U kunt er niet meer onderuit: in alle vak- en dagbladen staan artikelen over de veranderende gezondheidszorg en over de rol van communicatie. Eerdere artikelen, met titels als ‘Van expert naar coach’, ‘Toekomst in de zorg’ en ‘Een arts moet ook zelf nadenken’, getuigen van deze nieuwe tijdgeest. Gert van Dijk, ethicus Erasmus MC, stelt dat de geneeskunde steeds meer een praatberoep wordt. Marjolijn Drent, hoogleraar interstitiële longgeneeskunde, draagt aan haar studenten uit dat bejegening het allerbelangrijkste is. Professionele communicatie is, ook binnen de tandheelkunde, een belangrijke vaardigheid om tevreden patiënten en succesvolle behandelingen te hebben. Eén van de krachtigste hulpmiddelen om de professionele communicatie op een hoger niveau te brengen, is motivational interviewing. Dit artikel wil verduidelijken op welke manier deze motiveringstechniek kan bijdragen aan de wederzijdse tevredenheid bij patiënt en professional en aan het succes van de behandelingen.