Beschadiging aan de frontale hersengebieden, met name de prefrontale delen, kan significante problemen in het executief functioneren veroorzaken. Dit kan zich uiten in het onvermogen om te plannen, een beperkte zelfregulatie, moeite met initiatief nemen en in sociaal onverantwoord gedrag (
Barrash, Tranel & Anderson, 2000;
Eslinger & Damasio, 1985;
Grattan, Bloomer, Archambault & Eslinger, 1994;
Lezak, 1995;
Stuss & Benson, 1986). Dergelijke functiestoornissen komen niet alleen voor bij volwassenen, maar kunnen ook veroorzaakt worden door frontaal hersenletsel bij kinderen. Onderzoek heeft aangetoond dat zulk letsel bij kinderen kan leiden tot verscheidene cognitieve functiestoornissen en gedragsproblemen, zoals impulsiviteit, moeite met het onderdrukken van sociaal ongewenste gedachten of gedragingen, aandachts- en/of concentratieproblemen, afleidbaarheid en leerstoornissen (
Benton, 1991;
Eslinger, Biddle, Pennington & Page, 1999;
Grattan & Eslinger, 1991;
Marlowe, 1992;
Mateer & Williams, 1991;
Williams & Mateer, 1992). Naast verworven hersenletsel kunnen executieve functieproblemen ook voorkomen bij aangeboren stoornissen of ziekten, zoals
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (
adhd:
Shallice et al., 2002) of diabetes (
Northam et al., 2001). …