Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

23-10-2024

Zijn we klaar om te luisteren naar de stem van degenen om wie het gaat? Wat we geleerd hebben van het luisteren naar- en betrekken van kinderen bij psychologisch onderzoek met kinderen en gezinnen

Auteurs: Anna Sarkadi, Maria Thell, Karin Fängström, Anton Dahlberg, Anna Fäldt, Anna Pérez-Aronsson, Georgina Warner, Maria Eriksson

Gepubliceerd in: Gezinstherapie Wereldwijd | Uitgave 4/2024

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een veranderende kijk op kinderen, versneld door the Convention of the Rights of the Child (UN in Convention on the rights of the child, UN Doc. A/RES/44/25, 1989, http://​www2.​ohchr.​org/​english/​law/​pdf/​crc.​pdf), heeft de afgelopen decennia voor een verschuiving gezorgd in het landschap van kinder- en gezinsstudies. Voorheen werden kinderen meestal als weinig geloofwaardig beschouwd en vielen zij daarom buiten het interpretatieve kader van volwassen onderzoekers, maar steeds meer wordt erkend dat het kind-met-rechten niet alleen de capaciteit heeft, maar ook het recht om aan onderzoek deel te nemen. Het was al gebruikelijk dat niet structureel kwetsbare kinderen participeerden in onderzoek, maar de laatste tijd worden kinderen ook betrokken bij de studie-opzet, review, uitvoering en disseminatie. Toch zijn er nog praktische en ethische bezwaren. Kinderen mogen dan wel het recht hebben om deel te nemen aan een studie, maar zij hebben ook het recht op bescherming. In dit commentaar willen we: (i) epistemische, kinderrechtelijke en kindersociologische argumenten geven voor onderzoek over, met en door kinderen en jongeren; (ii) onze eigen ervaringen delen over onderzoek met kinderen en jongeren, om te laten zien welke unieke kennis en inzichten hierdoor verkregen kunnen worden; en (iii) meegeven wat we geleerd hebben over hoe kinderen en jongeren bij onderzoek betrokken kunnen worden, ook structureel kwetsbare kinderen.
Literatuur
go back to reference Åkerström, J. (2014). “Participation is everything”: Young people’s voices on participation in school life. Örebro University. Åkerström, J. (2014). “Participation is everything”: Young people’s voices on participation in school life. Örebro University.
go back to reference Bokstrom, P., Fangstrom, K., Calam, R., Lucas, S., & Sarkadi, A. (2016). ‘I felt a little bubbly in my tummy’: Eliciting pre-schoolers’ accounts of their health visit using a computer-assisted interview method. Child: Care, Health and Development, 42(1), 87–97. https://doi.org/10.1111/cch.12293.CrossRefPubMed Bokstrom, P., Fangstrom, K., Calam, R., Lucas, S., & Sarkadi, A. (2016). ‘I felt a little bubbly in my tummy’: Eliciting pre-schoolers’ accounts of their health visit using a computer-assisted interview method. Child: Care, Health and Development, 42(1), 87–97. https://​doi.​org/​10.​1111/​cch.​12293.CrossRefPubMed
go back to reference Carel, H., & Györffy, G. (2014). Seen but not heard: Children and epistemic injustice. The Lancet, 384(9950), 1256–1257. https://doi.org/10.1016/S0140–6736(14)61759‑1.CrossRef Carel, H., & Györffy, G. (2014). Seen but not heard: Children and epistemic injustice. The Lancet, 384(9950), 1256–1257. https://​doi.​org/​10.​1016/​S0140–6736(14)61759‑1.CrossRef
go back to reference Fricker, M. (2007). Epistemic injustice: Power and the ethics of knowing. Oxford University Press.CrossRef Fricker, M. (2007). Epistemic injustice: Power and the ethics of knowing. Oxford University Press.CrossRef
go back to reference Hart, R. A. (2008). Stepping back from “the ladder”: Reflections on a model of participatory work with children. In B. J. A. Reid, J. Nikel & V. Simovska (red.), Participation and learning (pag. 19–31). Springer.CrossRef Hart, R. A. (2008). Stepping back from “the ladder”: Reflections on a model of participatory work with children. In B. J. A. Reid, J. Nikel & V. Simovska (red.), Participation and learning (pag. 19–31). Springer.CrossRef
go back to reference Horgan, D., & Martin, S. (2021). Children’s research advisory groups: Moving from adult-research agendas to co-creation with children. In Child and youth participation in policy, practice and research (pag. 168–181). Routledge.CrossRef Horgan, D., & Martin, S. (2021). Children’s research advisory groups: Moving from adult-research agendas to co-creation with children. In Child and youth participation in policy, practice and research (pag. 168–181). Routledge.CrossRef
go back to reference Houghton, C. (2018). Voice, agency, power: A framework for young survivors’ participation in national domestic abuse policy-making. In S. Holt, C. Øverlien & J. Devaney (red.), Responding to domestic violence: Emerging challenges for policy, practice and research in Europe (band 1, pag. 77–96). Jessica Kingsley. Houghton, C. (2018). Voice, agency, power: A framework for young survivors’ participation in national domestic abuse policy-making. In S. Holt, C. Øverlien & J. Devaney (red.), Responding to domestic violence: Emerging challenges for policy, practice and research in Europe (band 1, pag. 77–96). Jessica Kingsley.
go back to reference James, A., Jenks, C., & Prout, A. (1998). Theorizing childhood. In C. Jenks (red.), Childhood: Critical concepts in sociology (pag. 195–218). Polity Press. James, A., Jenks, C., & Prout, A. (1998). Theorizing childhood. In C. Jenks (red.), Childhood: Critical concepts in sociology (pag. 195–218). Polity Press.
go back to reference Kaplan, K. (2017). Facilitating an effective design studio workshop. Nielsen Norman Group. Kaplan, K. (2017). Facilitating an effective design studio workshop. Nielsen Norman Group.
go back to reference Kellett, M. (2005). How to develop children as researchers. SAGE. Kellett, M. (2005). How to develop children as researchers. SAGE.
go back to reference Kellett, M. (2010). Rethinking children and research: Attitudes in contemporary society. Bloomsbury Publishing.CrossRef Kellett, M. (2010). Rethinking children and research: Attitudes in contemporary society. Bloomsbury Publishing.CrossRef
go back to reference Lundy, L., & McEvoy, L. (2017). Children’s rights and research processes: Assisting children to (in)formed view. In U. Kilkelly & L. Lundy (red.), Children’s rights (pag. 525–540). Routledge. Lundy, L., & McEvoy, L. (2017). Children’s rights and research processes: Assisting children to (in)formed view. In U. Kilkelly & L. Lundy (red.), Children’s rights (pag. 525–540). Routledge.
go back to reference Motta, R. W. (2008). Secondary trauma. International Journal of Emergency Mental Health, 10, 291–298.PubMed Motta, R. W. (2008). Secondary trauma. International Journal of Emergency Mental Health, 10, 291–298.PubMed
go back to reference Mullender, A., Hague, G., Imam, U., Kelly, L., Malos, E., & Regan, L. (2002). Children’s perspectives on domestic violence. SAGE.CrossRef Mullender, A., Hague, G., Imam, U., Kelly, L., Malos, E., & Regan, L. (2002). Children’s perspectives on domestic violence. SAGE.CrossRef
go back to reference National Children’s Advocacy Center (2019). National Children’s Advocacy Center’s child forensic interview structure. National Children’s Advocacy Center. National Children’s Advocacy Center (2019). National Children’s Advocacy Center’s child forensic interview structure. National Children’s Advocacy Center.
go back to reference Prout, A., & James, A. (2015). A new paradigm for the sociology of childhood? Provenance, promise and problems. In A. James & A. Prout (red.), Constructing and reconstructing childhood (pag. 6–28). Routledge.CrossRef Prout, A., & James, A. (2015). A new paradigm for the sociology of childhood? Provenance, promise and problems. In A. James & A. Prout (red.), Constructing and reconstructing childhood (pag. 6–28). Routledge.CrossRef
go back to reference Rahmqvist, J., Wells, M., & Sarkadi, A. (2013). Conscious parenting: A qualitative study on Swedish parents’ motives to participate in Triple P, the Positive Parenting Program. Journal of Child and Family Studies, 23, 934–944.CrossRef Rahmqvist, J., Wells, M., & Sarkadi, A. (2013). Conscious parenting: A qualitative study on Swedish parents’ motives to participate in Triple P, the Positive Parenting Program. Journal of Child and Family Studies, 23, 934–944.CrossRef
go back to reference Robinson, L., Adair, P., Coffey, M., Harris, R., & Burnside, G. (2016). Identifying the participant characteristics that predict recruitment and retention of participants to randomised controlled tri- als involving children: A systematic review. Trials, 17(1), 1–17. https://doi.org/10.1186/s13063-016-1415-0.CrossRef Robinson, L., Adair, P., Coffey, M., Harris, R., & Burnside, G. (2016). Identifying the participant characteristics that predict recruitment and retention of participants to randomised controlled tri- als involving children: A systematic review. Trials, 17(1), 1–17. https://​doi.​org/​10.​1186/​s13063-016-1415-0.CrossRef
go back to reference Sammons, H. M., Wright, K., Young, B., & Farsides, B. (2016). Research with children and young people: Not on them. Archives of Disease in Childhood, 101(12), 1086–1089.CrossRefPubMed Sammons, H. M., Wright, K., Young, B., & Farsides, B. (2016). Research with children and young people: Not on them. Archives of Disease in Childhood, 101(12), 1086–1089.CrossRefPubMed
go back to reference Sarkadi, A., Warner, G., Salari, R., Fängström, K., Durbeej, N., Lampa, E., Baghdasaryan, Z., Osman, F., Gupta Löfving, S., Perez Aronsson, A., Feldman, I., Ssegonja, R., Calam, R., Bjärtå, A., Leiler, A., Rondung, E., Wasteson, E., Oppedal, B., & Keeshin, B. (2020b). Evaluation of the teaching recovery techniques community-based intervention for unaccompanied refugee youth experiencing post-traumatic stress symptoms (Swedish Unaccom- Panied yOuth Refugee Trial; SUPpORT): Study protocol for a randomised controlled trial. Trials, 21(1), 63. https://doi.org/10.1186/s13063-019-3814-5.CrossRefPubMedPubMedCentral Sarkadi, A., Warner, G., Salari, R., Fängström, K., Durbeej, N., Lampa, E., Baghdasaryan, Z., Osman, F., Gupta Löfving, S., Perez Aronsson, A., Feldman, I., Ssegonja, R., Calam, R., Bjärtå, A., Leiler, A., Rondung, E., Wasteson, E., Oppedal, B., & Keeshin, B. (2020b). Evaluation of the teaching recovery techniques community-based intervention for unaccompanied refugee youth experiencing post-traumatic stress symptoms (Swedish Unaccom- Panied yOuth Refugee Trial; SUPpORT): Study protocol for a randomised controlled trial. Trials, 21(1), 63. https://​doi.​org/​10.​1186/​s13063-019-3814-5.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Shier, H. (2019). An analytical tool to help researchers develop partnerships with children and adolescents. In I. R. Berson, M. J. Berson & C. Gray (red.), Participatory methodologies to elevate children’s voice and agency (pag. 295–315). Information Age. Shier, H. (2019). An analytical tool to help researchers develop partnerships with children and adolescents. In I. R. Berson, M. J. Berson & C. Gray (red.), Participatory methodologies to elevate children’s voice and agency (pag. 295–315). Information Age.
go back to reference Warner, G., Durbeej, N., Salari, R., Fängström, K., Lampa, E., Baghdasaryan, Z., Osman, F., Löfving, S. G., Aronsson, A. P., Feldman, I., Sampaio, F., Ssegonja, R., Bjärtå, A., Rondung, E., Leiler, A., Wasteson, E., Calam, R., Oppedal, B., Keeshin, B., & Sarkadi, A. (2020). Evaluation of the teaching recovery techniques community-based intervention for accompanied refugee children experiencing post-traumatic stress symptoms (Accompanied refugeeS In Sweden Trial; ASsIST): Study protocol for a cluster randomised controlled trial. British Medical Journal Open, 10(7), e35459. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2019-035459.CrossRef Warner, G., Durbeej, N., Salari, R., Fängström, K., Lampa, E., Baghdasaryan, Z., Osman, F., Löfving, S. G., Aronsson, A. P., Feldman, I., Sampaio, F., Ssegonja, R., Bjärtå, A., Rondung, E., Leiler, A., Wasteson, E., Calam, R., Oppedal, B., Keeshin, B., & Sarkadi, A. (2020). Evaluation of the teaching recovery techniques community-based intervention for accompanied refugee children experiencing post-traumatic stress symptoms (Accompanied refugeeS In Sweden Trial; ASsIST): Study protocol for a cluster randomised controlled trial. British Medical Journal Open, 10(7), e35459. https://​doi.​org/​10.​1136/​bmjopen-2019-035459.CrossRef
Metagegevens
Titel
Zijn we klaar om te luisteren naar de stem van degenen om wie het gaat? Wat we geleerd hebben van het luisteren naar- en betrekken van kinderen bij psychologisch onderzoek met kinderen en gezinnen
Auteurs
Anna Sarkadi
Maria Thell
Karin Fängström
Anton Dahlberg
Anna Fäldt
Anna Pérez-Aronsson
Georgina Warner
Maria Eriksson
Publicatiedatum
23-10-2024
Uitgeverij
BSL Media & Learning
Gepubliceerd in
Gezinstherapie Wereldwijd / Uitgave 4/2024
Print ISSN: 1566-0206
Elektronisch ISSN: 1876-5874
DOI
https://doi.org/10.1007/s12440-024-00232-9