Voor trainers geldt net als voor deelnemers het belang van aandachtgerichtheid om niet in valkuilen te stappen. Het omschakelen van actiegerichtheid naar aandachtgerichtheid kan bereikt worden door in iedere zitting, na het ophangen van de flip-over met de daarop beschreven waarnemingsscores van de schema’s, te beginnen met een korte mindfulness-oefening. In de praktijk wordt deze oefening soms onderbroken doordat een verlate deelnemer op de deur klopt. Ook hierbij moet de trainer letten op zijn valkuil ‘actiegerichtheid’. Vaak wordt er vanuit een impuls gehandeld, en doet een van de trainers de deur open, waardoor de mindfulness-oefening in de groep onderbroken wordt. In plaats daarvan blijven de trainers zitten. De trainer maakt deze oefening eerst af, ongeacht of de deelnemer op de deur blijft kloppen. In de mindfulness-oefening kan de trainer het kloppen op de deur benoemen als iets wat de gedachten doet afleiden.Wat ervoor kan zorgen dat tot actiegerichtheid wordt overgegaan. Waarbij bijvoorbeeld het schema Zelfopoffering getriggerd kan worden en de gedachten door je heen gaan dat de deur meteen moet worden opengedaan, anders is dat niet aardig tegenover de ander. Ook kan het schema Meedogenloze normen / overdreven kritisch genoemd worden, namelijk dat gedachten door je heen kunnen gaan dat de verlate deelnemer de oefening verstoort en ervoor moet zorgen dat hij altijd op tijd komt. Laat de verlate deelnemer na de mindfulness-oefening binnen en bespreek deze gebeurtenis op een niet-veroordelende manier. Door na de oefening hierbij stil te staan, wordt niet alleen de groepsregel van op tijd beginnen en op tijd eindigen onderstreept, maar illustreert de trainer ook hoe je kunt omgaan met situaties waarin het verleidelijk is om meteen tot actiegerichtheid over te gaan.