Voogdt-Pruis H, Gorgels T, Van Ree J, Van Hoef L, Beusmans G. Hoe ervaren hoogrisicopatiënten CVRM door een praktijkondersteuner? Tijdschr praktijkonderst 2010;5:136-43.
Doel Chronisch zieken blijken meer tevreden te zijn met de zorg wanneer gezondheidscentra verpleegkundigen bij die zorg betrekken. Wij onderzochten hoe hoogrisicopatiënten cardiovasculair risicomanagement (CVRM) door een praktijkondersteuner ervaren, en of deze ervaringen variëren al naar gelang de achtergrondkenmerken van patiënten.
Methode Aan het einde van een gerandomiseerd onderzoek ontvingen patiënten een vragenlijst. Zes gezondheidscentra deden mee aan het onderzoek. In totaal ging het om 701 patiënten met ten minste 10% risico op sterfte aan hart- en vaatziekten (HVZ). Van hen had 90% al een HVZ doorgemaakt. Mensen die diabetes hadden en/of vaker dan 1 keer per jaar een specialist bezochten, vielen buiten het onderzoek. De helft van de patiënten bezocht de praktijkondersteuner en de andere helft ontving reguliere zorg van de huisarts.
Resultaten De respons bedroeg 69%. Patiënten waren meer tevreden met CVRM door praktijkondersteuners. Gezondheid en persoonlijke kenmerken (zoals leeftijd, opleidingsniveau en geslacht) van patiënten hingen significant samen met de ervaringen. Vergeleken met niet-rokers zouden rokers de praktijkondersteuner minder aanbevelen aan anderen. Ook voelden rokers zich vaker dan niet-rokers ‘op de vingers getikt’, vonden ze het consult ‘stroef verlopen’ en vonden ze dat de praktijkondersteuner zich minder kon ‘inleven in hun persoonlijke situatie’ en minder ‘goed kon uitleggen’.
Conclusie De meeste patiënten zijn positief gestemd over CVRM door de praktijkondersteuner. Het CVRM-spreekuur kan mogelijk nog verbeterd worden door meer aandacht te besteden aan motiverende gespreksvoering aan vooral rokers.