Het woord ‘kwaliteit’ stamt af van het Latijnse woord ‘qualitas’. Dit betekent ‘eigenschap’, ‘hoedanigheid’ of ‘karakter’. Meestal bedoel je er iets positiefs mee: ‘wij willen kwaliteit leveren’. De Kwaliteitswet zorginstellingen vereist dat instellingen verantwoorde zorg leveren. In de Nederlandse apotheeknorm (NAN) wordt aangegeven wat er in de openbare apotheek wordt verstaan onder ‘verantwoorde’ zorg. KNMP-richtlijnen maken duidelijk hoe je in de praktijk verantwoord kunt handelen. De KNMP heeft een voorbeeldkwaliteitszorgsysteem ontwikkeld met een kwaliteitshandboek, procedures, werkinstructies en formulieren. De cirkel van Deming (plan, do, check, act) biedt een principe waarmee een organisatie de kwaliteit steeds verder kan verbeteren. Een apotheek met een goed functionerend kwaliteitszorgsysteem kan zich laten certificeren. De Stichting HKZ heeft op basis van de ISO-normen HKZ-normen opgesteld voor de zorgsector. Een HKZ-certificaat maakt duidelijk dat de apotheek op goede en structurele wijze bezig is met kwaliteitszorg.