Hoewel de groepsdynamica als apart wetenschapsgebied al bijna honderd jaar bestaat, is het opmerkelijk dat men zich weinig heeft beziggehouden met de groepsdynamica van schoolklassen. Uit onderzoek blijkt dat studiesucces samenhangt met betrokkenheid bij onderwijsactiviteiten en relaties met studiegenoten tijdens deze activiteiten. Leren, presteren en vasthouden in het geheugen hebben sociale wortels. Dit geldt des te meer wanneer onderwijs breder opgevat wordt, dan alleen het overdragen van feiten of vaardigheden. Ruimer opgevat gaat het in onderwijs ook om persoonlijke ontwikkeling, leren van creatief en analytisch denken, verbeteren van communicatieve vaardigheden en kritische reflectie op eigen denkpatronen en waarden. Hieraan kan het bewust toepassen van principes uit de groepsdynamica bijdragen, omdat dit de relatie tussen docent en student, en de relaties tussen studenten onderling kan bevorderen. Bovendien kunnen zulke principes bijdragen tot een hogere participatie en motivatie, meer enthousiasme en betrokkenheid en een soepeler communicatie in de klas. In dit hoofdstuk worden dertien groepsdynamische principes besproken.