Er zijn publicaties die suggereren dat kauwgom kauwen een positief effect zou kunnen hebben op aandacht en concentratie. Door het toestaan van kauwgom tijdens proefwerken zouden leerlingen van middelbare scholen misschien hogere cijfers kunnen halen. Eerdere studies gebruikten echter kleine steekproeven en de resultaten waren niet eenduidig. Om het gebruik van kauwgom goed uit te zoeken, randomiseerden wij een grote groep middelbare scholieren naar kauwgom/geen kauwgom kauwen tijdens het maken van proefwerken. 378 havo/vwo-leerlingen werden gerandomiseerd in twee groepen van gelijke grootte. Vlak voor een toets kreeg de ene groep kauwgom, de andere groep niet. De toetsresultaten tussen deze groepen werden per klas met elkaar vergeleken. Ook werden effecten van kauwgom kauwen bestudeerd op het resultaat van proefwerken in alfa- en bètavakken en bij jongens en meisjes.
Er bleek geen significant verschil in score te zijn tussen de groepen met en zonder kauwgom, op proefwerken van verschillende vakken. Er werd eveneens geen effect van kauwgom kauwen gevonden op toetsresultaten, noch in bèta-, noch in alfavakken. Wanneer de leerlingen naar geslacht werden onderverdeeld, bleek er een significant negatief effect te zijn van kauwgom kauwen op de toets resultaten van de meisjes (n = 90), maar niet op die van de jongens (n = 64). De overall conclusie is dat er geen effect werd gevonden van kauwgom kauwen op de toetsprestaties. Er lijkt daarom geen reden om schoolbeleid ten aanzien van kauwgom tijdens het maken van een proefwerk aan te passen.