De cliëntpositie lijkt in belangrijke mate bepalend voor het al dan niet optreden van stagnatie tijdens behandeling. Toch ontbreekt een gestandaardiseerde methodiek voor het taxeren van cliëntposities. Met ‘cliëntpositie’ doelen wij op de opvattingen, overtuigingen, waarden en attitudes van de cliënt betreffende de mogelijkheid om zijn probleem te beïnvloeden en op te lossen. De cliëntpositie geeft aan hoe de cliënt naar zijn klachten kijkt, wat hij van therapie verwacht, hoe hij samenwerkt en therapeutische directieven opvolgt. In ons onderzoeksproject werd een aanzet geformuleerd tot de ontwikkeling van een gestandaardiseerde methodiek. Op basis van een eerder ontwikkelde vragenlijst werd een aangepaste vragenlijst ontworpen en een scoringsmodel ontwikkeld. In de pilot study, die psychometrisch van aard was, werden 24 jonge vrouwen met uiteenlopende problematiek behandeld. De algehele betrouwbaarheid van de lijst was goed. De betrouwbaarheid van de onderliggende acht factoren was wisselend. Het onderzoek laat daarnaast de tendens zien dat de helft van de respondenten niet in de zogenaamde klant-klantpositie valt.