Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-03-2003 | Frictie

Mythen en het leren lezen

Auteur: Dr. Kees Vernooy

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Er is geen gebied waar zoveel mythen – ook wel conventionele wijsheden genoemd – over bestaan als over het leren lezen. het probleem van die mythen is dat ze dikwijls belemmerend werken om juist leerlingen met leesproblemen beter te leren lezen. Onderzoeksgegevens over de effecten van mythen worden veelal door de aanhangers van de mythen niet geaccepteerd. Men gelooft namelijk sterk in de waarde van de eigen mythen. In deze rubriek wordt een aantal veelvoorkomende mythen – in willekeurige volgorde – behandeld.
Voetnoten
1
fonemisch bewustzijn: het besef dat er betekenisonderscheidende spraakklanken zijn.
 
Literatuur
go back to reference Allington, R.L. & Walmsley (ed.) (1995). No quick fix. Rethinking literacy programs in America’s elementary schools. New Vork: Teachers College Press. Allington, R.L. & Walmsley (ed.) (1995). No quick fix. Rethinking literacy programs in America’s elementary schools. New Vork: Teachers College Press.
go back to reference Hol, G. e.a. (1995). De effectiviteit van methodes voor aanvankelijk leesonderwijs. Utrecht: Hol, G. e.a. (1995). De effectiviteit van methodes voor aanvankelijk leesonderwijs. Utrecht:
go back to reference Lansu, T. & Plasman, J. (1987). Veilig Leren Lezen. Lansu, T. & Plasman, J. (1987). Veilig Leren Lezen.
go back to reference Een kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de gebruikerservaring van de handleiding. Utrecht: Vakgroep Onderwijskunde. Een kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de gebruikerservaring van de handleiding. Utrecht: Vakgroep Onderwijskunde.
go back to reference National Reading Panel (2000). Teaching children to read: an evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. Bethesda, MD: Nationallnstitute of Child Health and Human Development. National Reading Panel (2000). Teaching children to read: an evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. Bethesda, MD: Nationallnstitute of Child Health and Human Development.
go back to reference Pressley, Michael (2002). Reading instruction that works. The casefor balanced teaching. Second Edition. New Vork: The Guilford Press. Pressley, Michael (2002). Reading instruction that works. The casefor balanced teaching. Second Edition. New Vork: The Guilford Press.
go back to reference Snow, Catherine E. In: National Research Council (1998). Preventing reading difficulties in young children. Washington, DC: National Academy Press. Snow, Catherine E. In: National Research Council (1998). Preventing reading difficulties in young children. Washington, DC: National Academy Press.
go back to reference Vernooy, K. (1995). Kanttekeningen bij conventionele wijsheden. Leesgoed, nr. 6. Vernooy, K. (1995). Kanttekeningen bij conventionele wijsheden. Leesgoed, nr. 6.
go back to reference Vernooy, K. (1998). De effecten van differentiatie op het cognitief en sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen. In: P. Ghesquière & A. Ruijssenaars (red.). Ernstige leer- en gedragsproblemen op school. Leuven: ACCO. Vernooy, K. (1998). De effecten van differentiatie op het cognitief en sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen. In: P. Ghesquière & A. Ruijssenaars (red.). Ernstige leer- en gedragsproblemen op school. Leuven: ACCO.
Metagegevens
Titel
Mythen en het leren lezen
Auteur
Dr. Kees Vernooy
Publicatiedatum
01-03-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2003
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059491