Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11. Amnesieën

Auteur : Ben van Cranenburgh

Gepubliceerd in: Neuropsychologie

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Geheugen is niet één ding. Er zijn verschillende vormen en indelingen van geheugen. Geheugen is daarom nooit ‘in zijn geheel’ gestoord. Men onderscheidt het expliciete (declaratieve) geheugen: bewuste belevenissen (episodisch) en kennis (semantisch), en het impliciete geheugen: processen die nogal automatisch, onbewust verlopen, bijvoorbeeld conditionering, motorisch geheugen. Volgens de klassieke opvattingen over geheugen wordt de informatie in drie tijdsfasen opgeslagen: het ultrakorte, het korte- en het langetermijngeheugen. Bij geheugenstoornissen (amnesie) is meestal vooral het declaratieve episodische en kortetermijngeheugen gestoord. Behalve inprenting en opslag is ook het oproepen van belang. Hoe dat in zijn werk gaat, is nog een groot raadsel.
Bij de retrograde amnesie na een hersentrauma blijkt vooral het oproepen van informatie over de periode vóór het ongeval geblokkeerd. Anterograde amnesie treedt op in de periode ná het ongeval; hierbij is vooral de inprenting bemoeilijkt of onmogelijk. Verlies van geheugen heeft dramatische gevolgen: de patiënt verliest zijn greep op de loop der gebeurtenissen en dus op zijn leven. Amnesie betekent niet dat de patiënt niets kan leren. Hij vergeet bijvoorbeeld dat er gisteren geoefend is (episodisch geheugen), maar blijkt de geoefende vaardigheid wél te beheersen (procedureel geheugen). Bij iedere geheugenstoornis is het van belang om na te gaan welke vormen van geheugen niet functioneren en welke nog wel functioneren. Dan kan ingezet worden op activiteiten die nog wél mogelijk zijn en kan een adequate leer- of onthoudstrategie gekozen worden.
Literatuur
go back to reference Cohen, G., & Conway, M. (2008). Memory in the real world (3rd ed.). Psychology Press. Cohen, G., & Conway, M. (2008). Memory in the real world (3rd ed.). Psychology Press.
go back to reference Kayzer, W. (1995). Vertrouwd en o zo vreemd. Boek en DVD. VPRO. Atlas. Kayzer, W. (1995). Vertrouwd en o zo vreemd. Boek en DVD. VPRO. Atlas.
go back to reference Kolb, B., & Whishaw, I. (2015). Human neuropsychology (7th ed.). Worth Publishers. Kolb, B., & Whishaw, I. (2015). Human neuropsychology (7th ed.). Worth Publishers.
go back to reference Sacks, O. Musicophilia. New York: Knopf, (2007). Nederlandse vertaling Musicofilia, verhalen over muziek en het brein. Meulenhoff. Sacks, O. Musicophilia. New York: Knopf, (2007). Nederlandse vertaling Musicofilia, verhalen over muziek en het brein. Meulenhoff.
go back to reference Wearing, D. (2005). Forever today: A true story of lost memory and never-ending love. Corgi Books. Wearing, D. (2005). Forever today: A true story of lost memory and never-ending love. Corgi Books.
go back to reference Wilson, B., et al. (1995). Dense amnesia in a professional musician following herpes simplex virus encephalitis. Journal of Clinical Experimental Neuropsychology, 17(5), 668–81. Wilson, B., et al. (1995). Dense amnesia in a professional musician following herpes simplex virus encephalitis. Journal of Clinical Experimental Neuropsychology, 17(5), 668–81.
go back to reference Wilson, B., Kessels, R., et al. (2023). RBMT-3-NL: Rivermead behavioral memory test, Nederlandse versie. Pearson. Wilson, B., Kessels, R., et al. (2023). RBMT-3-NL: Rivermead behavioral memory test, Nederlandse versie. Pearson.
Metagegevens
Titel
Amnesieën
Auteur
Ben van Cranenburgh
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3069-0_11