Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2012 | Artikelen

Kanteling lukt alleen via vraaglogica

Auteur: Alfons Ravelli

Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 2/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De auteur bespreekt in dit artikel zijn visie op de competenties die de ‘nieuwe professional’ nodig heeft. Deze moet een expert worden in de vraaglogica en hiervoor ook de ruimte opeisen.
Hij bespreekt de competenties die Movisie heeft ontwikkeld en de pogingen om deze te vergelijken met de competenties van een aantal sociaal agogische opleidingen. Het is goed gelukt te formuleren wat de sociale professional moet kunnen, zo stelt hij, maar dit gaat niet op voor de kennis, vaardigheden en attituden die de professional daarvoor nodig heeft. Daarna maakt hij een onderscheid tussen de begrippen ‘eigen kracht’ en ‘eigen verantwoordelijkheid’. In het verlengde daarvan bespreekt hij de competenties die een sociale professional nodig heeft om goed te kunnen opereren in het gebied van de vraaglogica.
Hij eindigt zijn artikel met een oproep aan alle sociale professionals om de vraaglogica als hun core business op te eisen.
Literatuur
go back to reference Baart, A. (2011). Theorie van de presentie. Den Haag: Boom Lemma uitgevers. Baart, A. (2011). Theorie van de presentie. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.
go back to reference Baecke, Jos (2011). Focus op eigen kracht van professionals. Jeugbeleid, 2, 69–74. Baecke, Jos (2011). Focus op eigen kracht van professionals. Jeugbeleid, 2, 69–74.
go back to reference Berg, I. K., & Dolan, Y. (2002). Praktijk van oplossingen. Lisse: Swets & Zeitlinger. Berg, I. K., & Dolan, Y. (2002). Praktijk van oplossingen. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Burr, V. (2003). Social constructionism. East Sussex: Routledge. Burr, V. (2003). Social constructionism. East Sussex: Routledge.
go back to reference Dam, C. Van, &Vlaar, P., (2011). Handreiking professioneel ondersteunen. Utrecht: Movisie. Dam, C. Van, &Vlaar, P., (2011). Handreiking professioneel ondersteunen. Utrecht: Movisie.
go back to reference Dekerf, J. & Plasschaert, S. (2007). Family Group Conference: een nieuwe werkvorm in de bijzondere jeugdbijstand? Leuven: Katholieke Universiteit Leuven. Dekerf, J. & Plasschaert, S. (2007). Family Group Conference: een nieuwe werkvorm in de bijzondere jeugdbijstand? Leuven: Katholieke Universiteit Leuven.
go back to reference Dijstelbloem, H., Meurs, P. & Schrijvers, E. (2005). Vertrouwen in de buurt. Amsterdam: Amsterdam University Press. Dijstelbloem, H., Meurs, P. & Schrijvers, E. (2005). Vertrouwen in de buurt. Amsterdam: Amsterdam University Press.
go back to reference Eigen Kracht centrale. (2011). Eigen Kracht vraagt om een andere mindset. Zwolle: Eigen Kracht centrale. Eigen Kracht centrale. (2011). Eigen Kracht vraagt om een andere mindset. Zwolle: Eigen Kracht centrale.
go back to reference Hermanns, Jo (1991). Het sociaal kapitaal van jonge kinderen. Amsterdam: SWP. Hermanns, Jo (1991). Het sociaal kapitaal van jonge kinderen. Amsterdam: SWP.
go back to reference Hilhorst, Pieter (2009). De filosofie van de jaren tien. In: De Volkskrant, 29 december 2009. Hilhorst, Pieter (2009). De filosofie van de jaren tien. In: De Volkskrant, 29 december 2009.
go back to reference Jacobs, H. & Goris, P. (2011). Scenario’s Transitie Jeugdzorg: punt aan de horizon. Jeugdbeleid, 3, 139–146. Jacobs, H. & Goris, P. (2011). Scenario’s Transitie Jeugdzorg: punt aan de horizon. Jeugdbeleid, 3, 139–146.
go back to reference Jong, P. de, &Berg, K., (2000). Kracht van oplossingen. Lisse: Swets & Zeitlinger. Jong, P. de, &Berg, K., (2000). Kracht van oplossingen. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Liefhebber, S. & Dam, C. van (2010). Vergelijking van competenties in de BCP’s, Mbo-kwalificatiedossiers en de Hbo-opleidingprofielen met de kenmerken van de Bakens WNS en de Handreiking Professioneel ondersteunen. Utrecht: Movisie. Liefhebber, S. & Dam, C. van (2010). Vergelijking van competenties in de BCP’s, Mbo-kwalificatiedossiers en de Hbo-opleidingprofielen met de kenmerken van de Bakens WNS en de Handreiking Professioneel ondersteunen. Utrecht: Movisie.
go back to reference Oostrik, H. (2007). In plaats van schorsen. Esch: Quirijn. Oostrik, H. (2007). In plaats van schorsen. Esch: Quirijn.
go back to reference Putnam, R.D. (2000). Bowling alone. New York: Simon & Schuster. Putnam, R.D. (2000). Bowling alone. New York: Simon & Schuster.
go back to reference Ravelli, A. & Susteren, H. v. (2003). Hulpverlening en Rotondes. Tijdschrift voor SPH, 51, 20–24. Ravelli, A. & Susteren, H. v. (2003). Hulpverlening en Rotondes. Tijdschrift voor SPH, 51, 20–24.
go back to reference Wijnen-Lunenburg, P., Beek, F. van, Bijl, B., Gramberg, P. & Slot, W. (2008). De familie aan zet. Duivendrecht/Voorhout: VU / PI-research / WESP. Wijnen-Lunenburg, P., Beek, F. van, Bijl, B., Gramberg, P. & Slot, W. (2008). De familie aan zet. Duivendrecht/Voorhout: VU / PI-research / WESP.
Metagegevens
Titel
Kanteling lukt alleen via vraaglogica
Auteur
Alfons Ravelli
Publicatiedatum
01-06-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Jeugdbeleid / Uitgave 2/2012
Print ISSN: 1873-9482
Elektronisch ISSN: 1876-6056
DOI
https://doi.org/10.1007/s12451-012-0021-8