Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-12-1999 | Opmerkelijk

Wat vinden kleuters van zichzelf?

Auteur: Mevr. dr. K. Verschueren

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/1999

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dat kleuters in staat zijn om zichzelf te beoordelen, wordt in de ontwikkelingspsychologie niet meer betwist. Over de aard en de waarde van die zelfevaluaties lopen de meningen nog uiteen. Vooraanstaande ontwikkelingspsychologen zoals Susan Harter hebben in het verleden sterk gewezen op de structurele beperkingen van de zelfevaluaties van jonge kinderen. Harter geeft aan dat de zelfbeoordelingen van kleuters weinig gedifferentieerd, onvoldoende geïntegreerd, en weinig accuraat want onrealistisch positief zijn.
Literatuur
go back to reference Eder, R. A. (1990). Uncovering young children's psychological selves: Individual and developmental differences. Child Development, 61, 849-863.CrossRefPubMed Eder, R. A. (1990). Uncovering young children's psychological selves: Individual and developmental differences. Child Development, 61, 849-863.CrossRefPubMed
go back to reference Harter, S. (1998). The development of self-representations. In W. Damon (Chief ed.), & N. Eisenberg (Volume ed.), Handbook of child psychology. Vol. 3: Social, emotional, and personality development (pp. 553-617). New York: John Wiley. Harter, S. (1998). The development of self-representations. In W. Damon (Chief ed.), & N. Eisenberg (Volume ed.), Handbook of child psychology. Vol. 3: Social, emotional, and personality development (pp. 553-617). New York: John Wiley.
go back to reference Measelle, J. R., Ablow, J. C., Cowan, P. A., & Cowan, C. P. (1998). Assessing young children's views of their academic, social and emotional lives: An evaluation of the self-perception scales of the Berkeley Puppet Interview. Child Development, 69, 1556-1576.PubMed Measelle, J. R., Ablow, J. C., Cowan, P. A., & Cowan, C. P. (1998). Assessing young children's views of their academic, social and emotional lives: An evaluation of the self-perception scales of the Berkeley Puppet Interview. Child Development, 69, 1556-1576.PubMed
go back to reference Verschueren, K., & Marcoen, A. (1999a). Representations of self and socioemotional competence in kindergartners: Differential and Regular effects of attachment to mother and to father. Child Development, 70, 183-201.CrossRef Verschueren, K., & Marcoen, A. (1999a). Representations of self and socioemotional competence in kindergartners: Differential and Regular effects of attachment to mother and to father. Child Development, 70, 183-201.CrossRef
go back to reference Verschueren, K., & Marcoen, A. (1999b, April). Self-representations and socioemotional competence in young children: A three-year longitudinal study. In K. Verschueren & P. P. Goudena (Chair), Representations of self in early childhood: Recent advances and challenging questions. Symposium conducted at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Albuquerque, New Mexico. Verschueren, K., & Marcoen, A. (1999b, April). Self-representations and socioemotional competence in young children: A three-year longitudinal study. In K. Verschueren & P. P. Goudena (Chair), Representations of self in early childhood: Recent advances and challenging questions. Symposium conducted at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Albuquerque, New Mexico.
go back to reference Verschueren, K., Marcoen, A., & Schoefs, V. (1996). The internal working model of the self, attachment, and competence in five-year-olds. Child Development, 67, 2493-2511.CrossRefPubMed Verschueren, K., Marcoen, A., & Schoefs, V. (1996). The internal working model of the self, attachment, and competence in five-year-olds. Child Development, 67, 2493-2511.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Wat vinden kleuters van zichzelf?
Auteur
Mevr. dr. K. Verschueren
Publicatiedatum
01-12-1999
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 4/1999
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060749