In dit onderzoek hebben wij de huidige vorm van onderwijs over en vaardigheden met neonatale reanimatie bij eerstejaars artsassistenten kindergeneeskunde onderzocht met een enquête onder eerstejaars arts-assistenten kindergeneeskunde cohort 2005. De vragen betroffen relevante werkervaring voor de start van de opleiding, gevolgde reanimatiecursussen, onderwijs over neonatale reanimatie en zelfvertrouwen ten aanzien van neonatale reanimatie uitgedrukt op een schaal van 1-10. Daarnaast werd de ervaring met acute opvang geïnventariseerd in theoretisch en praktisch onderwijs, en in reallife met respectievelijk zonder supervisie. Eerstejaars arts-assistenten kindergeneeskunde bleken beperkte competenties te hebben voor neonatale reanimatie bij aanvang van de zelfstandige acute opvang van neonaten. Desondanks blijkt dat eerstejaars arts-assistenten kindergeneeskunde gemiddeld veel zelfvertrouwen hebben, wat kan wijzen op zich onvoldoende bewust zijn van mogelijk nog niet-adequate kennis, vaardigheden en gedrag nodig voor het uitvoeren van neonatale reanimatie. In Nederland is behoefte aan (meer) gestructureerd onderwijs over neonatale reanimatie aan eerstejaars arts-assistenten kindergeneeskunde voordat zij zelf opvang van pasgeborenen gaan doen.