Inleiding Berichten in de media veronderstellen een toename van het aantal kinderen dat niet zindelijk voor het eerst naar school gaat. Het doel van dit onderzoek was om na te gaan of er daadwerkelijk een toename is in het aantal kinderen dat niet zindelijk op school komt.
Methoden Er werd een web-based enquête ontwikkeld. Deze werd per mail naar alle basisscholen van Nederland (n = 6000) gestuurd. De enquête werd ingevuld door docenten van het basisonderwijs. Alle gegevens werden geanonimiseerd verwerkt.
Resultaten Vier procent van alle kinderen die voor het eerst naar de basisschool gaan, blijkt niet zindelijk te zijn. Het probleem van niet zindelijk naar school gaan wordt in toenemende mate als probleem gezien door docenten. Pedagogische factoren, gedragsfactoren bij het kind, medische problemen en psychosociale stress worden het meest als oorzaak aangegeven.
Conclusie Het percentage kinderen dat niet zindelijk voor het eerst naar de basisschool gaat is niet hoger dan in de jaren ’90 van de vorige eeuw. Docenten geven aan dat ze niet zindelijke kinderen in de klas wel toenemend als een probleem ervaren. Meer onderzoek is nodig om te achterhalen welke kinderen het risico lopen om niet zindelijk naar school te gaan. Deze informatie kan helpen om de hulpverlening voor deze groep kinderen te verbeteren.