Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2003 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10 De cultuurhistorische theorie van Vygotsky

Auteurs : L. Verhofstadt-Denève, P. Van Geert, A. Vyt

Gepubliceerd in: Handboek ontwikkelingspsychologie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de westerse wereld is men geneigd de sovjetpsychologie gelijk te stellen aan het werk van Pavlov en de theorieën over de geconditioneerde reflex (Van Parreren & Carpay, 1972). Zeker is Pavlov een van de onderzoekers die belangrijke bijdragen heeft geleverd aan de psychologie, maar hij is beslist niet de meest typerende vertegenwoordiger. Die rol is voorbehouden aan Lev Semenovich Vygotsky (1896-1934). Hij was van joodse afkomst en kreeg als kind les van een privé-leraar; hij stond bekend als een intellectueel vroegrijp kind, met een grote belangstelling voor literatuur en toneel. In het tsaristische Rusland was het leven van een Russische jood moeilijk en door allerlei officiële oekazes ingeperkt. Aan de prestigieuze universiteiten van Moskou en Sint Petersburg werd slechts 3 procent joodse studenten toegelaten, en dan nog in die vakken die niet voor een officieel ambtelijk beroep opleidden. Lev Semenovich werd ingeloot voor de Universiteit van Moskou, waar hij medicijnen en vervolgens rechten studeerde. Aan de officieuze Shanyavskii Volksuniversiteit, geleid door hoogleraren die na een antitsaristische actie waren ontslagen, studeerde hij psychologie, filosofie en literatuur. Hij studeerde af in 1917, het jaar van de revolutie, en werd leraar aan een pedagogische academie in Gomel. Hoewel Vygotsky’s tuberculose, de ziekte waaraan hij zou overlijden, verergerde, was hij zeer actief met lesgeven, publiceren en het ontwikkelen van ideeën over opvoeding, ontwikkeling en taal.
Metagegevens
Titel
10 De cultuurhistorische theorie van Vygotsky
Auteurs
L. Verhofstadt-Denève
P. Van Geert
A. Vyt
Copyright
2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9544-6_10