Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-03-2000 | Praktisch bekeken

Gedragsneurologie: de praktische betekenis voor de hulpverlening

Auteur: Dr. Ch. Njiokiktjien

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/2000

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De gedragsneurologische benadering kan een belangrijke bijdrage leveren aan het onderzoek en de behandeling van kinderen en jeugdigen met emotionele of gedragsproblemen. Aan de hand van enige praktische voorbeelden wordt geïllustreerd hoe deze benadering consequenties heeft voor de interpretatie van stoornissen en hun behandeling. Diagnostiek en behandeling van dyspraxie, dysfatische ontwikkeling, stoornissen in de aandacht, de tijdsoriëntatie en de lichaamstaal zouden een integraal onderdeel kunnen zijn van hulpverlening. De implementatie daarvan vereist echter – zeker in de niet–residentiële setting – een grote verandering van het professionele denken en handelen.
Literatuur
go back to reference Compernolle, T. (1994). Adolescenten en volwassenen met een ADHD vallen tussen de wal van de kinderpsychiatrie en het schip van de volwassen psychiatrie. In J.K. Buitelaar (Red.), Diagnostiek en behandeling van ADHD (pp. 107–118). Utrecht: Stichting Onderwijs en Voorlichting. Compernolle, T. (1994). Adolescenten en volwassenen met een ADHD vallen tussen de wal van de kinderpsychiatrie en het schip van de volwassen psychiatrie. In J.K. Buitelaar (Red.), Diagnostiek en behandeling van ADHD (pp. 107–118). Utrecht: Stichting Onderwijs en Voorlichting.
go back to reference Farber, D. & Njiokiktjien, C. (Eds.) (1993). Pediatric Behavioural Neurology. Vol. 4. Developing Brain and Cognition. Amsterdam: Suyi Publications. Farber, D. & Njiokiktjien, C. (Eds.) (1993). Pediatric Behavioural Neurology. Vol. 4. Developing Brain and Cognition. Amsterdam: Suyi Publications.
go back to reference Gobin, A. (1993). Syndromen en leerstoornissen. In C. Njiokiktjien & A. Gobin, Kinderen met leerstoornissen. Handleiding bij het neurologisch onderzoek (pp. 137–163). Utrecht: Bunge. Gobin, A. (1993). Syndromen en leerstoornissen. In C. Njiokiktjien & A. Gobin, Kinderen met leerstoornissen. Handleiding bij het neurologisch onderzoek (pp. 137–163). Utrecht: Bunge.
go back to reference Hoofdakker, R.H. van den (1980). Over hersenen en gedrag in de psychiatrie. Maandblad voor de Geestelijke volksgezondheid, 5, 403–424. Hoofdakker, R.H. van den (1980). Over hersenen en gedrag in de psychiatrie. Maandblad voor de Geestelijke volksgezondheid, 5, 403–424.
go back to reference Kagan, J. (1966). Reflection–Impulsivity, the generality and dynamics of conceptual tempo. Journal of Abnormal Psychology, 71, 17–24.CrossRefPubMed Kagan, J. (1966). Reflection–Impulsivity, the generality and dynamics of conceptual tempo. Journal of Abnormal Psychology, 71, 17–24.CrossRefPubMed
go back to reference Kinsbourne, M. (1991). Overfocusing: An apparent subtype of Attention Deficit–Hyperactivity Disorder. In N. Amir, I. Rapin & D. Branski (Eds.) Pediatric Neurology: Behavior and Cognition of the Child with Brain Dysfunction (pp. 18–35). Basel: Karger. Kinsbourne, M. (1991). Overfocusing: An apparent subtype of Attention Deficit–Hyperactivity Disorder. In N. Amir, I. Rapin & D. Branski (Eds.) Pediatric Neurology: Behavior and Cognition of the Child with Brain Dysfunction (pp. 18–35). Basel: Karger.
go back to reference Njiokiktjien, C. (1985). Gedragsneurologie van het kind. In J.C. van Es, J.V. Joossens, E. Mandema & G. Olthuis (Red.), Het Medisch Jaar 1985 (pp. 201–211). Utrecht: Bohn, Scheltema & Holkema. Njiokiktjien, C. (1985). Gedragsneurologie van het kind. In J.C. van Es, J.V. Joossens, E. Mandema & G. Olthuis (Red.), Het Medisch Jaar 1985 (pp. 201–211). Utrecht: Bohn, Scheltema & Holkema.
go back to reference Njiokiktjien, C. (1987). Gedragsneurologie van het kind. Vol. 1. ‘Klinische Principes’. Amsterdam: Suyi Publicaties. Njiokiktjien, C. (1987). Gedragsneurologie van het kind. Vol. 1. ‘Klinische Principes’. Amsterdam: Suyi Publicaties.
go back to reference Njiokiktjien, C. (1989). Dysfatische ontwikkeling: Klinisch belang en neurologische achtergronden. Tijdschrift voor Kindergeneeskunde , 57, 106–112.PubMed Njiokiktjien, C. (1989). Dysfatische ontwikkeling: Klinisch belang en neurologische achtergronden. Tijdschrift voor Kindergeneeskunde , 57, 106–112.PubMed
go back to reference Njiokiktjien, C. (1990). Dysphatische Entwicklung. Klinische Bedeutung und neurologische Hintergründe. Acta Paedopsychiatrica, 53, 126–137 (Engelse versie in European Journal of Child and Adolescent Psychiatry, idem).PubMed Njiokiktjien, C. (1990). Dysphatische Entwicklung. Klinische Bedeutung und neurologische Hintergründe. Acta Paedopsychiatrica, 53, 126–137 (Engelse versie in European Journal of Child and Adolescent Psychiatry, idem).PubMed
go back to reference Njiokiktjien, C. & Sonneville, L. de (1992). Attention Deficit disorders. Pathogenesis and differential diagnosis. In A. Benton, H. Levin, G. Moretti & D. Riva (Eds.), Developmental Neuropsychology (pp. 128–158). Milano: FrancoAngeli. Njiokiktjien, C. & Sonneville, L. de (1992). Attention Deficit disorders. Pathogenesis and differential diagnosis. In A. Benton, H. Levin, G. Moretti & D. Riva (Eds.), Developmental Neuropsychology (pp. 128–158). Milano: FrancoAngeli.
go back to reference Samuels, C.A. (1986). Basis for infant's developing self–awareness. Human Development, 29, 36–48.CrossRef Samuels, C.A. (1986). Basis for infant's developing self–awareness. Human Development, 29, 36–48.CrossRef
go back to reference Tan, X.S.T. (1990). Dysphatische ontwikkeling. In P. De Meyere & L. Heylen (Eds.), Omtrent Logopedie 6 (pp. 145–166). Antwerpen: Proceedings XI Congress VVL (Belgische Vereniging voor Logopedie). Tan, X.S.T. (1990). Dysphatische ontwikkeling. In P. De Meyere & L. Heylen (Eds.), Omtrent Logopedie 6 (pp. 145–166). Antwerpen: Proceedings XI Congress VVL (Belgische Vereniging voor Logopedie).
go back to reference Verhulst, F.C. & Verheij, F. (Red.) (1992). Kinder– en jeugdpsychiatrie. Onderzoek en diagnostiek. Assen: Van Gorcum. Verhulst, F.C. & Verheij, F. (Red.) (1992). Kinder– en jeugdpsychiatrie. Onderzoek en diagnostiek. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Visser, H. (1994). Pillen voor de ziel. NRC Handelsblad, Wet. Bijlage 110594, 3. Visser, H. (1994). Pillen voor de ziel. NRC Handelsblad, Wet. Bijlage 110594, 3.
go back to reference Verschoor, A. & Njiokiktjien, C. (1992). Motoriek en praxie in de ontwikkeling. In B. Hopkins & A. Vermeer (Eds.), Kinderen in beweging (pp. 25–35). Amsterdam: VU–uitgeverij. Verschoor, A. & Njiokiktjien, C. (1992). Motoriek en praxie in de ontwikkeling. In B. Hopkins & A. Vermeer (Eds.), Kinderen in beweging (pp. 25–35). Amsterdam: VU–uitgeverij.
Metagegevens
Titel
Gedragsneurologie: de praktische betekenis voor de hulpverlening
Auteur
Dr. Ch. Njiokiktjien
Publicatiedatum
01-03-2000
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 1/2000
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060754