagegevens
Titel
(On)gezond gamegedrag van Nederlandse jongeren
Auteurs
A. J. van Rooij
N. Dalinghaus
R. van den Eijnden
Publicatiedatum
03-03-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 2/2020
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-020-00211-w