Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-03-2009 | Artikelen

ADHD, wat moet je er mee?

Oproep tot bundeling van kennis

Auteur: Anneke Eenhoorn

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Begin jaren negentig is de kindertrainingsgroep ‘Samen speuren naar sporen met Joep Loep’ ontwikkeld. Tot op heden wordt de training speciaal voor kinderen met AD HD binnen diverse instellingen gebruikt. Natuurlijk is dat voor de bedenkster van de training leuk, maar het roept ook vragen op. Zeker nadat uit onderzoek is gebleken dat die kindertraining geen meetbaar effect laat zien. Waarom blijven instellingen die training dan toch aanbieden? En wat kunnen we bedenken om met trainingen voor kinderen meer effect te sorteren dat bovendien meetbaar is? In dit artikel vindt u enkele overdenkingen rond het fenomeen kindergroepstraining en effectiviteit en wordt er een voorstel gedaan om trainingsgroepen voor kinderen op een handiger manier op te zetten, zodat de deelnemende kinderen er zichtbaar en dus meetbaar beter van worden.
Literatuur
go back to reference Barkley, R.A. (1998). Opstandige Kinderen. Een compleet ouder-trainingsprogramma. Harcourt Assessment B.V. Barkley, R.A. (1998). Opstandige Kinderen. Een compleet ouder-trainingsprogramma. Harcourt Assessment B.V.
go back to reference Compernolle, Th. (1991). Zit Stil! Handleiding voor het opvoeden van overbeweeglijke kinderen. Tielt: Lannoo. Compernolle, Th. (1991). Zit Stil! Handleiding voor het opvoeden van overbeweeglijke kinderen. Tielt: Lannoo.
go back to reference Eenhoorn, A.E. (1998). Samen met Joep Loep Sporen na Speuren. Doetinchem: Graviant. Eenhoorn, A.E. (1998). Samen met Joep Loep Sporen na Speuren. Doetinchem: Graviant.
go back to reference Eerkens, M. (2008). De allerbeste opvoedmethode / Probeer maar: dit werkt. J/M voor ouders, 11, 14-20. Eerkens, M. (2008). De allerbeste opvoedmethode / Probeer maar: dit werkt. J/M voor ouders, 11, 14-20.
go back to reference Kendall, P.C., & Braswell, L. (1993). Cognitive-behavioral therapy for impulsive children (2e dr.). New York: Guilford. Kendall, P.C., & Braswell, L. (1993). Cognitive-behavioral therapy for impulsive children (2e dr.). New York: Guilford.
go back to reference Lootens, H. (1998). Ouders speuren naar sporen. Een groepstraining voor ouders van hyperactieve kinderen. Doetinchem: Graviant. Lootens, H. (1998). Ouders speuren naar sporen. Een groepstraining voor ouders van hyperactieve kinderen. Doetinchem: Graviant.
go back to reference Oord, S. van der, & Prins, P.J.M. (2007). Welke behandelmethode is effectief voor kinderen met ADHD?, Kind en Adolescent Praktijk, 6(2),58-65. Oord, S. van der, & Prins, P.J.M. (2007). Welke behandelmethode is effectief voor kinderen met ADHD?, Kind en Adolescent Praktijk, 6(2),58-65.
go back to reference Prins, P. (2005). Hoe evidence-based is de behandelpraktijk van kinderen en jongeren met ADHD?, Kind en Adolescent Praktijk, 4(3), 139-143. Prins, P. (2005). Hoe evidence-based is de behandelpraktijk van kinderen en jongeren met ADHD?, Kind en Adolescent Praktijk, 4(3), 139-143.
Metagegevens
Titel
ADHD, wat moet je er mee?
Oproep tot bundeling van kennis
Auteur
Anneke Eenhoorn
Publicatiedatum
01-03-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2009
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03088021