Een veranderende kijk op kinderen, versneld door the Convention of the Rights of the Child (UN in Convention on the rights of the child, UN Doc. A/RES/44/25, 1989,
http://www2.ohchr.org/english/law/pdf/crc.pdf), heeft de afgelopen decennia voor een verschuiving gezorgd in het landschap van kinder- en gezinsstudies. Voorheen werden kinderen meestal als weinig geloofwaardig beschouwd en vielen zij daarom buiten het interpretatieve kader van volwassen onderzoekers, maar steeds meer wordt erkend dat het kind-met-rechten niet alleen de capaciteit heeft, maar ook het recht om aan onderzoek deel te nemen. Het was al gebruikelijk dat niet structureel kwetsbare kinderen participeerden in onderzoek, maar de laatste tijd worden kinderen ook betrokken bij de studie-opzet, review, uitvoering en disseminatie. Toch zijn er nog praktische en ethische bezwaren. Kinderen mogen dan wel het recht hebben om deel te nemen aan een studie, maar zij hebben ook het recht op bescherming. In dit commentaar willen we: (i) epistemische, kinderrechtelijke en kindersociologische argumenten geven voor onderzoek
over, met en
door kinderen en jongeren; (ii) onze eigen ervaringen delen over onderzoek met kinderen en jongeren, om te laten zien welke unieke kennis en inzichten hierdoor verkregen kunnen worden; en (iii) meegeven wat we geleerd hebben over hoe kinderen en jongeren bij onderzoek betrokken kunnen worden, ook structureel kwetsbare kinderen.