Jongeren worden meer dan vroeger blootgesteld aan lawaai, zoals luide muziek, waardoor lawaaigeïnduceerd gehoorverlies vaker voorkomt. Tot voor kort was het gebruik van op toonaudiometrie gebaseerde methoden standaardpraktijk bij de gehoorscreening van schoolgaande kinderen en jongeren in Vlaanderen. Het testen van het spraakverstaan in ruis blijkt echter beginnende lawaaischade beter op te sporen en bovendien een beter beeld te geven van de communicatiemogelijkheden van jongeren. Volgens nieuwe richtlijnen voor de gehoorscreening in de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB) wordt sinds september 2016 een gehooronderzoek met een nieuwe test, de zogenaamde speech-in-noise-test (SPIN), systematisch afgenomen bij alle leerlingen van het 5de leerjaar van het lager onderwijs (10-jarigen) en het 3de jaar van het secundair onderwijs (14-jarigen). Dit onderzoek is gericht op de vroegtijdige detectie van lawaaischade. In dit artikel wordt toelichting gegeven bij de SPIN-test en de nieuwe richtlijn, en worden de eerste resultaten gepresenteerd van het eerste schooljaar sinds de implementatie van dit nieuwe programma.