Voor het verzekeringsgeneeskundig protocol Depressieve stoornis hebben wij een implementatiestrategie ontwikkeld en die uitgevoerd in een nascholingscursus voor verzekeringsartsen. Deze implementatiestrategie bestond uit een training, waarin de verzekeringsartsen leerden het protocol Depressieve stoornis toe te passen. In deze studie wordt de implementatiestrategie geëvalueerd op basis van de meningen van de deelnemende verzekeringsartsen. Direct na de training en na een periode van drie maanden werden de verzekeringsartsen naar hun ervaringen gevraagd met behulp van vragenlijsten. Slechts 5% van de benaderde verzekeringsartsen deed mee. De respons op de vragenlijsten was 98%. De implementatiestrategie werd door de verzekeringsartsen gewaardeerd met een 7,7 op een schaal van 0-10. Van de deelnemende verzekeringsartsen verwachtte 81% een verbetering te kunnen realiseren in hun arbeidsongeschiktheidsbeoordelingen van cliënten met een depressie. Na drie maanden bleef de tevredenheid van de verzekeringsartsen met de implementatiestrategie onveranderd. Het veranderen van werkroutines en de tijd die benodigd is voor het kunnen toepassen van het protocol Depressieve stoornis, werd door sommige verzekeringsartsen als een barrière in de implementatie van het protocol beschouwd.