Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-02-2017 | Uitvoeringspraktijk

Verbinden van beleid: lokaal en in de regio

Onderzoek met praktijkcases

Auteurs: Ruud Dorenbos, Joost van Hoorn

Gepubliceerd in: Sociaal Bestek | Uitgave 1/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De Nederlandse steden staan voor grote sociaaleconomische vraagstukken. Voor een adequate aanpak is samenwerking noodzakelijk. Tussen beleidsvelden binnen gemeenten maar ook regionaal tussen gemeenten, bedrijfsleven en onderwijsveld. Hoe gaat dat in de praktijk? Wat gaat goed, wat kan beter en welke lessen zijn er te trekken?
Voetnoten
1
Het betreft de volgende praktijkcases: Delft: slim en mooi, Winterswijk: dorp met stedelijke allure, Zeeland: slim strategisch kiezen, Food Valley: van praten naar doen. Deze notities zijn te vinden op www.​platform31.​nl
 
2
Medio 2013 constateerde de inspectie SZW dat gemeenten weinig vooruitgang hebben geboekt met de samenhangende aanpak van het regionaal arbeidsmarktbeleid. Daarvoor worden vele belemmeringen benoemd zoals bijvoorbeeld de financieringssystematiek van de WWB die ervoor zorgt dat gemeenten blijven hechten aan zelfstandig optreden en het ontbreken van beslissingsbevoegdheden bij de overlegorganen waarin het regionaal arbeidsmarktbeleid wordt ontwikkeld (zie ‘Regierol gemeenten bij regionaal arbeidsmarktbeleid, Inspectie SZW 2013’).
 
3
Overigens bieden de drie decentralisaties gezamenlijk ook kansen voor meer synergie. Zaken als re-integratie, beschut werk, thuiszorg, vrijwilligerswerk, psychische hulpverlening etc., zijn allen aan elkaar gerelateerd wat nauwe samenwerking (verbindingen leggen) tussen verschillende beleidsdomeinen noodzakelijk maakt.
 
4
In gebieden aan de randen van Nederland (zoals in Goes en Winterswijk) staan als gevolg van opschaling (concentratie van voorzieningen in grotere steden) en demografische krimp voorzieningen als zorg, onderwijs en het culturele aanbod onder druk. Sluiting van scholen en winkels dreigt of is gaande. Wat eenmaal is vertrokken, komt niet meer terug. De reflex van veel gemeentelijke bestuurders in krimp- of anticipeergebieden is om vast te houden aan de eigen voorzieningen en voorkomen dat iets verhuist naar de buurgemeente. Kortom, de verleiding is hier groter om aan het eigen belang vast te houden.
 
Metagegevens
Titel
Verbinden van beleid: lokaal en in de regio
Onderzoek met praktijkcases
Auteurs
Ruud Dorenbos
Joost van Hoorn
Publicatiedatum
01-02-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Sociaal Bestek / Uitgave 1/2017
Print ISSN: 0921-5344
Elektronisch ISSN: 2468-1377
DOI
https://doi.org/10.1007/s41196-017-0017-z