Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-12-2003 | Artikelen

ADHD en puberteit

Praktijkervaringen met een cursus voor ADHD-pubers en hun ouders

Auteurs: Frans Stortelder, Riet Lantman

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De puberteit is een gevoelige periode in de ontwikkeling van een kind, vanwege de ingrijpende reorganisatie in de neurobiologische, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. De ADHD vormt daarbij een extra risico op een verstoorde adaptatie, vanwege de impulsiviteit en gebrekkige gedragsinhibitie en aandachts- en planningsfunctie die inherent is aan ADHD. Beschreven worden praktijkervaringen met een cursus voor ADHD-pubers en hun ouders. De cursus bestaat uit voorlichting en training van praktische vaardigheden in de schoolen thuissituatie. De cursus is bedoeld om de ADHD-puber en zijn gezin en school copingstrategieën aan te reiken om deze fase zo goed mogelijk te doorlopen.
Literatuur
go back to reference Balans (2001). ADHD in het voortgezet onderwijs. Balans Belang September 2001, 27-28. Balans (2001). ADHD in het voortgezet onderwijs. Balans Belang September 2001, 27-28.
go back to reference Barkley, R.A. (1998). Attention-deficit hyperactivity disorder. A handbook for diagnosis and treatment. New York: The Guilford Press. Barkley, R.A. (1998). Attention-deficit hyperactivity disorder. A handbook for diagnosis and treatment. New York: The Guilford Press.
go back to reference Barkley, R.A. (2002). Psychosocial treatments for attention-deficit disorder in children. Journal of Clinical Psychiatry, 63 Suppl. 12, 36-43. Barkley, R.A. (2002). Psychosocial treatments for attention-deficit disorder in children. Journal of Clinical Psychiatry, 63 Suppl. 12, 36-43.
go back to reference Chambers, R., Taylor, J.R., Potenza, M.N. (2003). Developmental neurocircuitry of motivation in adolescence : a critical period of addiction vulnerability. American Journal of Psychiatry 160, 1041-1053. Chambers, R., Taylor, J.R., Potenza, M.N. (2003). Developmental neurocircuitry of motivation in adolescence : a critical period of addiction vulnerability. American Journal of Psychiatry 160, 1041-1053.
go back to reference Cicchetti, D. & Rogosch, F. (2002). A developmental psychopathology perspective on adolescence. Journal of Consulting and Clinical psychology, 70, 6-20. Cicchetti, D. & Rogosch, F. (2002). A developmental psychopathology perspective on adolescence. Journal of Consulting and Clinical psychology, 70, 6-20.
go back to reference Elkind, D. (1967). Egocentrism in adolescence. Child Development, 38, 1025-1034. Elkind, D. (1967). Egocentrism in adolescence. Child Development, 38, 1025-1034.
go back to reference Gezondheidsraad (2000). Diagnostiek en behandeling van ADHD. Gezondheidsraad 2000/24. Gezondheidsraad (2000). Diagnostiek en behandeling van ADHD. Gezondheidsraad 2000/24.
go back to reference King, R.A. (2002). Adolescence. In:Lewis, M. (Ed.) : Child and Adolescent Psychiatry. Philadelphia: Lippincott, Williams & Wilkins. King, R.A. (2002). Adolescence. In:Lewis, M. (Ed.) : Child and Adolescent Psychiatry. Philadelphia: Lippincott, Williams & Wilkins.
go back to reference Mostofsky, S.H., Cooper, K.L., Kates, W.R., Denckla, M.B. & Kaufman,W.E. (2002). Smaller prefrontal and premotor volumes in boys with attention-deficit/hyperactivity disorder. Biological Psychiatry 52, 785-794. Mostofsky, S.H., Cooper, K.L., Kates, W.R., Denckla, M.B. & Kaufman,W.E. (2002). Smaller prefrontal and premotor volumes in boys with attention-deficit/hyperactivity disorder. Biological Psychiatry 52, 785-794.
go back to reference Naeyaert, E., Sabbe, B., Heireman, M. & Lemmens, G. (1998). Multiple family therapy en de familiediscussiegroep. Ontwikkeling en een voorbeeld van toepassing in dagbehandeling. Tijdschrift voor Psychotherapie 24, 4, 231-252. Naeyaert, E., Sabbe, B., Heireman, M. & Lemmens, G. (1998). Multiple family therapy en de familiediscussiegroep. Ontwikkeling en een voorbeeld van toepassing in dagbehandeling. Tijdschrift voor Psychotherapie 24, 4, 231-252.
go back to reference Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (1999). Richtlijn diagnostiek en behandeling ADHD van kinderen en adolescenten. Amsterdam: Uitgeverij Boom. Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (1999). Richtlijn diagnostiek en behandeling ADHD van kinderen en adolescenten. Amsterdam: Uitgeverij Boom.
go back to reference Robin, A.L. (1998). ADHD in adolescents. Diagnosis and treatment. New York: The Guilford Press. Robin, A.L. (1998). ADHD in adolescents. Diagnosis and treatment. New York: The Guilford Press.
go back to reference Spear, L P. (2000).The adolescent brain and agerelated behavioural manifestations. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 24, 417-463. Spear, L P. (2000).The adolescent brain and agerelated behavioural manifestations. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 24, 417-463.
go back to reference Steinberg, L. & Morris, A. (2001). Adolescent development. Annual Review of Psychology, 52, 83-110. Steinberg, L. & Morris, A. (2001). Adolescent development. Annual Review of Psychology, 52, 83-110.
go back to reference Willoughby, M.T. (2003). Developmental course of ADHD symptomatology during the transition from childhood to adolescence : a review with recommendations. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44: 1, 88-106. Willoughby, M.T. (2003). Developmental course of ADHD symptomatology during the transition from childhood to adolescence : a review with recommendations. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44: 1, 88-106.
Metagegevens
Titel
ADHD en puberteit
Praktijkervaringen met een cursus voor ADHD-pubers en hun ouders
Auteurs
Frans Stortelder
Riet Lantman
Publicatiedatum
01-12-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2003
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059472